بحران در لامپدوزا؛ در دو روز ۷ هزار مهاجر وارد جزیره ۶ هزار نفری شدند

Lampedusa Island
Lampedusa Island Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از آنکه تنها در دو روز ۷ هزار مهاجر غیرقانونی وارد جزیره کوچک لامپدوزا در آب‌های ایتالیا در مدیترانه شدند، شهردار این شهر به آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد هشدار داد که این جزیره در حال غرق شدن است.

آگهی

این جزیره که شمار ساکنان آن کمتر از ۷ هزار نفر و وسعت آن تنها ۲۰ کیلومتر مربع است، به دلیل واقع شدن در آب‌های میان شمال آفریقا و ایتالیا مدتهاست به اولین توقفگاه مهاجران غیرقانونی تبدیل شده که سعی دارند با قایق خود را به اروپا برسانند.

فیلیپو مانینو، شهردار لامپدوزا هشدار داد که بحران مهاجران در این جزیره به «نقطه بی‌بازگشت» رسیده است و افزود: «موقعیت این جزیره صخره‌ای کوچک در وسط دریای مدیترانه دچار بحران شده است.»

وزارت کشور ایتالیا نیز هجوم ۷ هزار مهاجر تنها در دو روز به لامپدوزا را تایید کرد.

کیارا کاردولتی، نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در ایتالیا وضعیت لامپدوزا را «بحرانی» توصیف کرد و افزود که انتقال مردم به خارج از این جزیره، اکنون به یک «اولویت اساسی» تبدیل شده است.

او افزود که تلاش‌ها برای «بازگرداندن جزیره به حالت عادی» در حال انجام است و مقامات حدود ۵ هزار نفر از مهاجران را در ۲۸ ساعت گذشته از جزیره به مکان دیگری منتقل کرده‌اند.

بی‌ثباتی در لیبی و تونس

بسیاری از آخرین مهاجرانی که وارد این جزیره شده‌اند از بی‌ثباتی سیاسی در تونس گریخته‌اند و اکنون سازمان بین‌المللی مهاجرت نگران است که پس از سیل‌ فاجعه‌بار لیبی، تعداد مهاجرانی که روانه اروپا می‌شوند باز هم بیشتر شود.

جرارد دارمنن، وزیر کشور فرانسه نیز در اوایل هفته گذشته پیش‌بینی کرده بود که به دلیل «تشدید بی‌ثباتی‌ها در لیبی و تونس» مهاجران بیشتری به مرز فرانسه و ایتالیا برسند.

بسیاری از کسانی که به لامپدوزا می‌رسند و به سرزمین اصلی ایتالیا منتقل می‌شوند، درنهایت سعی می‌کنند از مرز«ونتیمیلیا» خود را به شهر ساحلی «منتون» در فرانسه برسانند.

روزاریو والاسترو، رئیس صلیب سرخ ایتالیا که ظرفیت تأسیساتش در لامپدوزا حداکثر برای ۵۰۰ نفر است اما اکنون مجبور به پذیرش هزاران نفر شده نیز روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بیش از ۱۳۰ نفر از اپراتورها و داوطلبان صلیب سرخ ایتالیا در حال تلاشی بی‌وقفه برای تامین نیازهای اولیه مهاجران هستند. ما تنها در روز گذشته ۵۰۰۰ وعده ناهار و ۵۰۰۰ وعده شام تهیه کردیم.»

به گفته وزارت کشور ایتالیا، امسال تا ۱۴ سپتامبر۲۰۲۳ میلادی ۱۲۵ هزار و ۹۲۸ مهاجر وارد ایتالیا شده‌اند که این رقم با آمار سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی زمانی که تعداد مهاجران در پی جنگ سوریه به اوج خود رسیده بود مطابقت دارد.

گمان می‌رود که عدم حضور گارد ساحلی لیبی به دلیل وقوع سیل در این کشور همچنین شمار بالای مهاجرانی که در لیبی (کشور ترانزیت مهاجرت به اروپا) در مراکز نگهداری مهاجران بودند و اکنون ناامیدانه قصد ترک این مراکز را دارند، احتمالا باعث هجوم بیشتر مهاجران در روزهای آتی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چه ماجرایی در پشت پرده هجوم مهاجران به ایتالیا پنهان است؟

ممنوعیت ورود هیئت پارلمانی اروپا به تونس؛ بروکسل توافقنامه مهاجرتی را تعلیق می‌کند؟

مکان دقیق دفن افلاطون و جزییات به بردگی گرفته شدنش با کشف پاپیروسی سوخته معلوم شد