رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر: زندانی سیاسی و پناهنده بودم، صدای قربانیان خواهم بود

میشل باشله، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
میشل باشله، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«من خودم زندانی سیاسی بودم و دختر یک زندانی سیاسی هستم. پناهنده بودم. من پزشکی بودم برای کودکانی که تجربه شکنجه و ناپدید شدن والدینشان را داشتند کار کردم... من صدای قربانیان خواهم بود.»

آگهی

میشل باشله، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در نخستین سخنرانی خود در مقام جدید، به شدت از رویکرد میانمار، عربستان سعودی، چین و ایالات متحده آمریکا در مسائل مختلف حقوق بشری انتقاد کرد.

رئیس جمهوری پیشین شیلی حدود یک ماه پیش به ریاست کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد منصوب شد و از اول سپتامبر کار خود را در مقام جدید رسما از اول سپتامبر آغاز کرد.

خانم باشله روز دوشنبه گفت: «من خودم زندانی سیاسی بودم و دختر یک زندانی سیاسی هستم. من پناهنده بودم. من پزشکی بودم که از جمله برای کودکانی که تجربه شکنجه و ناپدید شدن والدینشان را داشتند کار کردم... من صدای قربانیان خواهم بود.»

میشل باشله، در دوران حکومت آگوستو پینوشه به دلیل فعالیت‌های سیاسی به زندان افتاد. وی فرزند آلبرتو باشله، از مخالفان پینوشه بود و در دوران سرکوب پس از کودتای ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ در بازداشتگاه به شدت شکنجه شد.

رویترز
آغاز نشست فصلی کمیساریای عالی حقوق بشر با سخنرانی میشل باشلهرویترز

ادامه نقض سازمانیافته حقوق بشردوستانه در میانمار؛ «فرماندهان نظامی مجازات نمی‌شوند»

خانم باشله روز دوشنبه از دولت میانمار خواست تا به بازرسان این نهاد اجازه بررسی مجدد وضعیت اقلیت روهنگیا را بدهد.

این درخواست کمتر از دو هفته پس از انتشار گزارش سازمان ملل درباره کشتار و تجاوز جمعی مسلمانان استان راخین از سوی دولت میانمار مطرح می‌شود؛ کمیساریای عالی حقوق بشر در گزارش خود فرماندهان ارتش میانمار را به جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی و قتل عام مسلمانان روهنگیا با قصد «نسل کشی» متهم کرده بود.

رئیس کمیسیاریای عالی حقوق بشر با اشاره به آخرین گزارش‌ها گفت: «به نظر می‌رسد علاوه بر ادامه سرکوب در راخین، اعدام، تجاوز و شکنجه در ایالت‌های کاچین و شان هم جریان دارد.» خانم باچله تداوم وضعیت کنونی را نشانگر و نتیجه گریز فرماندهان نظامی از محاکمه و کیفر توصیف کرد.

خانم باشله همچنین از تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری برای صالح دانستن خود به منظور رسیدگی به جرایم نظامیان در میانمار استقبال کردو این در حالی است که دولت تحت هدایت آنگ سان سو چی صلاحیت دیوان را پیشاپیش رد کرده است.

در جریان خشونت‌های سال‌های اخیر در میانمار هزاران نفر از مسلمانان اقلیت روهنگیا کشته شده و صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه و پناه بردن به بنگلادش شده اند.

رویترز
آوارگان روهنگیارویترز

بیشتر بخوانید:

«عربستان و همقطارانش باید پاسخگوی کشتار صنعا باشند»

عملکرد عربستان سعودی و متحدانش در جنگ یمن، یکی دیگر از موارد مطرح شده در سخنرانی افتتاح جلسه فصلی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل بود. خانم باشله از ریاض و همقطارانش خواست تا شفافیت بیشتری در قبال عملکرد نظامی خود در یمن داشته باشند. وی با اشاره به قتل ده‌ها کودک در جریان بمباران صعده و ابراز آمادگی ائتلاف تحت رهبری سعودی برای انجام تحقیقات در این‌باره گفت: «من از نزدیک اقدامات انجام شده از سوی ائتلاف برای پیگیری این مساله و پرداخت غرامت به خانواده‌ها/ بازماندگان قربانیان را پیگیری خواهم کرد.»

رویترز
بازدید رئیس دفتر ملل متحد در یمن از کودکان زخمی حملات ائتلاف در صعدهرویترز

بازرسان مستقل ملل متحد، اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کردند عملکرد ائتلاف در جریان جنگ سه ساله یمن به صورت بالقوه «جنایت جنگی» است.

میشل باشله، با اشاره به فرمان پادشاهی سعودی، عفو عمومی نظامیان عربستانی درگیر در جنگ یمن از سوی ریاض را «نگران کننده» خواند. وی گفت فهرستی از اسامی افراد مظنون به ارتکاب جرایم بین‌المللی به دست وی رسیده است.

بیشتر بخوانید:

«وضعیت مسلمانان اویغور چین عمیقا نگران کننده است»

پس از انتشار گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر درباره وضعیت کمپ‌های «بازپروری» مسلمانان اویغور در چین، خانم باشله وضعیت این اقلیت قومی-مذهبی را «عمیقا نگران کننده» خواند و خواستار احترام به حقوق آن‌ها شد.

در ماه‌های گذشته گزارش‌‌های تکان دهنده‌ای درباره بازداشت مسلمانان اویغور در استان سین‌کیانگ چین و انتقال آن‌ها به کمپ‌های بازپروی دولتی منتشر شده است. سازمان ملل می‌گوید گزارش‌های معتبری به دست آورده است که بر اساس آن‌ها دست‌کم یک میلیون مسلمان چینی خودسرانه بازداشت و به این اردوگاه‌ها منتقل شده اند.

آرشیو رویترز
مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ چینآرشیو رویترز

ناظران حقوق بشر می‌گویند دولت چین در مراکز بازپروری، با مجبور کردن بازداشت شدگان به اعمالی نظیر خوردن گوشت خوک و مشروبات الکلی از آن‌ها «اسلام‌زدایی» می‌کند. دولت چین این اتهامات را از اساس رد کرده است.

آگهی

در سال‌های گذشته شمار گسترده‌ای از اویغورهای چین به گروه‌های مسلح اسلام‌گرا در تاجیکستان، سوریه و عراق پیوسته‌اند.

بیشتر بخوانید:

«دولت ترامپ باید کودکان را به والدین برگرداند»

خانم باشله با انتقاد از جداسازی کودکان مهاجران غیرقانونی از والدین در آمریکا، از دولت دونالد ترامپ خواست تا به وضعیت۵۰۰ کودکی که کماکان از پدر و مادرشان جدا نگه‌داری می‌شوند، رسیدگی کند.

دولت آمریکا در ماه ژوئن اعلام کرد در جریان شش هفته برخورد با مهاجران غیرقانونی در مرزهای این کشور با مکزیک، حدود ۲ هزار کودک از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

آگهی

اجرای سازمان‌یافته این رویه بعدها با عتراض نهادهای مدافع حقوق بشر و با رای محاکم قضایی در آمریکا و سرانجام دستور دونالد ترامپ متوقف شد. با این حال هنوز صدها کودک امکان زندگی با پدر و مادر بازداشتی خود را -که به اتهام ورود غیرقانونی به آمریکا در زندان هستند- ندارند.

رویترز
جدایی کودکان از مهاجران غیرقانونی در مرز آمریکا و مکزیکرویترز

خانم باشله، احتمال زیر پا گذاشتن توافق دولت ترامپ با دستگاه قضایی در این رابطه را محکوم کرد. هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد ممکن است دستور دادگاه برای محدودیت ۲۰ روزه جدایی فرزندان مهاجران غیرقانونی از والدین را دیگر اجرا نکند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشت پاتریک جورج زکی به ایتالیا؛ مبارز سیاسی مصری سرانجام عفو شد

کفیل توماج صالحی به یورونیوز: مهم است که به روایت «وحشت‌افکنی» جمهوری اسلامی ادامه دهیم

شماری از زندانیان سیاسی با محکومیت کمتر از ۵ سال عفو شدند