تحریم‌های جدید بریتانیا؛ جیمز کِلِورلی: «جعبه‌ابزاری» است و بکار بسته شدن آن بر عهده رژیم ایران است

پرچم‌های ایران و بریتانیا
پرچم‌های ایران و بریتانیا Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جیمز کِلِورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا روز پنجشنبه ۶ ژوئیه از اعمال یک بسته تحریمی جدید علیه ایران خبر داد.

آگهی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحریم‌های جدید لندن را قادر خواهد ساخت تا مقامات ایران را به دلیل «فعالیت‌های خصمانه» در بریتانیا یا خارج از این کشور هدف قرار دهد.

رژیم تحریم‌های جدید بریتانیا علیه ایران که قرار است در ماه‌های آینده به مجلس این کشور ارائه شود همزمان با تحریم‌ شماری از افراد و نهاد‌های ایرانی از سوی لندن به دلیل «نقض حقوق بشر» تدوین و علنی شده است.

تحریم‌های تازه سیزده فرد و نهاد ایرانی را شامل می‌شود و به گفته وزیر خارجه بریتانیا واکنشی به تهدید‌های تهران علیه لندن و دیگر شرکای غربی بریتانیا است.

از میان مقامات یا مسئولان تحریم شده می‌توان به افرادی چون عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، مسلم معین،‌ رئیس سازمان فضای مجازی بسیج، صغری خدادادی، مدیر زندان زنان تهران بزرگ (قرچک)، حیدر پسندیده، رئیس زندان سنندج،‌ مراد فتحی، مدیرکل زندان‌های استان کردستان، محمد حسین خسروی، مدیر کل زندان‌های استان سیستان و بلوچستان و مرتضی پیری، رئیس زندان زنجان اشاره کرد.

فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله نهاد‌های تحت تحریم توسط دولت بریتانیا هستند.

این تحریم‌ها چند ساعت پیش از برپایی نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ اعمال شده است.

تحریم‌های تازه بریتانیا از سوی دیگر در حالی اعمال شده که هیئت حقیقت یاب سازمان ملل روز گذشته گزارشی را درباره نقض حقوق بشر و اعمال خشونت از سوی حکومت ایران علیه معترضان در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه کرده بود.

«جعبه‌ابزار» دولت بریتانیا برای اعمال رژیم تحریم‌های تازه علیه مقامات ایرانی

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ وزیر امور خارجه بریتانیا رژیم تحریم‌های تازه علیه ایران را که باید قبل از اجرا به تایید مجلس کشورش برسد «جعبه‌ابزاری» خواند که به گفته او ترجیح می‌دهد از آن استفاده نکند.

جیمز کِلِورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا تاکید کرد تصمیم‌گیری در باره اینکه این جعبه ابزار به کار گرفته شود یا خیر بر عهده رژیم ایران است.»

به گزارش وزارت امور خارجه بریتانیا، این کشور از ابتدای سال ۲۰۲۲ با بیش از ۱۵ «تهدید معتبر» از سوی تهران روبرو بوده است.

بنا به این گزارش، این تهدید‌ها به شکل ترور یا ربودن شهروندان بریتانیایی و دیگر افراد مستقر در این کشور به عنوان «دشمنان رژیم» ایران مطرح بوده است. 

دستگاه دیپلماسی بریتانیا با متهم کردن سرویس‌های اطلاعاتی ایران به برقراری «ارتباطات نزدیک با گروه‌های تبهکار در بریتانیا و اروپا » به منظور توسعه ظرفیت‌های شبکه خود مدعی شد: «رژیم علناً خواستار کشتن یا ربودن افراد (در بریتانیا یا دیگر نقاط جهان) و در برخی موارد بازداشت و آزار خانواده‌های آنها در ایران شده است»

رئیس دیپلماسی بریتانیا در این خصوص،‌ در حضور نمایندگان مجلس عوام به تعطیلی دفاتر یک شبکه تلویزیونی خصوصی ایران در لندن اشاره و تاکید کرد که کارکنان این شبکه به «آدم ربایی» یا «قتل» تهدید شده بودند.

لندن: ایران همچنان به تسلیح حوثی‌ها و  روسیه ادامه می‌دهد

رژیم تحریم‌های آتی بریتانیا بر مبنای معیارهای تازه‌ای تدوین شده که افراد و نهادها بر اساس آنها هدف قرار خواهند گرفت.

از جمله این معیارها به مواردی چون «فعالیت‌های رژیمی که صلح، ثبات و امنیت در خاورمیانه و جهان را به خطر می‌اندازد» و یا «استفاده و توزیع سلاح‌ها و فناوری‌های تسلیحاتی ایران» اشاره شده است.

دیپلماسی بریتانیا در بیانیه مطبوعاتی خود می‌افزاید که این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد که لندن ماه ژوئیه ریاست دوره‌ای آن را برعهده دارد همچنان بر مخالفت با «اشاعه و تشدید تهدیدهای هسته‌ای» تاکید خواهد کرد.

لندن می‌گوید به اعضای شورای امنیت مدارکی ارائه داده است که نشان می‌دهد ایران همچنان به ارسال تسلیحات به حوثی‌ها در یمن و همچنین به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ادامه می‌دهد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یازدهمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه؛ ۴ شرکت ایرانی برای تولید و ارسال پهپاد تحریم شدند

صادرات نفت ایران برغم تحریم‌های آمریکا به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته رسید

لایحه تحریم ۵۰ ساله ایران در پارلمان اوکراین رای آورد