ترامپ: نتانیاهو شب قبل کشتن سلیمانی از عملیات عقب‌نشینی کرد؛ حزب‌الله لبنان بسیار باهوش است

دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو
دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا می‌گوید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یک روز پیش از مشارکت در عملیات ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران پشیمان شده و اعلام کرده که اسرائيل در این عملیات حاضر نخواهد بود.

آگهی

آقای ترامپ در یک سخنرانی انتخاباتی در ایالت فلوریدا بار دیگر از تصمیم خود درباره کشتن قاسم سلیمانی دفاع و جزئیات تازه‌ای در این خصوص ارائه کرد. او در این سخنرانی جنجالی از حزب‌الله لبنان هم تعریف کرده و آنها را گروهی بسیار باهوش خوانده است. 

آقای ترامپ در رابطه با عملیات تررو فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: «ما ماه‌ها روی آن برنامه‌ریزی کرده بودیم و اسرائيل قرار بود این کار را با ما انجام دهد. ما همه چیز را آماده کرده بودیم و شب قبل از وقوع نتانیاهو با من تماس گرفت و گفت اسرائيل در این حمله شرکت نخواهد داشت.» 

رئيس جمهوری پیشین آمریکا در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه تا کنون هیچ‌کس در این خصوص صحبت نکرده افزود: «آنها هرگز به ما نگفتند که چرا تصمیم خود را عوض کردند اما من هرگز فراموش نمی‌کنم که نتانیاهو ما را ناامید کرد.» 

او در ادامه با اشاره به اینکه این عملیات بدون حضور اسرائيل و نتانیاهو هم انجام شده افزود: «ما بسیار از این مساله ناامید شدیم اما خودمان کار را با دقت و بسیار زیبا انجام دادیم. بعد نتانیاهو سعی کرد خودش را در اعتبار این ماجرا دخیل سازد.» آقای ترامپ همچنین دستگاه‌های امنیتی اسرائيل را به باد انتقاد گرفت و آنها را به دلیل عدم تشخیص حمله حماس مقصر دانست. 

او همچنین چندین بار حزب‌الله لبنان را گروهی بسیار باهوش خواند و افزود: «می‌دانم که خیلی‌ها از این حرف من خوششان نمی‌آید اما حزب‌الله واقعا بسیار باهوش است.» 

ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا و یکی از رقبای ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان این اظهارات رئيس جمهوری پیشین آمریکا را محکوم کرد. 

دفتر بنیامین نتانیاهو به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این خصوص پاسخی نداده است اما شلومو کرهی، وزیر ارتباطات کابینه نتانیاهو در گفتگو با کانال ۱۳ اسرائيل در این خصوص گفت: «شرم‌آور است که مردی مانند ترامپ که رئيس جمهوری یشین آمریکا بوده حرف‌هایی می‌زند، تبلیغاتی را انجام می‌دهد که روحیه مبارزان اسرائيل و شهروندان ما را جریحه‌دار می‌کند.» 

این سیاستمدار اسرائيلی در ادامه اظهارات تند خود خطاب به ترامپ گفت: «ما مجبور نیستیم به مزخرفاتی که او می‌گوید اهمیت دهیم.» وزیر ارتباطات نتانیاهو همچنین در پاسخ بخ این سوال که «آیا اظهارات ترامپ بیانگر این نیست که نمی‌توان به او اعتماد کرد؟» پاسخ داد: «دقیقا همینطور است.» 

آقای ترامپ در بخش دیگری از صحبت‌های خود قاسم سلیمانی را هم فردی باهوش دانست و افزود: «سلیمانی فردی باهوش ولی بد بود. حتی خود آیت‌الله و مقام‌های جمهوری اسلامی هم از او می‌ترسیدند و وقتی کشته شد خوشحال شدند. در واقع فکر می‌کنم وقتی سلیمانی کشته شد خود رهبران ایران هم خوشحال شدند.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه در ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در هنگام ورود به فرودگاه بغداد از سوی نیروهای آمریکایی مورد هدف قرار گرفته و کشته شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو: چه کسی می‌گوید به ایران حمله نمی‌کنیم، حمله می‌کنیم

افزایش درگیری‌ها در جنوب لبنان؛ زرادخانه نظامی حزب‌الله از چه سلاح‌هایی تشکیل شده است؟

تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا؛ دانشگاه کلمبیا از ضرب‌الاجل خود عقب‌ نشست