سفر رئیسی به آنکارا؛ روسای جمهوری ایران و ترکیه دو ساعت خصوصی ملاقات کردند

استقبال رسمی رجب طیب اردوغان از ابراهیم رئیسی
استقبال رسمی رجب طیب اردوغان از ابراهیم رئیسی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران چهارشنبه ۴ بهمن (۲۴ ژانویه) وارد ترکیه شد تا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور در مورد اختلاف‌های میان دو کشور و همچنین تلاش برای جلوگیری از گسترش جنگ میان اسرائیل و حماس گفتگو کند.

آگهی

پیش از این آقای رئیسی دو بار سفرش را به ترکیه به تعویق انداخته بود. رئیس جمهوری ایران یک بار در ماه نوامبر گذشته به دلیل «نشست شورای امنیت درباره اوضاع غزه و روند آتش‌بس در این باریکه» و یک بار هم اویل ماه ژانویه پس از «انفجارهای کرمان»، سفرش را به آنکارا لغو کرده بود.

رسانه‌های دولتی ایران خبر داده‌اند که آقای رئیسی را در این سفر یک روزه، یک هیات دیپلماتیک سیاسی و اقتصادی همراهی می‌کند.

در جریان این سفر، هشتمین نشست شورای‌ عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست روسای جمهوری دو کشور پس از دیدار خصوصی دو ساعته آن‌ها برگزار شد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده است که روسای جمهوری دو کشور پس از انجام مذاکرات، در یک نشست خبری حاضر خواهند شد.

آقای رئیسی که با دعوت رئیس‌ جمهوری ترکیه به آنکارا سفر کرده است از سوی آقای اردوغان مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

دیدار روز چهارشنبه ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان دومین دیدار دوجانبه روسای جمهوری ایران و ترکیه است. آن‌ها نخستین بار تابستان گذشته در تهران با یکدیگر ملاقات کرده بودند.

سفر آقای رئیسی به ترکیه در شرایطی انجام می‌شود که نگرانی‌ها از گسترش جنگ میان اسرائیل و حماس افزایش یافته است.

ایران و ترکیه از حامیان حماس به شمار می‌روند و این در حالی است که این گروه توسط آمریکا و اتحادیه اروپا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد.

آقای رئیسی پیش از پرواز به سمت ترکیه در نشستی خبری، از «موضوع فلسطین» به عنوان یکی از محورهای اصلی گفتگوهای خود با آقای اردوغان نام برد و گفت که دو کشور موضع «مشترکی» در این مورد دارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او همچنین با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر ایران گفت که در دیدار با آقای اردوغان درباره موضوع «قطع شریان‌های حیاتی اسرائیل» گفتگو خواهد کرد. موضوع «قطع شریان‌های حیاتی اسرائیل» یکی از پیشنهادهای آقای خامنه‌ای برای برخورد با اسرائیل است.

ترکیه اگرچه پس از جنگ غزه از منتقدان سرسخت تل‌آویو است اما از جمله کشورهای اسلامی است که با اسرائیل روابط سیاسی و اقتصادی دارد.

اختلافات ایران و ترکیه در مورد برخی از مسائل منطقه‌ای مانند ارمنستان و جمهوری آذربایجان از دیگر موضوع‌هایی است که پیش‌بینی می‌شود روسای جمهور دو کشور در مورد آن‌ها گفتگو کرده باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: نتانیاهو تفاوتی با هیتلر ندارد

ماکرون به رئیسی درباره گسترش درگیری‌ها به لبنان هشدار داد

آیا ایران می‌تواند با ترکیه بر سر مواضع مشترک علیه اسرائیل به توافق برسد؟