پادشاه چارلز سوم در روز تاجگذاری چه لباس‌هایی می‌پوشد؟

رداهای سلطنتی پادشاه بریتانیا
رداهای سلطنتی پادشاه بریتانیا Copyright Victoria Jones/PA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مراسم تاجگذاری پادشاه چارلز سوم در بریتانیا روز شنبه به طور رسمی برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود پادشاه چارلز سوم در این مراسم که قدمتی هزار ساله دارد لباس‌های طلایی پر زرق و برق و درخشانی بپوشد که اجدادش در جریان تاجگذاری‌های خود پوشیده بودند. اما این لباس‌ها چه هستند؟

آگهی

این لباس‌ها که الهام‌گرفته از لباس‌های کشیشیان هستند، با هدف تداعی ماهیت الهی سلطنت بافته شده‌اند. در مراسم امسال اما پادشاه بریتانیا علاقه‌ای به لباس جدید نشان نداده و گفته است از لباس‌ها و اقلامی استفاده خواهد کرد که بسیاری‌شان پیشتر توسط پدربزرگش پادشاه جرج ششم برای تاجگذاری خود در سال ۱۹۳۷، و توسط پدر پدربزرگش پادشاه جرج پنجم در سال ۱۹۱۱ پوشیده شده بودند.

کاخ باکینگهام می‌گوید اگرچه پوشیدن برخی از «لباس‌های تاریخی» مرسوم است، اما پادشاه با توجه به «پایداری زیست‌محیطی» و اینکه لباس‌های تاجگذاری‌های قبلی هنوز «کارآمد» هستند از همان‌ها استفاده می‌کند.

کارولین دوگیتو، معاون بخش آثار هنری پادشاهی در مجموعه رویال تراست، در این باره می‌گوید: «این تصمیم شخصی پادشاه بود. لباس‌ها در وضعیت خیلی خوبی قرار دارند، در عین حال که تصمیم برای پوشیدنشان می‌تواند یادآور تاجگذاری پدربزرگ پادشاه باشد.»

این لباس‌ها معمولاً در برج لندن به عنوان بخشی از مراسم تاجگذاری نگهداری می‌شوند. کاخ باکینگهام هنوز نگفته است که آیا پادشاه زیر لباسی که برای ورود به کلیسای وست مینستر لندن خواهد پوشید، لباس نظامی به تن خواهد کرد یا نه.

ردای حکومت

پادشاه چارلز به هنگام ورود به کلیسای وست مینستر، ردای رسمی حکومت را که یک بالاپوش مخملی زرشکی است می‌پوشد.

Kirsty O'Connor/PA
پادشاه چارلز به هنگام ورود به کلیسای وست مینستر، ردای رسمی حکومت را که یک بالاپوش مخملی زرشکی است می‌پوشد.Kirsty O'Connor/PA

آستر و توری این لباس قبل از تاجگذاری توسط خیاطان مغازه «اد و ریونزکرافت» (Ede & Ravenscroft) بررسی و مرمت شده است. این مغازه قدیمی‌ترین خیاط لندن است که از زمان پادشاه ویلیام سوم و ملکه ماری دوم در سال ۱۶۸۹ وظیفه دوخت لباس برای تاجگذاری‌ها را به عهده داشته است.

پیراهن کتان سفید

پادشاه چارلز سوم برای بخش مسح مراسم که با روغن مقدس انجام خواهد شد، پیراهن کتان سفید ساده‌ای خواهد پوشید.

«کلمبیا سیندونیس» که در زبان لاتین به معنای «تونیک» است پس از مسح پوشیده می‌شود. این تونیک کتان بدون آستین سفید دارای یقه ساده است که با یک دکمه بسته می‌شود. این لباس پیشتر توسط پادشاه جرج ششم پوشیده شد.

سپس نوبت به پوشیدن «سوپرتونیکا» می‌رسد. سوپرتونیکای پر زرق و برق یک کت آستین‌دار تمام قد از ابریشم طلایی است که پس از مراسم مسح پوشیده می‌شود.

Victoria Jones/PA
ردای سوپرتونیکا از نزدیکVictoria Jones/PA

این لباس در اصل برای پادشاه جرج پنجم بافته شد و بعد از او توسط پادشاه جرج ششم و ملکه الیزابت دوم نیز در سال ۱۹۵۳ پوشیده شد. وزن این لباس حدود دو کیلوگرم ست.

سبک سوپرتونیکا از قرون وسطی تغییر چندانی نکرده است و بر اساس لباس‌های کشیش و مذهبی طراحی شده است. نخ‌های ابریشم این لباس در قطعات نازک طلا پیچیده شده‌اند.

کمربند شمشیر تاجگذاری

این کمربند که قدمت آن به سال ۱۹۳۷ برمی‌گردد از پارچه طلادوزی ساخته شده و سگکی طلایی دارد. این کمربند دور کمر پادشاه و درست روی سوپرتونیکا بسته می‌شود.

سگک کمربند با نشان‌های ملی مهر شده است. گیره طلای آن برای چسباندن شمشیر پیشکش، برای القای معنی نمادین محافظت از نیکی و مجازات بدکاران، استفاده می‌شود. در بخش بالاپوش سوپرتونیکا نیز نوار‌های بلند و باریک گلدوزی‌شده که تا شانه‌ها می‌رسند و از ابریشم طلا بافته شده‌اند، لباس‌های کشیش‌ها یا اسقف‌ها را تداعی می‌کنند.

Victoria Jones/PA
کمربند شمشیر تاجگذاریVictoria Jones/PA

دستکش تاجگذاری

پادشاه در حالی که به هنگام تاجگذاری عصای فرمانروایی را با صلیب در دست دارد، یک دستکش چرمی سفید بر روی دست راست خود خواهد پوشید.

این دستکش، که دستکش تاجگذاری نیز نامیده می‌شود، در اصل برای پادشاه جرج ششم ساخته شده است. روی این دستکش نشان‌های ملی پادشاهی بریتانیا از جمله گل‌های رز، شبدر، خار و بلوط با نخ‌های زربافت کار شده است.

پادشاه همچنین ردای پدربزرگش را خواهد پوشید که از مخمل ابریشمی ارغوانی ساخته شده و طلادوزی شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

Victoria Jones/PA
دستکش سلطنتیVictoria Jones/PA

شنل امپراتوری

همراه با سوپرتونیکا، ردا یا شنل سلطنتی لباس خیره‌کننده دیگری در مراسم تاجگذاری است. این ردا از پارچه طلا بافته شده و در آن از نخ‌های رنگی استفاده شده است.

آگهی

شنل به طور کامل روی سوپرتونیکا را می‌پوشاند. این لباس برای تاجگذاری پادشاه جرج چهارم در سال ۱۸۲۱ بافته شد و قدیمی‌ترین لباسی است که در مراسم روز شنبه استفاده می‌شود.

Victoria Jones/PA
رداهای سلطنتیVictoria Jones/PA

قسمت جلویی سینه این شنل با یک قفل طلایی که روی آن یک عقاب حک شده، بسته شده است. طرح‌های روی این شنل شامل گل رز قرمز، گل خار آبی، شبدر سبز، گل زنبق نماد سلطنت و عقاب است. وزن لباس در مجموع به ۳ تا ۴ کیلوگرم می‌رسد.

گفته شده است که شاهزاده ویلیام، پسر ارشد پادشاه چارلز و وارث تاج و تخت، پدرش را در پوشیدن ردا کمک خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشایی پارلمان بریتانیا با حضور یک شاه پس از ۷۰ سال؛ چارلز سوم برنامه‌های دولت را قرائت کرد

دربار بریتانیا جزئیات مراسم تاجگذاری چارلز سوم، پادشاه جدید را اعلام کرد

همسر ولیعهد بریتانیا از ابتلایش به بیماری سرطان پرده برداشت