استولتنبرگ: اوکراین روزی به عضویت ناتو در خواهد آمد

موانع ضد تانک در یکی از خیابان‌های اودسا
موانع ضد تانک در یکی از خیابان‌های اودسا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه بدون اشاره به تاریخ و یا دوره‌ زمانی مشخصی تاکید کرد که اوکراین روزی به عضویت ناتو در خواهد آمد.

آگهی

آقای استولتنبرگ در جریان یک نشست خبری در مقر ناتو در بروکسل گفت که رهبران ۳۱ کشور عضو این ائتلاف نظامی-امنیتی در جریان نشست هفته آینده خود در ویلنیوس بر لزوم عضویت اوکراین در زمان مقرر تاکید خواهند کرد.

دبیر کل نروژی ناتو سپس تصریح کرد: «انتظارم این است که رهبران ما مجدداً بر عضویت اوکراین در ناتو تاکید کنند و برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به این هدف متحد شوند.»

وی افزود: «ما در حال رایزنی و کار بر روی چگونگی ترسیم و معرفی روند دقیق این فرایند هستیم که در صورت حصول توافق، جزئیات آن به اطلاع عموم خواهد رسید.»

این در حالیست که ولودیمیر زلنسکی که به اسلواکی سفر کرده روز جمعه «نبود یکپارچگی و اتفاق نظر میان اعضای ناتو برای پیوستن سوئد و اوکراین» به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را مورد انتقاد قرار داد و آنرا «تهدیدی برای امنیت جهانی» خواند.

رئیس جمهوری اوکراین با تاکید بر این که وحدت و یکپارچگی نقطه قوت ناتو به شمار می‌ رود و باید چنین وحدتی را از ائتلاف انتظار داشت، تاکید کرد: روسیه روی ضعف و عدم اتحاد در میان اعضای ناتو حساب می کند و نباید اجازه داد که چنین خواسته‌ای تحقق یابد.

آقای زلنسکی که انتظار می‌رود درنشست هفته آینده سران ناتو در ویلنیوس حضور یابد، خواستار تعهدات واضح و آشکار ناتو در خصوص چشم‌انداز عضویت کشورش در پیمان آتلانتیک شمالی پس از پایان یافتن تهاجم نظامی روسیه شده است.

اعضای ناتو همچنان به دنبال تدوین یک خط مشی مشترک برای ارائه تضمین‌های امنیتی به کی‌یف و نیز دعوت از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف هستند.

نخستین نشست آنچه که «شورای جدید ناتو و اوکراین» خوانده شده قرار است در اجلاس ویلنیوس با حضور سران ۳۱ کشور عضو و اوکراین برگزار شود و این امر به اعتقاد ینس استولتنبرگ، اوکراین را به ناتو نزدیکتر می کند.

دبیر کل ناتو در کنفرانس خبری روز جمعه خود تاکید کرد: «اجلاس سران پیام روشنی را منتقل خواهد کرد و آن اتحاد ناتو است و اینکه تجاوز روسیه هیچ سودی نخواهد داشت.»

وی در این خصوص تصریح کرد: «مسکو مرگ و ویرانی را در قلب اروپا کاشته و تلاش می کند اوکراین را نابود و ناتو را دچار تفرقه کند.»

ولودیمیر زلنسکی قرار است در ادامه سفر خود پس از دیدار از اسلواکی عصر جمعه در استانبول با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفتگو کند.

این آخرین مرحله از سفر بین المللی آقای زلنسکی است که با هدف دستیابی به تسلیحات بیشتر غربی و حمایت متفقین از الحاق اوکراین به ناتو انجام شده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیدهای سوئد و اوکراین در آستانه نشست سران ناتو؛ دستور کار اجلاس ناتو در لیتوانی چیست؟

نیروگاه هسته‌ای اوکراین؛ مسکو نسبت به «اقدام خرابکارانه» احتمالیِ کی‌یف در زاپوریژیا هشدار داد

جنگ اوکراین؛ آغاز به کار مرکز ویژه پیگیری جنایات روسیه در شهر لاهه