«گلوله‌باران و خرابکاری» در اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا؛ کی‌يف و مسکو یکدیگر را متهم کردند

عکس ماهواره‌ای از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا
عکس ماهواره‌ای از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید فعلا برنامه بازدید هیات کارشناسی این نهاد از نیروگاه زاپوریژیا پا برجاست.

آگهی

مقامات اوکراین روز پنجشنبه ارتش روسیه را متهم کردند که با آتش توپخانه‌ای به شهر انرهودار که نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در آن واقع شده حمله کرده است.

در مقابل روسیه مدعی است که اوکراین با اعزام «خرابکاران» تلاش کرده است کنترل این نیروگاه را به دست بگیرد. اتهام‌های متقابل اوکراین و روسیه علیه یکدیگر در حالی مطرح می‌شود که هیات کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است تا ساعاتی دیگر از نیروگاه زاپوریژیا بازدید کند. 

درگیری در نزدیکی این نیروگاه که از ماه مارس به اشغال نیروهای روسیه درآمده نگرانی‌هایی را بابت احتمال انفجار یکی از راکتورهای آن و انتشار تشعشعات رادیواکتیو پدید آورده است. 

دمیترو اورلوف، شهردار انرهودار که دیگر در این شهر حضور ندارد در پیام‌رسان تلگرام نوشت که هیات کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «دلایل امنیتی» قادر به «ادامه مسیر نیست». به گفته وی ارتش روسیه از سحرگاه پنجشنبه با خمپاره‌انداز، سلاح‌های خودکار و پرتاب راکت به انرهودار حمله کرده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که فعلا برنامه بازدید هیات کارشناسی این نهاد از نیروگاه زاپوریژیا پا برجا است. 

از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: «حدود ساعت شش صبح دو گروه از خرابکارهای ارتش اوکراین که تعدادشان به حدود ۶۰ نفر می‌رسید با دو قایق خود را به سه کیلومتری شمال شرقی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا رساندند و تلاش کردند کنترل آن را به دست بگیرند.»

به گفته این وزارتخانه ارتش روسیه با اتخاذ تدابیری از جمله استفاده از نیروی هوایی برای مهار «خرابکارها» دست به کار شد. وزارت دفاع روسیه همچنین ارتش اوکراین را متهم کرد که با خمپاره به محلی که هیات کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در آن حضور پیدا کند حمله کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این با بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا و سفر آنها به منطقه از طریق عبور از مناطق تحت کنترل نیروهای اوکراینی موافقت کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین با بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا موافقت کرد

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم