بازی قدرت روسیه در بالکان همزمان با شعله‌ور شدن تنش‌ها در کوزوو

Kosovo Serbia Tension
Kosovo Serbia Tension Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمله افرادی مسلح در آخرهفته گذشته به یک صومعه در شمال کوزوو که درنهایت منجر به کشته شدن یک مامور پلیس کوزوو و سه صرب‌تبار شد، این فرصت را در اختیار مسکو گذاشت تا بار دیگر درصدد دفاع از صربستان برآید.

آگهی

در جریان این حادثه، حدود ۳۰ مرد مسلح که ظاهرا «نقاب‌دار و مجهز به سلاح‌های سنگین» بودند، پس از کشته شدن یک افسر پلیس کوزوو به این صومعه پناه بردند و درنهایت نیز در جریان درگیری که میان آنها و پلیس کوزوو روی داد، ۳ نفر از آنها کشته شدند.

پس از این حادثه ویوسا عثمانی، رئیس‌جمهور کوزوو، کشور همسایه یعنی صربستان را که همچنان از به رسمیت شناختن کوزوو خودداری می‌کند، در پشت پرده این خشونت‌ها دانست.

خانم عثمانی همچنین گفت که «این حملات بار دیگر قدرت بی‌ثبات‌کننده باندهای جنایتکار سازمان‌دهی شده توسط صربستان را نشان داد که برای مدتی طولانی کوزوو و منطقه را بی‌ثبات کرده‌اند.»

در مقابل، در حالی که صربستان سعی کرده بود از این واقعه فاصله بگیرد، روسیه به دفاع از بلگراد برآمد و کوزوو را به عنوان مسبب خشونت‌های اخیر و لفاظی‌های تند در منطقه، متهم کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بدون شک خونریزی [یکشنبه] پیامد مستقیم و فوری سیاست تحریک درگیری‌ها توسط آلبین کورتی است که خود را به اصطلاح نخست‌وزیر می‌نامد.»

روسیه در ادامه هشدار داد که هرگونه تلاش برای تشدید وضعیت بحرانی کنونی، احتمالاً «کل منطقه بالکان را به سمت پرتگاه خطرناکی سوق خواهد داد».

مسکو همچنین پلیس کوزوو را متهم کرد که «از مدت‌ها قبل، خود را از طریق انجام اقدامات تنبیهی سیستماتیک علیه جامعه صربستان بدنام کرده است» و تلاش کرده‌ تا صرب‌ها را از طریق استقرار «نیروهای ویژه بشدت مسلح در مناطق غیرآلبانیایی» از کوزوو بیرون براند.

بیانیه می‌افزاید که این کار درنهایت منجر به «وقوع یک پاکسازی قومی خواهد شد که توسط افراط گرایان آلبانیایی کوزوو انجام می‌شود».

فرای این موضوع که ادعاهای وزارت خارجه روسیه تا چه اندازه درست است یا خیر، انتشار این بیانیه نشان می‌دهد که مسکو همچنان صربستان را یک متحد مهم اروپایی برای خود می‌داند.

بازی قدرت روسیه در منطقه بالکان

یکی از اولویت‌های استراتژیک کلیدی روسیه فراتر از جنگ اوکراین، برهم زدن هرگونه تلاشی است که به تحکیم سیاسی و نظامی بیشتر در اروپا (چه تحت نظارت ناتو و چه اتحادیه اروپا) منجر شود و «اروپایی شدن» اوکراین نیز یکی از دلایلی بود که کرملین را مصمم به حمله به این کشور کرد.

حال، در حالی که جنگ اوکراین منجر به اتحاد بسیاری از کشورهای اروپایی در مقابل روسیه شده، مسکو سعی دارد از مسیر حمایت از صربستان و دیگر کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در منطقه بالکان، نه تنها بر شرکای خود در این منطقه بیفزاید بلکه با افزایش تنش‌های بالکان، از تمرکز متحدان اروپایی اوکراین بر جنگی که در جریان است نیز بکاهد.

روسیه همچنین به شدت از میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی حمایت می‌کند یعنی از کسی که در تلاش است تا جمهوری صربسکا را به طور یکجانبه از بوسنی و هرزگوین جدا و با صربستان متحد کند.

به موازات تلاش روسیه برای پیشبرد سیاستهای خود در منطقه بالکان، شورای اروپا نیز در آخرین گزارش سالانه خود بطور خاص به نگرانی‌های ناشی از روابط صربستان با روسیه اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است: «با توجه به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، شورا از صربستان انتظار دارد که تعهد صریح خود را به اتحادیه اروپا نشان دهد، از اصول و ارزش‌های مشترک ما دفاع کند و به طور عینی با اتحادیه اروپا ارتباط برقرار کند و فعالانه در جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و دستکاری اطلاعات خارجی همکاری کند.»

شورا همچنین در این بیاینه «عمیقاً از سیاست صربستان در خودداری از همسویی با سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا، به ویژه عدم تبعیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و بلاروس ابراز تاسف کرده است».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر بدون نیاز به روادید اتحادیه اروپا برای شهروندان کوزوو اجرایی شد

حمله مهاجمان مسلح در مرز صربستان و کوزوو؛ یک افسر پلیس کشته و یک افسر دیگر زخمی شد

یکصد روز پس از ناآرامی‌های کوزوو؛ فرمانده منطقه‌ای ناتو: راه‌حل نظامی جواب نمی‌دهد