لایحه تحریم ۵۰ ساله ایران در پارلمان اوکراین رای آورد

تحریم ۵۰ ساله اوکراین علیه ایران
تحریم ۵۰ ساله اوکراین علیه ایران Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان اوکراین به طرح تحریم ایران به مدت «۵۰ سال» رای مثبت داد.

آگهی

 در پی حملات روز‌های گذشته روسیه به کی‌یف با پهپاد‌های ساخت ایران، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین از پارلمان خواست با پیش نویس قطعنامه‌ای درباره تحریم‌ها علیه ایران موافقت کند.

این لایحه که توسط شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین پیشنهاد شده بود امروز با ۳۲۸ رای مثبت به تصویب رسید. این لایحه با ابلاغ زلنسکی اجرایی خواهد شود. 

به گفته رسانه های اوکراینی در پیش‌نویس این لایحه پیشنهاد شده است ممنوعیت همه جانبه‌ای در خصوص فعالیت‌های تجاری با ایران از جمله سرمایه گذاری‌، انتقال فناوری و حمل‌ و نقل هوایی صورت بگیرد. همچنین در این پیش‌نویس آمده است توقف ترانزیت محصولات ایرانی از طریق خاک اوکراین و ممنوعیت خروج دارایی‌های ایران در اوکراین در دستور کار قرار بگیرد.

علاوه بر این، پیشنهاد شده هرگونه انتقال مالی از جمله پرداخت الکترونیکی (به ویژه حواله، تسویه و پرداخت نقدی) از سوی ایران متوقف شود و پرداخت‌های بین‌الملل برای ایران در بانک‌های دولتی اوکراین ممنوع شود.

 کابینه اوکراین در تاریخ ۲۵ آوریل تصمیم گرفت پیشنهاداتی را در مورد اعمال تحریم‌ها علیه ایران به شورای امنیت ملی و دفاع ارائه کنند.

کی‌یف و متحدانش می‌گویند  با آغاز تهاجم مسکو به خاک اوکراین، ایران تسلیحات جنگی از جمله صدها هواپیمای بدون سرنشین را به روسیه ارسال کرده است. اتهاماتی که تهران آن‌ها را رد می‌کند.

به گفته مقامات اوکراینی، روسیه برای حملات گسترده علیه زیرساخت‌های اوکراین از پهپادهای انتحاری ساخت ایران استفاده می‌کد که تا کنون منجر به خسارات مالی قابل توجه و کشته شدن غیرنظامیان شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

ایالات متحده در اواخر ماه مارس تحریم‌هایی علیه چهار شرکت و همچنین سه فرد از ایران و ترکیه اعلام کرد به گفته مقام‌های آمریکایی آن‌ها در برنامه‌ توسعه تسلیحاتی و هواپیماهای بدون سرنشین ایران نقش داشتند.

در دسامبر ۲۰۲۲ اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی علیه ایران و چهار نهاد «به دلیل نقش آنها در توسعه و تحویل پهپادهای مورد استفاده روسیه در جنگ علیه اوکراین» اعلام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محدودیت‌های تازه اتاوا علیه ۷ مقام ایرانی؛ کانادا دبیر شورای امنیت ملی ایران را تحریم کرد

ادامه مصادره و خودمانی‌سازی شرکت‌های غربی در روسیه؛ دنون فرانسه به برادرزاده «عزیز» رهبر چچن رسید

تحریم‌های جدید بریتانیا؛ جیمز کِلِورلی: «جعبه‌ابزاری» است و بکار بسته شدن آن بر عهده رژیم ایران است