نیروگاه هسته‌ای اوکراین؛ مسکو نسبت به «اقدام خرابکارانه» احتمالیِ کی‌یف در زاپوریژیا هشدار داد

نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین
نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرملین روز چهارشنبه نسبت به احتمال انجام یک «اقدام خرابکارانه» از سوی اوکراین در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا واقع در جنوب این کشور هشدار داد.

آگهی

مسکو مدعی است که اقدام خرابکارانه احتمالی کی‌یف در این نیروگاه که از آن به عنوان بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا یاد می‌شود،‌ «عواقب فاجعه باری» را به همراه خواهد داشت.

این هشدار در حالی مطرح شده است که دو طرف مناقشه نظامی جاری در اوکراین پیش‌تر نیز بارها یکدیگر را به تدارک و سازماندهی اقدامات خراباکارانه در نیروگاه زاپوریژیا متهم کرده بودند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این خصوص به خبرنگاران گفت: «وضعیت بسیار متشنج است، زیرا خطر یک اقدام خرابکارانه توسط رژیم کی‌یف بسیار زیاد است. اقدامی خرابکارانه که می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.»

سخنگوی کاخ ریاست جمهوی روسیه ضمن طرح این اتهام که کی‌یف به دفعات «آمادگی برای هر اقدامی» را از خود بروز داده است،‌ افزود: «ما باید همه راه‌کارها را برای مقابله با این تهدید به کار گیریم.»

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود هشدار داده بود که روس‌ها در حال «تدارک اقدامات تحریک‌آمیز خطرناک» در نیروگاه زاپوریژیا هستند.

همزمان، ارتش اوکراین روز سه‌شنبه مدعی شد که چیزی شبیه به مواد منفجره «روی سقف بیرونی راکتورهای ۳ و ۴ این نیروگاه قرار داده شده تا انفجار آنها به عنوان «حملاتی از جانب اوکراین» تلقی شود.

کی‌یف در همین راستا پیش از این در اواخر ماه ژوئن نیز مدعی شده بود که روسیه در حال طراحی یک توطئه است تا بر اثر بروز حادثه‌ای تشعشعات رادیواکتیو از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا نشر پیدا کند؛ ادعایی که کرملین آن را رد کرد.

کی‌یف و مسکو در حالی طی هفته‌های اخیر یکدیگر را به سازماندهی اقدامات خرانکارانه و مخرب علیه نیروگاه زاپوریژیا متهم کرده‌اند که ارتش اوکراین در حال حاضر عملیاتی ضد تهاجمی را در این بخش از سرزمین‌های اشغالی کشور خود پیش می‌برد.

بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا که ۴ مارس ۲۰۲۲ به دست ارتش روسیه افتاد تاکنون به دفعات هدف حمله قرار گرفته و در چندین نوبت نیز اتصال آن با شبکه برق‌رسانی این کشور قطع شده است.

به ادعای مقامات اوکراینی، روسیه بخشی از نیروهای ارتش و تسلیحات نظامی خود را در محوطه این نیروگاه مستقر کرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

تخریب سد کاخوفکا واقع در منطقه جنوبی تحت اشغال روسیه در اوکراین که ماه مه گذشته در پی انفجار‌هایی مشکوک صورت گرفت نگرانی‌هایی را در خصوص تامین آب مورد نیازِ حوض‌چه تعبیه شده برای خنک کردن شش راکتور و سوخت مصرفی این نیروگاه رقم زد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار رافائل گروسی با پوتین در سوچی؛ وضعیت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا «متزلزل» است

گزارش آژانس از وضعیت نیروگاه زاپوریژیا؛ زلنسکی استقبال کرد، لاوروف توضیح خواست

آمریکا تایید کرد پنهانی سامانه موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین داده است