چرخ اقتصاد جهان بر محور تراشه‌های ساخت تایوان؛ مقام امنیتی آمریکا از عواقب حمله احتمالی چین سخن گفت

شرکت صنایع نیم‌رسانای تایوان در تاریخ بیستم اکتبر ۲۰۲۱
شرکت صنایع نیم‌رسانای تایوان در تاریخ بیستم اکتبر ۲۰۲۱ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عالی‌ترین مقام جاسوسی ایالات متحده با حاضر شدن در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا، «برآورد کلی» خود از تاثیر حمله احتمالی چین به تایوان و تبعات آن بر صنایع تراشه‌محور جهان را ارائه کرد.

آگهی

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا معتقد است که هرگونه تهاجم چین به تایوان می‌تواند تولید تراشه در این منطقه جغرافیایی را به خطر بیندازد و ضربه بزرگی به اقتصاد جهانی وارد آورد.

بروز هرگونه بحران در روابط چین و تایوان می‌تواند «به معنای واقعی کلمه همه کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار دهد» و می تواند پیامدهای اقتصادی و امنیتی گسترده‌ای در سراسر جهان داشته باشد.  یکی از تاثیرگذارترین چنین خصومتی می‌تواند در حوزه تولید تراشه‌های نیمه‌هادی باشد.

چیپ‌ست‌ها یا همان تراشه‌های نیمه‌هادی بخش جداناپذیر محصولاتی از جمله گوشی‌های هوشمند، رایانه و لپ‌تاپ‌، و همچنین ماشین و هواپیما هستند که هر روزه با آن‌ها سروکار داریم و باید گفت که اکثر این چیپ‌ست‌ها ساخت تایوان هستند.

آمریکا با هدف ضربه‌زدن به توسعه صنعت داخلی نیمه‌هادی‌های چین، تحریم‌هایی علیه شرکت‌های چینی وضع کرد که البته بر میزان فروش تراشه‌های پیشرفته تایوان نیز بی‌تاثیر نبوده است؛ اما آنچه بیش از همه نگران‌کننده است این است که پکن سعی کند در اقدامی تلافی‌جویانه در برابر تحریم‌های تراشه‌ای آمریکا، از خود واکنشنشان دهد.

خانم آوریل هاینز مدیر جامعه اطلاعاتی ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که در صورت حمله چین به تایوان باید انتظار این را داشت که به طور بالقوه تولید بزرگترین سازنده تراشه‌های نیمه هادی پیشرفته جهان را متوقف شود و در سال‌های اولیه چنین حمله‌ای، سالانه یک تریلیون دلار به اقتصاد جهانی لطمه وارد شود.

نقش تایوان در تولید نیمه هادی‌ها

در حالی که تراشه‌های نیمه‌هادی‌ برای دنیای امروز حیاتی هستند، اماساخت آن‌ها دشوار است. تولید این تراشه‌ها فرآیندی بسیار دقیق و پرهزینه است که شامل چندین مرحله پیچیده است. همچنین فرآیندی پرهزینه و زمان‌بر دارد.

تایوان بزرگترین تولید کننده‌ی نیمه‌هادی‌ها در جهان است. بیش از ۶۰ درصد از تراشه‌ها در سطح جهان و بیش از نود درصد از تراشه‌های «پیشرفته» تولید تایوان است. حال آنکه سهم ایالات متحده از بازار تراشه‌های رایج، حدود دوازده درصد و سهم کشورهای اروپایی روی هم تنها ۹ درصد است.

اگر هرگونه تهاجمی از سوی چین موجب توقف تولید تراشه‌های شرکت صنایع نیم‌رسانای تایوان شود، خسارت مالی بسیار زیادی برای جهان به بار خواهد آمد که فکر می‌کنم در چند سال اول، سالانه بین ۶۰۰ میلیارد تا یک تریلیون دلار خواهد بود.
آوریل هاینز
مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا

خانم آوریل هاینز خاطرنشان کرد که تراشه‌های نیمه هادی پیشرفته‌ای که «شرکت صنایع نیم‌رسانای تایوان / TSMC» تولید می‌کند در نود درصد «از دستگاه های الکترونیکی سراسر جهان» استفاده می‌شود.

تسلط بی‌رقیب این شرکت ۴۳۷ میلیارد دلاری بر تراشه‌های پیشرفته به این معنی است که حتی اگر نتواند محصولات خود را به چین بفروشد، ولی بهرحال همچنان مشتریان زیادی دارد. در سال ۲۰۲۰ و به دنبال قرار گرفتن نام هوآوی در فهرست سیاه ایالات متحده ، شرکت صنایع نیم‌رسانای تایوان مشتری اصلی خود را از دست داد، اما به لطف سفارشات زیاد شرکت اپل و شرکت «دستگاه‌های میکرو پیشرفته / AMD» و دیگر مشتریان، همچنان فروش آن ۳۱ درصد افزایش داشته است.

شرکت صنایع نیم‌رسانای تایوان تراشه‌های شرکت‌هایی مانند اپل، کوالکام و انویدیا را تامین می‌کند.

برآورد خسارت‌های مالی در سطح جهان

خانم هاینز افزود اگر هرگونه تهاجمی از سوی چین موجب توقف تولید تراشه‌های این شرکت شود «خسارت مالی بسیار زیادی برای جهان به بار خواهد آمد که فکر می‌کنم در چند سال اول، سالانه بین ۶۰۰ میلیارد تا یک تریلیون دلار خواهد بود.»

هاینز ادامه داد: «اگر چنین تهاجمی به تایوان صورت گیرد و تولید این کارخانه متوقف شود، این امر بر تولید ناخالص داخلی ما (ایالات متحده) نیز تأثیر خواهد داشت. توقف تولید این چیپ‌ست‌ها بر اقتصاد چین نیز تاثیر خواهد داشت.»

چین متعهد شده است که جزیره دموکراتیک تایوان را با سرزمین اصلی خود متحد کند، هدفی که کشورهای غربی از آن به عنوان بهانه‌ای برای مداخله نظامی در مقیاس بزرگ در آینده تعبیر می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تراشه سواری نیکی؛ شاخص بورس توکیو رکورد ۳۴ ساله خود را شکست

نشست سران «گروه ۷۷+چین»: کشورهای حاشیه‌ای علیه ثروتمندان متحد می‌شوند

پکن در واکنش به سیاست «کاهش اتکا» در اتحادیه اروپا، رویکرد غرب نسبت به چین را «نادرست» خواند