تنها ۲ دقیقه پیاده‌روی بعد از صرف غذا می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند

پیاده‌روی پس از صرف غذا
پیاده‌روی پس از صرف غذا Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج تحقیق دانشمندان نشان می‌دهد داشتن تحرک سبک پس از صرف غذا تاثیرات مثبتی بر سلامتی می‌گذارد.

آگهی

برای قرن‌ها، مردم در سواحل آفتابی مدیترانه‌ پس از صرف آرام و طولانی غذا، برمی‌خاستند و اغلب به میادین شهر می‌رفتند تا همسایگانشان را ببینند و معاشرت کنند. پیاده‌روی بخشی از آن سبک زندگی است که به عنوان پایه‌ای از رژیم غذایی مدیترانه‌ای سالم ذکر شده است.

پیش‌تر مطالعات نشان داده بود رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند خطر ابتلا به دیابت، کلسترول بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد و در عین حال همراه با تقویت استخوان‌ها، سلامت مغز را بهبود بخشد، زوال عقل و افسردگی را دفع کند و به کاهش سالم وزن کمک کند.

حالا تحقیقات نشان می‌دهد عادت قدم زدن بعد از غذا تبعات سلامتی بسیار مفیدی داشته و می‌تواند سطح قند خون افراد را کاهش دهد. بنابر یافته‌های یک مطالعه، پیاده‌روی حداقل دو تا پنج دقیقه‌ای بعد از صرف غذا می‌تواند چنین تاثیر مثبتی را در سلامت افراد داشته باشد.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان آیدان بافی، محقق مقطع دکترا در گروه تربیت بدنی دانشگاه لیمریک ایرلند و یکی از نویسندگان مطالعه، در این باره می‌گوید: «ایستادن بعد از غذا نیز می‌تواند کمک کند، اما نه به اندازه قدم زدن.»

نتایج پژوهش محققان نشان داد که ایستادن متناوب در طول روز و به ویژه بعد از غذا باعث کاهش گلوکز به طور متوسط ۹.۵۱ درصد در مقایسه با نشستن طولانی‌مدت شد. این در حالی است که پیاده‌روی متناوب در طول روز کاهش بیشتر گلوکز به میزان متوسط ۱۷.۰۱ درصد را در مقایسه با نشستن طولانی‌مدت در پی داشت.

خانم بافی اضافه کرد: «این نشان می‌دهد که وقفه انداختن بین نشستن‌های طولانی‌مدت با بلند شدن و راه رفتن سبک در طول روز برای سطح گلوکز مفید است.»

محققان در این آنالیز جامع، هفت پژوهش را که در این حوزه انجام شده بود مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعات که تأثیر نشستن، ایستادن و راه رفتن بر سطح انسولین و قند خون بدن اندازه‌گیری می‌شد، محققان از افراد شرکت‌کننده در آزمایشات می‌خواستند که در طول یک روز کامل هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دو تا پنج دقیقه بایستند یا راه بروند.

تجزیه و تحلیل نتایج که در نشریه علمی «Sports Medicine» منتشر شده، نشان داد که ایستادن بهتر از نشستن سر میز یا مبل بر سطح قند خون تاثیر مثبت دارد؛ هرچند به کاهش انسولین در جریان خون کمکی نمی‌کند.

بنابر یافته‌های این پژوهش، اگر افراد پس از صرف غذا مدت کوتاهی پیاده‌روی می‌کردند، سطح قند خون آنها به تدریج کاهش می‌یافت و سطح انسولین آنها پایدارتر از وقتی بود که می‌ایستادند یا می‌نشستند.

عکس: کانوا
کارشناسان می‌گویند ترکیب رژیم غذایی مدیترانه‌ای با پیاده‌روی می‌تواند نتایج مثبتی بر سلامتی فرد داشته باشدعکس: کانوا

به گفته متخصصان، جلوگیری از افزایش قند خون برای بدن مفید است، زیرا افزایش شدید و سقوط سریع آن در خون می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را افزایش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که سطح قند خون در عرض ۶۰ تا ۹۰ دقیقه پس از خوردن غذا افزایش می‌یابد، بنابراین بهتر است بلافاصله پس از پایان صرف غذا شروع به فعالیت کنید.

داشتن تحرک چگونه به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند؟

در واقع ماهیچه‌ها برای سوخت‌و‌ساز به گلوکز نیاز دارند، بنابراین قدم زدن به تصفیه قند از جریان خون کمک می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از دوندگان قبل از انجام یک ماراتن یا مسابقه از استراتژی مصرف کربوهیدرات بالا استفاده می‌کنند زیرا با این کار سطح گلوکز خون آنها افزایش می‌یابد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کارشناسان تغذیه می‌گویند برای اینکه علاوه بر کاهش قند خون از فعالیت بعد از غذای خود بیشترین بهره را ببرید، بازه آن را افزایش دهید تا به حداقل استانداردهای فعالیت بدنی در آمریکا برسید؛ یعنی ۱۵۰ دقیقه تحرک بدنی با شدت متوسط و دو روز فعالیت تقویت عضلات در هفته.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده درباره تاثیرات این سبک فعالیت هفتگی گفته است: «افرادی که حدود ۱۵۰ دقیقه در هفته تحرک بدنی دارند، ۳۳ درصد کمتر از افرادی که از نظر جسمی بی‌تحرک هستند در معرض خطر مرگ و میر ناشی از علل مختلف قرار دارند.»

این بدان معناست که اگر هر روز هفته فقط ۲۱ دقیقه و ۴۳ ثانیه بلند شوید و تحرک داشته باشید، خطر مرگ بر اثر هر چیزی را یک سوم کاهش می‌دهید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک تحقیق: ۸ هزار قدم پیاده‌روی آنهم یک یا دوبار در هفته، خطر مرگ را کاهش می‌دهد

جادوی حرکت؛ با شنا و پیاده‌روی استرس را و با رقص اضطراب را از بین ببرید

یک راه جدید برای آسان‌تر شدن پیاده‌روی؛ علم رباتیک به خدمت ورزش می آید