یکصد روز پس از ناآرامی‌های کوزوو؛ فرمانده منطقه‌ای ناتو: راه‌حل نظامی جواب نمی‌دهد

آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو (سمت راست) در دیدار با سرلشکر آنجلو میکله ریستوچیا فرمانده ارشد ناتو در کوزوو. پریشتینا، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲
آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو (سمت راست) در دیدار با سرلشکر آنجلو میکله ریستوچیا فرمانده ارشد ناتو در کوزوو. پریشتینا، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود اینکه اوضاع امنیتی نسبت به زمان وقوع ناآرامی‌های ماه مه میلادی آرام‌‌تر به نظر می‌رسد؛ اما فرمانده نیروهای ناتو در منطقه بالکان روز چهارشنبه اعلام کرد که وضعیت در کوزوو همچنان می‌تواند «پر التهاب» باشد.

آگهی

به گفته ناتو، بیش از ۹۰ سرباز حافظ صلح از نیروهای این سازمان امنیتی در درگیری با معترضان صرب‌تبار در شمال کوزوو زخمی شدند. بنا بر این آمار، حدود ۵۰ معترض صرب نیز زخمی شدند.

این درگیری‌ها وقتی شدت گرفت که چند کوزوویایی آلبانیایی‌تبار توانستند در یک انتخابات محلی، هدایت شهرداری‌های مناطق شمالی کشور را به دست گیرند. از آنجا که این انتخابات از سوی اکثریت صرب‌تبارهای ساکن تحریم شده بود، فقط با مشارکت ۳.۵ درصد از واجدین شرایط برگزار شد.

سرلشکر آنجلو میکله ریستوچیا، فرمانده ایتالیایی نیروهای ناتو در کوزوو در این زمینه خاطر نشان ساخت که تنش بین دو طرف به دلیل اختلافات سیاسی همچنان بالاست.

آسوشیتدپرس
نیروی حافظ صلح ناتو در یکی از شهرهای شمالی کوزوو در تاریخ یکم ژوئن ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

یکصد روز پس از وقوع ناآرامی‌ها در شهرهای شمالی کوزوو، سرلشگر ریستوچیا  در جمع خبرنگاران حاضر در مقر ناتو در بروکسل گفت: «وضعیت بعد از رویدادهای ۲۹ مه آرام است. اما به نوعی، هنوز به شدت پر التهاب است. ما وجود تنش را حس می‌کنیم - تنشی که ناشی از ... وجود بسیاری مسائل حل نشده است.»

او افزود: «اگر قرار باشد تشخیص دهیم که چه اتفاقی در حال وقوع است، من می‌گویم که نگران‌کننده ترین بیماری بی‌اعتمادی است – بی‌اعتمادی بین طرفین.»

این بدان معناست که راه حل نظامی وجود ندارد. تنها راه حل، راه حل سیاسی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازی قدرت روسیه در بالکان همزمان با شعله‌ور شدن تنش‌ها در کوزوو

سرنوشت شهرداران آلبانیایی در همه‌پرسی چهار ناحیه صرب‌نشین شمال کوزوو رقم می‌خورد

کوزوو برای توسعه «نیروی نظامی رسمی» از آمریکا تسلیحات مدرن دریافت می‌کند