نشست سران «گروه ۷۷+چین»: کشورهای حاشیه‌ای علیه ثروتمندان متحد می‌شوند

میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در سمت چپ، به همراه لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل طی بازدید از کاخ انقلاب، در هاوانا، کوبا
میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در سمت چپ، به همراه لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل طی بازدید از کاخ انقلاب، در هاوانا، کوبا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست سران «گروه ۷۷+چین» روز شنبه در هاوانا با فراخوان «وحدت» برای مقابله با کشورهای ثروتمند به پایان رسید. در این نشست، لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رییس جمهوری برزیل بر تقویت «مطالبات» در مورد فناوری دیجیتال و انتقال انرژی تاکید کرد.

آگهی

رییس جمهوری برزیل گفت: «حکومت جهانی نامتقارن باقی مانده است. سازمان ملل، نظام مدیریت پولی برتون وودز و سازمان تجارت جهانی در حال از دست دادن اعتبار خود هستند.»

رهبر بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین با اشاره به ظهور فناوری دیجیتال، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی افزود: «ما باید مطالبات خود را در پرتوی انقلاب صنعتی چهارم تقویت کنیم.»

از نظر لولا داسیلوا، «انقلاب دیجیتال» و «انتقال انرژی»، «دو دگرگونی اصلی در حال انجام» هستند. او گفت: «این مسایل را نمی‌توان با تعداد انگشت شماری از اقتصادهای ثروتمند شکل داد و رابطه وابستگی بین مرکز و پیرامون را دوباره تکرار کرد.»

در این نشست فوق‌العاده که موضوع آن «نقش علم، فناوری و نوآوری» در توسعه بود، نمایندگانی از حدود صد کشور جهان در هاوانا حضور داشتند. 

حدود ۳۰ تن از سران کشورها و دولت‌ها از جمله آلبرتو فرناندز رییس جمهوری آرژانتین، گوستاوو پترو از کلمبیا، ژوآو لوورنسو از آنگولا، پل کاگامه از رواندا، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و محمود عباس، رییس دولت فلسطین در این نشست شرکت کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم در این گردهمایی حضور داشت. 

میگوئل دیاز کانل، رییس جمهوری کوبا که کشورش از ژانویه ریاست دوره‌ای این گروه را بر عهده دارد در سخنرانی افتتاحیه خواستار «تغییر قواعد بازی اقتصادی بین‌المللی» شد. 

همچنین چندین سخنران از نابرابری ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و نیاز به کاهش بدهی فقیرترین کشورها برای تامین مالی گذار اقلیمی صحبت کردند. 

اعضای «گروه ۷۷+چین» در بیانیه پایانی خود در این نشست، بر تعهد خود بر تقویت وحدت این گروه برای «تثبت نقش خود در عرصه بین‌المللی» تاکید کردند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آنها همچنین بر «نیاز فوری به اصلاح اساسی معماری مالی بین‌المللی» برای ایجاد «فراگیرتر و هماهنگ‌تر» تاکید داشتند. 

این گروه گفت: «مشکلات جدی که نظم اقتصادی بین‌المللی به دلیل ناعادلانه بودن آن برای کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده، به اوج خود رسیده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: وضعیت حقوق بشر در روسیه پس از حمله به اوکراین وخیم‌تر شده است

چرخ اقتصاد جهان بر محور تراشه‌های ساخت تایوان؛ مقام امنیتی آمریکا از عواقب حمله احتمالی چین سخن گفت

سازمان ملل: تبعات اقتصادی شیوع کرونا برای کشورهای در حال توسعه فاجعه‌بار خواهد بود