سفیر بریتانیا: ارتباط ایران و روسیه تهدیدی امنیتی و کمک به اوکراین با منافع اسرائیل هم‌سو است

عکس آرشیوی از پهپاد‌های ایرانی پیش از شلیک در جریان یک رزمایش
عکس آرشیوی از پهپاد‌های ایرانی پیش از شلیک در جریان یک رزمایش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیل ویگان، سفیر بریتانیا در اسرائیل روز چهارشنبه گفت که تل‌آویو باید برای کمک به اوکراین در مقابله با تهدید‌های ایران قدم‌های بیشتری بردارد.

آگهی

این دیپلمات بریتانیایی به طور مشخص از تسلیحات ایرانی مورد استفاده از سوی روسیه در جنگ اوکراین به عنوان تهدیدی برای کی‌یف یاد کرد و خواستار کمک‌های بیشتر اسرائیل برای مقابله با این تهدید‌ها شد.

وی در این زمینه تصریح کرد: «ارتباطات ایران با روسیه امنیت ملی اسرائیل را با تهدید روبرو می‌کند، به همین دلیل است که ما می‌خواهیم اسرائیل برای شکست حمله روسیه به اوکراین اقدامات بیشتری انجام دهد.»

نیل ویگان که مصاحبه‌اش با جروزالم پست در خصوص موضوعات مختلف از جمله همکاری‌های بریتانیا و اسرائیل در مورد ایران، دیپلماسی و اختلاف نظر در مورد شهرک سازی روز چهارشنبه منتشر شده است کمک بیشتر تل‌آویو به اوکراین را هم‌راستا با منافع ملی اسرائیل» توصیف کرده است.

تل‌آویو پیش‌تر کمک‌های بشردوستانه و سامانه‌های هشدار موشکی در اختیار کی‌یف قرار داده اما هنوز کمک نظامی به اوکراین ارسال نکرده است.

از سوی دیگر، دولت اسرائیل همچنین به دیگر کشورها اجازه نداده است که تسلیحات اسرائیلی را در اختیار اوکراین قرار دهند.

تردید در خصوص ارسال سلاح به اوکراین تا حد زیادی از مکانیسم رفع منازعه میان اسرائیل و روسیه ناشی می‌شود؛ این مکانیزم به ارتش اسرائیل امکان می‌دهد تا بتواند مواضع ایران در خاک سوریه و در نزدیکی مرز‌های شمالی خود را هدف قرار دهد.

نیل ویگان به جروزالم پست می‌گوید: «ما نگرانی‌های موجود در خصوص حضور نظامیان روسیه در سوریه و نیز حساسیت‌ها در قبال جامعه یهودیان روسیه را درک می کنیم، اما به وضوح فکر می کنیم که کمک بیشتر به اوکراین در راستای منافع ملی اسرائیل است. من با اسرائیلی‌ها به طور مفصل در این مورد صحبت کرده‌ام.»

اظهارات ویگان یک روز پس از آن بیان شد که آندری یرماک، رئیس تشکیلات اداری دفتر ریاست جمهوری اوکراین، گفت کی‌یف می داند که با اسرائیل دشمن مشترکی به نام ایران دارد و با لحاظ این نکته «نمی‌دانیم چرا دولت و سیاستمداران اسرائیلی متوجه این موضوع نیستند.»

یرماک همچنین به خبرنگاران اسرائیلی گفته بود: «هیچ کشوری به جز اسرائیل قادر به تامین ظرفیت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز اوکراین برای دفاع از خود نیست. این تجهیزات در اوکراین علیه تسلیحات ایرانی استفاده خواهد شد.»

سفیر بریتانیا در اسرائیل: تهدید ایران را بسیار جدی می‌گیریم

نیل ویگان که پس از چهار سال ماموریت در اسرائیل پایان ماه جاری میلادی به کشورش باز خواهد گشت در گفتگو با جروزالم پست از «همکاری نزدیک بریتانیا و اسرائیل در مورد ایران» پرده برداشت و تاکید کرد: ما در مورد ایران دچار توهم نیستیم. آنها مستقیماً تهدید به انجام عملیات در خاک بریتانیا کرده‌اند... ما این تهدید را بسیار جدی می‌گیریم.»

آقای ویگان در پاسخ به این سوال که چرا وزارت امور خارجه بریتانیا روند تحریم سپاه پاسداران ایران را تکمیل نکرد؟ گفت که کشورش «۳۵۰ گروه و فرد ایرانی، کل سپاه و بسیاری از رهبران آن را تحریم کرده است.»

سفیر بریتانیا در اسرائیل سپس تاکید کرد که کشورش به شکل کامل با «بندهای غروب آفتاب» در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین آگاه است.

بر اساس این بندها، قرار است تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه موشک‌های بالستیک ایران در اکتبر سال جاری برداشته شود.

سفیر بریتانیا که کشورش یکی از امضا کنندگان برجام است سپس تاکید کرد که طرف‌های توافق در صورت پیشروی بیش از حد ایران، فعال کردن مکانیزم ماشه و بازگرداندن کلیه تحریم‌های سازمان ملل متحد را مد نظر قرار خواهند داد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تهدیدی برای ایران»؛ ارتش اسرائیل و آمریکا رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟