با حکم دادگاه اروپا سوپرلیگ اجرایی می‌شود؟ همه‌چیز درباره فرمت جدید مسابقات سوپرلیگ

تظاهرات در مخالفت با سوپرلیگ
تظاهرات در مخالفت با سوپرلیگ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا هنوز مشخص نیست که پروژه سوپر لیگ در نهایت اجرایی شود یا خیر.

آگهی

بعد از صدور حکم دیوان دادگستری اروپا مدیران باشگاه‌های رئال مادرید، بارسلونا و همچنین مدیران پروژه سوپر لیگ با خوشحالی از پیروزی بزرگ خود در رقابت با فیفا و یوفا خبر داده و آن‌را نشانی برای پایان انحصار باشگاه‌ها از سیطره اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا معرفی کردند. 

پرز و لاپورتا همچنین سرخوشانه وعده دادند که به زودی سوپرلیگ را با حضور تیم‌ها کلید خواهند زد و این رقابت جدید می‌تواند جایگزین مسابقاتی چون لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و کنفرانس اروپا شود.

بلافاصله پس از اعلام رای دادگاه، مسئولان سوپرلیگ ویدیویی در خصوص ساختار جدید بازی‌های مد نظر خود منتشر کردند که تفاوت‌های قابل توجهی با نسخه ابتدایی داشت. در این فرمت جدید ۶۴ تیم در سه سطح مختلف در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت که شامل لیگ ستارگان، لیگ طلایی و لیگ آبی خواهد بود.

بر این اساس در لیگ ستارگان ۱۶ تیم حاضر خواهند بود که در دو گروه ۸ تیمی و به صورت رفت و برگشت با یکدیگر مسابقه می‌دهند. در لیگ طلایی هم همین ساختار حکمفرما است و تیم‌هایی که البته سطح‌شان پایینتر از لیگ ستارگان خواهد بود در ۲ گروه ۸ تیمی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در نهایت هم لیگ آبی با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شد که فرمت آن تقریبا مشابه تورنمنت‌های یوفا است و این تیم‌ها در ۴ گروه ۸ تیمی با یکدیگر برای صعود به مرحله بعد می‌جنگند. در این مسابقات جدید ۱۴ بازی در هر فصل برای هر تیم پیش‌بینی شده که ۷ بازی میزبان و ۷ بازی هم مهمان خواهند بود. ضمن اینکه بین هر یک از این لیگ‌ها صعود و سقوط وجود خواهد داشت. ضمن اینکه قهرمانان سطوح و تیم های صعود کننده و سقوط کرده در هر سطح هم در مرحله حذفی مشخص خواهند شد.

 با این حال نکات مغفول مانده در خصوص این ایده جدید نه فقط مخالفت‌های یوفا با شکل‌گیری آن، بلکه نارضایتی باشگاه‌ها و طرفداران تیم‌های مختلفی بود که همان ابتدا هم چندان از ایده مدیران چند باشگاه بزرگ جهان مانند رئال، بارسلونا و یوونتوس استقبال نکردند و باز هم مانند دفعه قبل انتقادات از پروژه سوپر لیگ در حال افزایش است و تیم‌های مختلف اروپایی مخالفت خود را با برگزاری این تورنمنت جدید ابراز می‌دارند.  

لیگ برتر انگلستان در بیانیه‌ای با صراحت مخالفت خود را با سوپر لیگ اعلام و گفت: «حکم امروز دادگاه، سوپرلیگ را تایید نکرده و لیگ برتر همچنان چنین مسابقاتی را رد می‌کند. هواداران بارها و بارها مخالفت خود را با یک رقابت تفرقه‌انداز که پیوند بین فوتبال داخلی و اروپایی را قطع می‌کند، آشکار کرده‌اند.»

در ادامه این بیانیه آمده است«لیگ برتر تعهد خود را به اصول واضح رقابت آزاد که زیربنای موفقیت مسابقات داخلی و بین‌المللی است، تکرار می‌کند.»

باشگاه بایرن مونیخ آلمان که در دور پیشین هم حاضر نشده بود به این پروژه بپیوندد این بار هم خیلی سریع مخالفت خود را با تشکیل سوپرلیگ ابراز داشت. این باشگاه المانی در بیانیه‌ای همچنین تاکید کرد که رقابت در سوپر لیگ یک حمله به اهمیت لیگ‌های داخلی است و موجب ایستایی فوتبال اروپا خواهد شد. 

باشگاه‌های انگلیسی که در دور پیشین ابتدا به سوپرلیگ پیوسته و در ادامه با فشار دولت بریتانیا از آن خارج شده بودند هم از دیگر تیم‌هایی هستند که حضور یا عدم حضور آنها می‌تواند به معنای برقرای یا عدم تشکیل سوپر لیگ باشد. تاکنون باشگاه منچستر یونایتد در بیانیه‌ای مخالفت خود را با تشکیل سوپر لیگ اعلام و تاکید کرده که این تیم به شرکت رقابت‌های یوفا و همکاری مثبت با اتحادیه فوتبال اروپا کاملا متعهد است. 

در اسپانیا که ایده تشکیل سوپرلیگ از آنجا شروع شده هم فضا چندان همراه این مجموعه جدید نیست. باشگاه اتلتیکو مادرید در بیانیه‌ای ضمن مخالفت با شکل‌گیری این ساختار جدید گفت: «آلمان، انگلستان، ایتالیا و اسپانیا «به جز رئال مادرید و بارسلونا» سوپرلیگ را نمی‌خواهند و ما هم از خانواده بزرگ فوتبال اروپا حمایت می‌کنیم. 

الکساندر چفرین، رئيس یوفا هم در واکنشی کنایه‌آمیز در خصوص پروژه سوپر لیگ گفت: «ما تلاشی برای توقف سوپرلیگ نخواهیم کرد. آن‌ها می‌توانند هرکاری می‌خواهند انجام دهند. امیدوارم هرچه زودتر تورنمنت باشکوه خود را با ۲ باشگاه آغاز کنند.»

در مقابل اما روزنامه اسپانیایی موندو دپورتیوو گزارش داده که باشگاه‌های ایتالیایی، آیندهوون، فاینورد، بنفیکا، پورتو، ستاره سرخ بلژیک و اندرلخت بلژیک از جمله باشگاه‌هایی هستند که سوپرلیگ جدید را پذیرفته‌اند.

طرح ابتدایی شکل گیری سوپرلیگ به این صورت بود که ۱۶ باشگاه برتر اروپایی به صورت سالانه در یک رقابت که به صورت لیگ و رفت و برگشت انجام می شوند شرکت کنند. ابتدا قرار بود این ۱۶ تیم همیشه در این لیگ باقی بمانند و هرگز هم هیچ تیمی سقوط نکند. پس از افزایش انتقادات قرار شد سالانه دو تیم پایین جدول این بازی‌ها از لیگ خارج و دو تیم دیگر که توانسته‌اند در مسابقات داخلی عملکرد خوبی داشته باشند به این مجموعه اضافه شوند. 

با این حال ساز و کار اضافه شدن این تیم‌ها چندان روشن نبود  ضمن اینکه در این ایده جدید، باشگاه‌های متوسط و ضعیف‌تر دیگر امکان بازی با تیم‌های بزرگ را پیدا نمی‌کردند. به همین دلیل بود که به ویژه طرفداران این تیم‌ها اعتراض و نارضایتی خود را نسبت به شکل‌گیری این تورنمنت جدید ابراز داشتند. تورنمنتی که از سوی بسیاری به عنوان مهمانی تیم های ثروتمند نامیده شد که در آن متوسط‌‌ها اجازه حضور پیدا نمی‌کنند. 

علاوه بر این حتی طرفداران بسیاری از باشگاه‌های بزرگ مانند میلان، اینتر در ایتالیا و همچنین لیورپول و آرسنال در انگلستان هم با ایده تشکیل سوپرلیگ مخالف بودند و تظاهرات‌های فراوانی پس از بیانیه ابتدایی شکل‌گیری این بازی‌ها در شهرهای مختلف اروپایی در مخالفت با این فرمت جدید پیش آمد. با این حال استدلال پرز، لاپورتا و مدیران یوونتوس که سه ضلع اصلی و حامی این رقابت‌ها بودند این بود که یوفا بیشترین میزان درآمدها را به خود اختصاص می‌دهد و این باعث می‌شود این باشگاه‌ها نتوانند سرمایه‌گذاری مناسبی برای تقویت تیم‌های خود کنند. 

در همین حال حق پخش بالای تلویزیونی در لیگ برتر انگلستان باعث شده که باشگاه‌ها در این کشور از درآمد قابل توجهی برخوردار شوند و همین مسئله موجب قدرت بالای اقتصادی تیم‌های حتی متوسط لیگ برتر انگلستان در مقایسه با قدرت‌های کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا شده است. اتفاقی که سبب می‌شود مثلا باشگاهی مانند وست‌هام یا آستون ویلا در رقابت برای خرید یک بازیکن با تیم‌هایی چون آث میلان یا آ اس رم پیروز شوند و پیشنهادات بالاتر آنها باعث می‌شود بازیکنان باکیفیت‌تر راهی لیگ برتر جزیره شوند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

به هر ترتیب هنوز مشخص نیست که سوپرلیگ جدید تشکیل خواهد شد یا خیر، اما با توجه به مخالفت باشگاه‌های آلمانی و همچنین عدم تمایل باشگاه‌های انگلیسی و البته عدم رضایت پاری‌سن‌ژرمن مشخص نیست که طرفداران این ایده آیا می‌توانند با تیم‌هایی چون ناپولی، پورتو و ستاره‌سرخ بلگراد و البته رئال و بارسلونا این مسابقات را اجرایی کنند یا در ادامه دیگر باشگاه‌های بزرگ اروپا هم برای پیوستن به این پروژه وسوسه خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی سوپرلیگ؛ دیوان دادگستری اروپا، یوفا و فیفا را به سواستفاده از قدرت محکوم کرد

ایتالیا باشگاه‌های متقاضی «سوپرلیگ اروپا» را از لیگ داخلی محروم می‌کند

یوفا طرح تشکیل یک سوپر لیگ بسته اروپایی را رد کرد