عضویت دوباره چین در شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ روسیه در رای‌گیری‌ شکست خورد

جلسه تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جلسه مجمع عمومی این سازمان در آوریل ۲۰۲۲
جلسه تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جلسه مجمع عمومی این سازمان در آوریل ۲۰۲۲ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تلاش روسیه روز سه‌شنبه در جریان انتخابات مجمع عمومی سازمان ملل برای به دست آوردن مجدد کرسی شورای حقوق بشر بی‌نتیجه ماند. اعضای این سازمان سال گذشته به تعلیق کرسی مسکو به دلیل حمله روسیه به اوکراین رای داده بودند.

آگهی

روسیه در کنار آلبانی و بلغارستان برای کسب دو کرسی در شورای حقوق بشر به نمایندگی از گروه‌ منطقه‌ای اروپای شرقی رقابت می‌کرد و در رای‌گیری غیرعلنی، بلغارستان ۱۶۰ رای، آلبانی ۱۲۳ رای و روسیه ۸۳ رای به دست آورد. 

اگرچه روسیه در این انتخابات ناکام ماند اما کسب ۸۳ رای نیز نمایندگان کشورهای غربی را شگفت‌زده کرد.

روسیه مدعی است که از حمایت اکثریت خاموش برخوردار است و حالا با وجود اینکه ۸۳ رای، یعنی کمتر از نصف ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل را به دست آورده، اما نگرانی‌هایی ایجاد شده که حمایت از مسکو تا این حد بالا بوده است. 

ریچارد گوان، مدیر سازمان ملل متحد در گروه بین‌المللی بحران به آسوشیتدپرس گفت: «من فکر می‌کنم روس‌ها از اینکه اقلیت قابل توجهی از اعضای سازمان ملل را متقاعد کردند که از آنها حمایت کنند، خوشحال هستند. این وضعیت نشان می‌دهد که مسکو علیرغم انتقادهای مکرر غرب در سیستم سازمان ملل کاملا منفور نیست.»

چین به شورای حقوق بشر سازمان ملل برگشت

وضعیت در آسیا به گونه‌ای دیگر رقم خورد. چهار کشور چین، ژاپن، کویت و اندونزی کاندیدای چهار کرسی در شورای حقوق بشر بودند. اگرچه برخی از گروه‌های حقوق بشر هم علیه پکن کمیپن کرده بودند اما نتیجه دلخواه آنها به دست نیامد. 

درنهایت اندونزی با ۱۸۶ رای در صدر، کویت با ۱۸۳ رای و ژاپن با ۱۷۵ رای کرسی‌های حقوق بشری سازمان ملل را به دست آوردند. چین هم با ۱۵۴ رای در رتبه آخر قرار گرفت. 

انتقاد دیده بان حقوق بشر

دیده بان حقوق بشر هفته گذشته اعلام کرد که سابقه حقوقی چین باید این کشور را از شورای حقوق بشر محروم کند. این گزارش به تحقیق سال گذشته دفتر کمیساری حقوق بشر سازمان ملل اشاره کرد که در آن گفته شده بود بازداشت تبعیض‌آمیز اویغورها و سایر گروه‌های قومی عمدتا مسلمان در منطقه غربی سین‌کیانگ چین ممکن است جنایت علیه بشریت باشد. 

کمپین علیه روسیه

به گفته دیپلمات‌ها، آمریکا و سایرین نامه‌هایی را به اکثریت ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل ارسال کرده و خواستار رای گیری علیه روسیه شده بودند.

فریت هوجا، سفیر آلبانی در سازمان ملل، از اعضای این شورا و از کسانی که به اعتبار شورای حقوق بشر اهمیت می‌دهند خواست تا «با عضویت کشوری که مردم بی‌گناه را می‌کشد و زیرساخت‌های غیرنظامی را ویران می‌کنند» مخالفت شود. 

رابرت وود، معاون سفیر آمریکا هم به شورای امنیت گفت که انتخاب مجدد روسیه در شورای حقوق بشر «در حالی که آشکارا به ارتکاب جنایت جنگی و سایر جنایات ادامه می‌دهد، لکه ننگی خواهد بود که اعتبار این نهاد و سازمان ملل را تضعیف می‌کند».

آوریل ۲۰۲۲ میلادی یعنی دو ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، مجمع عمومی سازمان ملل با ۹۳ رای موافق در برابر ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع به قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای مثبت داد. 

به گفته واشنگتن و کی‌یف، سربازان روسیه در اوکراین حقوق بشر را نقض کردند و اقدامات آنها جنایت جنگی بوده است. 

وظیفه شورای حقوق بشر چیست؟

شورای حقوق بشر سازمان ملل سال ۲۰۰۶ میلادی ایجاد شد تا جایگزین کمیسیونی شود که به دلیل سوابق ضعیف حقوقی برای برخی از اعضایش، بی‌اعتبار شده بود. اما شورای جدید هم خیلی زود با همان انتقادات مواجه شد و گفته می‌شود ناقضان حقوق بشر به دنبال کرسی‌هایی برای محافظت از خود و متحدانشان هستند. 

این شورا به طور دوره‌ای سوابق حقوق بشر کشورها را بررسی می‌کند و بازرسان مستقلی را برای بررسی گزارش‌هایی در مورد موضوعاتی مانند شکنجه و وضعیت کشورهایی مانند کره شمالی و ایران منصوب می‌کند. این شورا همچنین هیأت‌های حقیقت‌یاب را برای بررسی موارد نقض حقوق بشر به اوکراین فرستاده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

براساس قوانین این شورا، ۴۷ کرسی آن به گروه‌های منطقه‌ای اختصاص داده شده‌اند تا هر کدام نماینده یک بخش جغرافیایی باشند. اعضا هرساله توسط مجمع عمومی سازمان ملل برای دوره‌های متوالی سه ساله انتخاب می‌شوند که این دوره‌ها از اول ژانویه آغاز می‌شود. 

در انتخابات سال گذشته، ونزوئلا، کره جنوبی و افغانستان در رقابت‌ بر سر کسب کرسی شکست خوردند، اما کشورهایی از جمله ویتنام و سودان که سوابق حقوق بشری بدی دارند، توانستند چند کرسی به دست آورند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لاوروف: روابط با کره شمالی از نظر کیفی به سطح استراتژیک جدیدی رسیده است

یک دقیقه سکوت در شورای حقوق بشر سازمان ملل به احترام قربانیان حمله حماس به اسرائیل

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است