کفیل توماج صالحی به یورونیوز: مهم است که به روایت «وحشت‌افکنی» جمهوری اسلامی ادامه دهیم

گفت‌و‌گو با کفیل سیاسی توماج صالحی
گفت‌و‌گو با کفیل سیاسی توماج صالحی Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی و زندانی سیاسی، نخستین بار در جریان اعتراضات آبان ۱۴۰۱ بازداشت شد و بار دوم، در جریان اعتراض‌های اخیر مردم ایران پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد.

او اکنون زندانی است و در حالی که نگرانی‌هایی درباره صدور «حکم اعدام» وجود داشت، سرانجام برای او به اتهام «افساد فی الارض» حکم ۶ سال و ۳ ماه حبس صادر شد.

آگهی

یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی با اینکه حکم زندان برای این خواننده رپ را نیز ناعادلانه می‌داند اما از تبدیل حکم «اعدام» به «حبس» خشنود است.

او در گفت‌وگو با یورونیوز تاکید کرد که همراهی اروپا و تلاش مشترک برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا می‌تواند در همراهی با مردم ایران و زندانیان سیاسی موثر باشد. 

او همچنین در این گفت‌وگوی کوتاه که در ادامه می‌آید، بر تاثیرگذاری انتخاب «کفیل سیاسی» برای زندانیان تاکید کرد.

یورونیوز: با توجه به این واقعیت که رژیم ایران اغلب واکنش‌های بین‌المللی به نقض حقوق بشر را نادیده می‌گیرد، آیا فکر می‌کنید که تعیین «کفیل سیاسی» برای یک زندانی ایرانی می‌تواند مفید باشد؟

یی‌وان ری: «بله کاملا، کفالت حقوقی یک زندانی به ما این فرصت را می‌دهد تا اطمینان حاصل کنیم که زندانیان در گمنامی از یادها نمی‌روند. به‌ویژه وقتی تعداد افراد زندانی در کشوری مانند مورد جمهوری اسلامی ایران، بسیار زیاد باشد. برخورداری از امکان "کفیل سیاسی" به زندانیان کمک می‌کند تا آنها نام، چهره و یک داستان داشته باشند. مهم است که سرنوشت و داستان زندگی افراد زندانی را فراموش نکنیم. مهم است که ما از رصدکردن امور دست نکشیم و همچنان به روایت خوف و وحشت‌افکنی جمهوری اسلامی بپردازیم.»

یورونیوز:  تاثیر آن بر حکومت‌ها چیست؟

یی‌وان ری: «برای نمونه در مورد جمهوری اسلامی ایران، مطمئن باشید که آنها متوجه اعتراض ما می‌شوند و می‌دانند که ما به دقت همه مسائل را رصد می‌کنیم. آنها چندان از توجه افکار عمومی جهان به آنچه در ایران می‌گذرد، دل خوشی ندارند و این همان کاری است که ما در پی انجام آن هستیم.»

یورونیوز: به جز جنبه حمایتی و آگاهی‌بخشی، آیا انتخاب «کفیل سیاسی» نتیجه عملی دیگری نیز در برداشته است؟

یی‌وان ری: «بله، در برخی موارد این امکان منجر به عقب‌نشینی رژیم از برنامه‌های خود شده است، چنانچه به حذف احکام اعدام یا آزادی برخی زندانیان منجر شده است.»

یورونیوز: آیا واکنش نهادهای اروپایی به طور بالقوه می‌تواند بر تصمیم از قبل اتخاذ شده رژیم ایران در پرونده برخی زندانیان سیاسی تأثیر بگذارد؟

یی‌وان ری: «رژیم از اعتراض ما آگاه است. رژیم ایران می‌داند که ما از نزدیک نظاره‌گر مسائل هستیم. در این موضوع به ویژه همراهی و توجه اروپا مورد نیاز است. در این وضعیت همچنین به اقدام مشترک کشورهای اروپایی در کنار گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا نیازمندیم. اعمال تحریم‌های مورد توافق کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که ما در کنار مردم ایران هستیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به حکم اعدام توماج صالحی؛ اسماعیلیون: به خیابان‌ها برمی‌گردیم

رئیس جمهوری پرتغال: باید هزینه‌های برده‌داری و جنایات استعماری را بپردازیم

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر: زندانی سیاسی و پناهنده بودم، صدای قربانیان خواهم بود