بازگشایی پارلمان بریتانیا با حضور یک شاه پس از ۷۰ سال؛ چارلز سوم برنامه‌های دولت را قرائت کرد

چارلز سوم به همراه همسرش در پارلمان بریتانیا
چارلز سوم به همراه همسرش در پارلمان بریتانیا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس قوانین بریتانیا، پارلمان این کشور به طور رسمی توسط مقام سلطنت آغاز به کار می‌کند. نطقی که پادشاه در این مراسم قرائت می‌کند در حقیقت توسط حزب حاکم نوشته و تهیه می‌شود.

آگهی

دولت محافظه‌کار بریتانیا در مراسم بازگشایی رسمی پارلمان در روز سه‌شنبه، فهرستی از سیاست‌های مدنظرش تا پیش از انتخابات سراسری آتی را ارائه کرد. سیاست‌هایی که احکام سخت‌گیرانه‌تری را برای جنایتکاران و وعده‌های دشوار اما دست یافتنی رشد اقتصادی را دربر داشت.

بر همین اساس، چارلز سوم، پادشاه بریتانیا روز سه‌شنبه نطقی را که توسط دولت آقای سوناک، نخست وزیر بریتانیا نوشته شده بود، خواند و به نوعی می‌توان گفت که برنامه‌های حوزه قانونگذاری را برای سال آینده تشریح کرد.

تقریبا به طور قطع می‌توان گفت که تا قبل از برگزاری انتخابات آتی، دیگر جلسه‌ای تحت عنوان افتتاح پارلمان بریتانیا را نخواهیم داشت و ‌سخنرانی بعدی پادشاه به بعد از انتخابات سرتاسری موکول خواهد شد.

همچنین نطق امروز پادشاه، اولین فرصت ریشی سوناک پس از یک سال نخست وزیری بود تا بتواند برنامه‌های اصلی خود در حوزه قانونگذاری را تبیین کند. چرا که آخرین جلسه بازگشایی رسمی پارلمان بریتانیا در ماه مه ۲۰۲۲ برگزار شد، و در آن زمان بوریس جانسون نخست وزیر بود و ملکه الیزابت دوم بر تخت سلطنت نشسته بود.

اولین سخنرانی یک پادشاه از سال ۱۹۵۱

چارلز پس از هفتاد سال سلطنت مادرش ملکه الیزابت دوم تا ماه سپتامبر ۲۰۲۲، نهایتا پادشاه بریتانیا شد. بریتانیا در این مدت همواره مراسم بازگشایی پارلمان را با سخنرانی ملکه آغاز می‌کرد، اما امروز چارلز در اولین سخنرانی «یک شاه» از سال ۱۹۵۱، سخنانش را با ادای احترام به «مادر محبوبم» آغاز کرد.

سخنرانی امروز پادشاه محور اصلی مراسم افتتاحیه پارلمانی بود که منعکس کننده دو بال سلطنت مشروطه بریتانیا است: شکوه سلطنتی و قدرت سیاسی.

این روز ابتدا با نگهبانان مخمل‌پوش دربار شروع شد. این افراد در سردابه‌‌های پارلمان به دنبال مواد منفجره همه جا را وارسی کردند. این کار یادآور رخدادی تاریخی موسوم به «توطئه باروت در سال ۱۶۰۵» است که در آن شورشیان «کاتولیک» به رهبری «گای فاکس» سعی کردند ساختمان پارلمان را با پادشاه «پروتستان» آن یعنی «جیمز اول» منفجر کنند.

مراسم سنتی جستجو برای یافتن مواد منفجره پیش از آغاز سخنرانی پادشاه
مراسم سنتی جستجو برای یافتن مواد منفجره پیش از آغاز سخنرانی پادشاهآسوشیتدپرس

در ادامه روز، پادشاه چارلز سوم سوار بر کالسکه مطلا از کنار ده‌ها معترض ضد سلطنتی، فاصله کاخ باکینگهام تا ساختمان پارلمان را طی کرد. معترضان تابلوهایی با مضمون «او پادشاه من نیست» را در دست داشتند. ‌چارلز سوم در حالیکه ردای حکومتی و تاج سلطنتی با ۳ هزار الماس روی آن را بر تن داشت، سخنرانی خود را از روی سریر طلایی آغاز کرد.

از آنجاییکه شاه حق ورود به مجلس عوام (مجلس منتخب مردم) را ندارد، مراسم سخنرانی پادشاه در مجلس اعیان برگزار می‌شود. امروز نیز به رسم هر ساله، صدها نماینده «مجلس عوام» و اعضای قرمزپوش «مجلس اعیان» برای شنیدن سخنرانی او در محل «مجلس اعیان» جمع شده بودند.

در حقیقت از زمانی که شاه چارلز اول در سال ۱۶۴۲ تلاش کرد تا قانونگذاران مجلس عوام را دستگیر کند - پادشاهان از ورود به مجلس عوام منع شده‌اند.

نمایندگان مجلس اعیان با روپوش‌های قرمز رنگ در کنار نمایندگان مجلس عوام در لباس‌های شخصی
نمایندگان مجلس اعیان با روپوش‌های قرمز رنگ در کنار نمایندگان مجلس عوام در لباس‌های شخصیآسوشیتدپرس

در این سخنرانی چه نکاتی گفته شد؟

این سخنرانی به ما سرنخ‌هایی از نحوه برنامه‌ریزی محافظه‌کاران برای پیروزی در انتخاباتی که باید تا پایان سال ۲۰۲۴ برگزار شود، ارائه می‌دهد. حزب محافظه‌کار از سال ۲۰۱۰ در قدرت است، اما نظرسنجی‌ها محافظه‌کاران را ۲۰ امتیاز از حزب کارگر عقب‌تر نشان می‌دهد.

در سخنرانی امروز پادشاه تمرکز شدیدی بر قانون و نظم وجود داشت، حوزه‌ای که محافظه‌کاران فکر می‌کنند نسبت به حزب کارگر برتری دارند. این سخنرانی شامل طرحی برای صدور احکام سخت‌گیرانه‌تر برای جرایم خشن بود، از جمله اینکه برای افرادی که به قتل‌های جنسی یا دگرآزارانه محکوم شده‌اند مجازات‌هایی بدون آزادی مشروط در نظر گرفته خواهد شد و اینکه برای مجرمان جدی جنسی هیچگونه آزادی زودهنگامی در نظر گرفته نخواهد شد.

این سخنرانی که کمی بیش از ۱۰ دقیقه به طول انجامید، فهرستی از ۲۱ لایحه پیشنهادی دولت؛ از تغییرات در نحوه اداره تیم‌های فوتبال تا سختگیری بر تاکسی‌دوچرخه‌های بدون مجوز را تبیین کرد.

ریشی سوناک رهبر حزب محافظه‌کار و نخست وزیر فعلی بریتانیا (راست)‌به همراه استارمر رهبر حزب کارگر (چپ)
ریشی سوناک رهبر حزب محافظه‌کار و نخست وزیر فعلی بریتانیا (راست)‌به همراه استارمر رهبر حزب کارگر (چپ)آسوشیتدپرس

آزادی‌هایی که تنها با خروج از اتحادیه اروپا محقق می‌شد

چندین مورد از سرفصل‌های قرائت شده به عنوان «معافیت‌های برگزیت» تعبیر می‌شوند که تنها با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا میسر شده است، از جمله اجرای قوانین سهل‌گیرانه‌تر در حوزه حفاظت از داده‌ها نسبت به قوانین اتحادیه اروپا و همچنین ممنوعیت صادرات حیوانات زنده برای کشتار.

همچنین اعلام شد که پس از لغو تعلیق استخراج نفت و گاز دریای شمال در ماه ژوئیه، اکنون دولت قصد دارد به کاهش اقدامات زیست محیطی که به ابتکار ریشی سوناک صورت می‌گیرد، ادامه دهد. بر این اساس، یکی از این قوانین پیشنهاد می‌دهد که مجوزهای جدید حفاری نفت و گاز در دریای شمال سال به سال صادر شود.

استدلال دولت بریتانیا این است که اعطای سالانه مجوزها از مشاغل محافظت می‌کند، اتکای بریتانیا به سوخت خارجی را کاهش می دهد و امنیت انرژی را افزایش می دهد.

حال آنکه طرفداران محیط زیست و احزاب اپوزیسیون معتقدند که این قانون پیشنهادی، تغییر مسیر بریتانیا به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای بریتانیا تا سال ۲۰۵۰ را دشوارتر خواهد کرد.

پادشاه سبز و رویارویی با قوانینی که شاید کاملا با آن موافق نباشد

پادشاه چارلز سوم که همه عمر خود را صرف اهداف محیط‌زیستی کرده است، هنگام قرائت این فهرست سعی کرد هیچ گونه احساسی از خود نشان نداد. طبق قانون اساسی نهاد سلطنت موظف به پیروی از توصیه‌های دولت است و چارلز از بیان دیدگاه شخصی خود در مورد اقدامات «دولت من [خودش]» منع شده است.

آگهی

پادشاه بریتانیا گفت: «تمرکز وزرای من بر افزایش رشد اقتصادی و حفظ سلامت و امنیت مردم بریتانیا برای نسل‌های آینده است.»

فروش سیگار به زیر ۱۴ ساله‌ها ممنوع می‌شود

جزئیات برنامه‌های اقتصادی دولت ناچیز بود، اگرچه سخنرانی چارلز شامل قوانینی با هدف رشد و تنظیم بخش‌هایی از جمله هوش مصنوعی و خودروهای خودران و قانونی برای باز کردن بازار بریتانیا به روی گروهی از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام بود که بریتانیا در سال جاری به آن‌ها پیوست.

علاوه بر این‌ها، قانونی برای تصویب طرح سوناک برای جلوگیری از سیگار کشیدن نسل‌های جدید به چشم می‌خورد. بر این اساس، حداقل سن مجاز برای خرید دخانیات به صورت تدریجی افزایش می‌يابد، به طوری که از امسال فروش سیگار به افراد زیر ۱۴ سال ممنوع می‌شود.

چندین لایحه پیشنهادی از جلسه قبلی سخنرانی ملکه تا کنون نیز به تصویب رسیده است، از جمله قانونی برای حمایت بیشتر از اجاره نشینان و یک طرح بحث برانگیز برای سلب اختیار نهادهای عمومی از تحمیل «بایکوت کالاهای ساخت برخی از کشورهای خارجی» از جمله کالاهای اسرائیلی بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین حضور عمومی پادشاه بریتانیا بعد از اعلام ابتلا به سرطان

پادشاه چارلز سوم در روز تاجگذاری چه لباس‌هایی می‌پوشد؟

بریتانیا ۵۸۰ میلیون یورو کمک نظامی جدید در اختیار اوکراین می‌گذارد