مراسم تاجگذاری چارلز سوم چگونه برگزار خواهد شد؟

تاجگذاری پادشاه بریتانیا
تاجگذاری پادشاه بریتانیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در ماه سپتامبر گذشته، چارلز سوم بلافاصله به جانشینی او رسید و به طور رسمی به عنوان پادشاه جدید بریتانیا معرفی شد. حالا پس از ماه‌ها آماده‌سازی پر زحمت، روز شنبه مراسم اصلی تاجگذاری او برگزار می‌شود.

آگهی

چارلز ۷۰ ساله در حالی طی مراسمی باشکوه و مذهبی تاجگذاری خواهد کرد که انتظار می‌رود علاوه بر صدها مقام سیاسی از سراسر دنیا، هزاران نفر نیز در کلیسای وست مینستر و خیابان‌های اطراف مرکز لندن گرد هم آیند تا از نزدیک شاهد یکی از کهن‌ترین سنت‌های پادشاهی بریتانیا باشند.

هرچند کاخ باکینگهام لیست دقیق مهمانان را منتشر نمی‌کند، با این حال بیش از ۲۲۰۰ نفر از ۲۰۳ کشور جهان (شامل حدود ۱۰۰ رئیس دولت) در مراسم کلیسای وست مینستر شرکت خواهند کرد. در این میان جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، ریاست هیئت آمریکایی را بر عهده خواهد داشت و انتظار می‌رود خانواده‌های سلطنتی از سراسر جهان در لندن حضور پیدا کنند.

در واقع هرچقدر مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم در هاله‌ای از غم برگزار شد، مراسم تاجگذاری متفاوت و به مثابه جشنی عمومی برای پادشاه جدید خواهد بود.

مراسم تاجگذاری در بریتانیا فراتر از قرار دادن تاج بر سر فرد حاکم است. این مراسم در حقیقت گردهمایی مشترک سلطنت، کلیسا و دولت است در یک یک مراسم مذهبی که طی آن پادشاه تعهد خود را به خدمت به خدا و کشور ابراز می‌کند.

آسوشیتد پرس
چارلز سوم روز جمعه تاجگذاری می‌کندآسوشیتد پرس

مدت زمان برگزاری مراسم چقدر است؟

این یکی از مواردی است که هنوز مشخص نیست، با این حال انتظار می‌رود تاجگذاری چارلز سوم حدود دو ساعت طول بکشد که کوتاه‌تر از تاجگذاری مادرش در هفتاد سال پیش است. آن مراسم تاجگذاری، که اولین رویداد زنده سلطنتی با پخش از تلویزیون بود، بیش از سه ساعت ادامه داشت.

مراسم‌های تاجگذاری برای بیش از هزار سال است که تا حد زیادی ثابت مانده‌اند و سازمان‌دهندگان بر حفظ سنت‌های قدیمی اصرار دارند.

در مراسم تاجگذاری چه اتفاقی می افتد؟

در حالی که از ساعت ۶ صبح به تدریج مسیرهای منتهی به کلیسا باز شده و مهمانان رفته رفته وارد می‌شوند، پادشاه و ملکه حدود ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه با یک کالسکه سلطنتی از کاخ باکینگهام به سمت کلیسا حرکت می‌کنند.

این کالسکه سه تنی که در استرالیا ساخته شده، برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ استفاده شد و دارای سیستم گرمایشی، روشنایی، پنجره‌های برقی و تهویه مطبوع است.

بیش از هزار نفر از گارد تشریفات پادشاه و ملکه را اسکورت خواهند کرد. پادشاه و ملکه حدود ساعت ۱۰:۵۳ دقیقه صبح به درب بزرگ غربی کلیسای وست‌مینستر می‌رسند و سپس به سمت شبستان آن می‌روند. 

آسوشیتد پرس
کالسکه سلطنتی جدید از سال ۲۰۱۴ مورد استفاده قرار گرفته استآسوشیتد پرس

شاه چارلز برای مراسم چه خواهد پوشید؟

به گفته کاخ باکینگهام، پادشاه چندین لباس تاریخی را که پادشاهان قبلی در مراسم تاجگذاری به تن کرده بودند دوباره استفاده خواهد کرد.

این لباس‌ها متعلق به تاجگذاری جرج چهارم در سال ۱۸۲۱، جرج پنجم در سال ۱۹۱۱، جرج ششم در سال ۱۹۳۷ و ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳ است. چارلز سوم کمربند شمشیر و دستکشی را که پدربزرگش پادشاه جرج ششم استفاده کرده بود مجدد استفاده خواهد کرد.

انتظار می‌رود پادشاه با پوشیدن ردای ایالتی که به عنوان ردای پارلمان نیز شناخته می‌شود، وارد کلیسا شود. او ممکن است ترجیح دهد لباس نظامی را نیز زیر ردایش بپوشد.

جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری، این مراسم را اجرا خواهد کرد. پادشاه سوگند یاد خواهد کرد که بر تمامی سرزمین‌های تحت قلمرو خود بر اساس قوانین و آداب و رسوم حکومت کند، قانون و عدالت را با رحمت اجرا کند و مذهب پروتستان و کلیسای انگلستان را حفظ کند. 

پس از ادای سوگند، شامل بوسیدن کتاب مقدس و امضای سوگندنامه، پادشاه طبق یک سنت ملهم از عهد عتیق توسط اسقف اعظم با روغن مقدس مسح می‌شود.

بخش بعدی خود عمل تاجگذاری است یعنی زمانی که پادشاه لباس مقدس تاجگذاری را که از ابریشم و طلا بافته شده می‌پوشد و گوی تاجگذاری به نشانه قدرت مسیحی حاکم، حلقه تاجگذاری به عنوان نماد ایمان و تعهد او به کلیسا و عصای صلیب‌نشان به نشانه قدرت حکومت صالح را به دست می‌گیرد.

شمشیرهایی جواهرنشان نیز، پس از تبرک به دست اسقف اعظم، به عنوان نمادی برای دفاع از قدرت سلطنتی و ارزش‌های شوالیه‌ای پادشاه نظیر محافظت از ضعیفان و حفاظت از کلیسا به چارلز سوم داده می‌شود.

در پایان مراسم و قبل از آن‌که شاهزاده‌ها و اعضای خاندان سلطنتی خود را به سوی پادشاه برسانند تا هر کدام شخصا ادای احترام کنند، تاج سنت‌ادوارد روی سر پادشاه قرار می‌گیرد. این تاج به وزن ۲.۲۳ کیلوگرم که با ۴۴۴ سنگ قیمتی تزئین شده است، دارای قاب طلایی یکپارچه است و چهار صلیب دور آن را در بر گرفته‌اند.

آسوشیتد پرس
تاج سنت‌ادواردآسوشیتد پرس

همزمان با لحظه تاجگذاری ۱۳ پایگاه‌ نظامی بریتانیا در سراسر قلمرو (شامل ادینبورگ، کاردیف و بلفاست) ۲۱ گلوله به مناسبت تاجگذاری پادشاه شلیک می‌کنند.

آگهی

آیا کامیلا به عنوان ملکه تاجگذاری خواهد کرد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. بر خلاف سه ملکه پیشین، کامیلا تاجی ندارد که مخصوص تاجگذاری او ساخته شده باشد. در عوض او ترجیح داده تاج نقره‌ای ملکه ماری را بر سر بگذارد که در سال ۱۹۱۱ ساخته شده است.

گفته شده است که این تاج قدیمی با چند قطعه الماس از مجموعه جواهرات ملکه الیزابت دوم تزئین خواهد شد تا کامیلا به شکلی نمادین یاد مادرشوهر فقید خود را گرامی بدارد.

هنگامی که مراسم در کلیسا به پایان رسید، پادشاه چارلز و کامیلا به شبستان سنت‌ادوارد که به شکل یک زیارتگاه سنگی در قلب صومعه قرار دارد می‌روند و آنجا مهیای بازگشت به کاخ باکینگهام و نشستن بر تخت سلطنت می‌شوند.

آسوشیتد پرس
گروه تشریفات در حال آماده‌سازی برای رژه اصلی روز تاجگذاریآسوشیتد پرس

پس از تاجگذاری بیعت نمادین مردم با پادشاه انجام شود، هرچند انتظار می‌رود فقط شاهزاده ویلیام در برابر پادشاه زانو بزند.

۴ هزار نیروی نظامی تشریفات کالسکه پادشاه و ملکه را اسکورت خواهند کرد و بیش از ۶۰ هواپیمای نیروی هوایی سلطنتی بر فراز لندن به پرواز درخواهند آمد.

آگهی

سرانجام در ساعت ۱۴.۱۵ دقیقه، پادشاه، ملکه و اعضای خانواده سلطنتی برای تماشای جمعیت در بالکن کاخ باکینگهام ظاهر خواهند شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در آخر هفته جشن چه اتفاقی می‌افتد؟

در بعدازظهر یکشنبه ۷ مه، یک روز پس از مراسم تاجگذاری، انتظار می‌رود مردم بریتانیا در جشن‌هایی که به این مناسبت در خیابان‌ها برگزار می‌شود شرکت کنند و ناهار بزرگ تاجگذاری را بیرون از خانه صرف کنند. حتی نخست‌وزیر بریتانیا نیز ناهار را در خیابان داونینگ خواهد خورد. در جشن ناهار سال گذشته ۱۷ میلیون نفر شرکت کردند و بیش از ۲۲ میلیون پوند برای اهداف خیریه جمع‌آوری شد.

به عنوان حسن ختام در ساعت ۱۹ نیز لیونل ریچی و کیتی پری در «کنسرت تاجگذاری» در مقابل جمعیتی ۲۰ هزار نفری در محوطه قلعه وینزر به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین سخنرانی پادشاه چارلز سوم در پارلمان بریتانیا: سنگینی بار تاریخ را احساس می‌کنم

همسر ولیعهد بریتانیا از ابتلایش به بیماری سرطان پرده برداشت

شایعات پیرامون همسر ولیعهد بریتانیا؛ ریشه گمانه‌زنی‌ها در مورد کیت میدلتون چیست؟