زلنسکی در پی تحریم «۵۰ ساله» ایران؛ پودولیاک: تهران با توهم دوری جغرافیایی دچار اشتباه نشود

روسیه با پهپاد «شاهد» ساخت ایران بزرگترین حمله پهپادی را به کی‌یف کرد
روسیه با پهپاد «شاهد» ساخت ایران بزرگترین حمله پهپادی را به کی‌یف کرد Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آندری یرماک رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه ۲۸ مه (۷ خرداد) گفت، ولودیمیر زلنسکی قصد دارد لایحه‌ای را به پارلمان این کشور ارائه کند که براساس آن به مدت «۵۰ سال» تحریم‌هایی علیه ایران به عنوان متحد روسیه وضع خواهد شد.

آگهی

در پی حملات پیوسته دو روز گذشته با «پهپادهای ایرانی» به کی‌یف، مقامات اوکراینی می‌گویند رئیس جمهور این کشور پیش‌نویس لایحه‌ای را به پارلمان این کشور می‌فرستد که در برگیرنده تحریم‌هایی بلندمدت علیه تهران خواهد بود.

در صورت تصویب این لایحه در پارلمان اوکراین، ترانزیت کالاهای ایرانی از طریق خاک اوکراین و حریم هوایی این کشور متوقف شده و همچنین تحریم‌های تجاری، مالی و فناوری علیه ایران و شهروندانش اعمال خواهد شد.

کی‌یف و متحدانش می‌گویند ایران از سال گذشته و پس از آغاز تهاجم مسکو به اوکراین، تسلیحات جنگی از جمله صدها هواپیمای بدون سرنشین را به روسیه ارسال کرده است. اتهاماتی که تهران آن‌ها را رد می‌کند.

همزمان یک مقام ارشد دولت اوکراین به ایران هشدار داده است که پس هدف قرار گرفتن پایتخت کی‌یف با پهپادهای شاهد ایرانی در شبانه روز یکشنبه، «عواقبی» را متحمل خواهد شد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، نیز در توییتر نوشت: «رژیم تروریست تهران به متحد کلیدی مسکو در این جنگ تبدیل شده است و عمداً به آن سلاح برای حمله به شهرهای غیرنظامی می‌دهد.»

وی با اشاره به مصادف شدن حملات با «روز کی‌یف»، که هرساله ۲۸ مه به عنوان روز تعطیل جشن گرفته می‌شود، گفت: «حمله امشب به کی‌یف با ۵۰ شاهد در روز شهر، تأیید گویای دیگری بر این واقعیت است. ایران با نیت مستقیم و با درک عواقب اقدامات خود این کار را انجام می‌دهد و قطعاً چنین اقداماتی پیامدهایی را نیز در پی خواهند داشت.»

توییت میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین درباره ایران

آقای پودولیاک به مقامات تهران هشدار داد: «امروز می‌خواهم قوانین اساسی زندگی به ویژه قانون بومرنگ را به تهران به طور رسمی یادآوری کنم. با توهم دوری جغرافیایی یا سوءتفاهم از اولویت‌های امروز اوکراین دچار اشتباه نشوید. شاهد روزی به سمت کشور سازنده‌اش برخواهد گشت.»

خبر ارائه لایحه تحریم ایران در حالی منتشر شده که کی‌یف اعلام کرده مسکو بزرگترین حمله پهپادی خود به اوکراین تا به امروز را در شبانه‌روز یکشنبه و با استفاده از ۵۴ پهپاد ساخت ایران انجام داده است. مقامات دفاعی اوکراین گفته‌اند ۵۲ عدد از این پهپادها را سرنگون کرده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که روسیه در ساعات اولیه روز دوشنبه نیز موج جدیدی از حملات هوایی به کی‌یف را با استفاده از پهپادها و موشک‌های کروز انجام داده است. اداره نظامی پایتخت اوکراین اعلام کرد که روسیه در حمله روز دوشنبه خود از ترکیبی از پهپادهای شاهد و موشک‌های کروز ساخت ایران استفاده کرده است، هر چند نیروهای پدافندی این شهر توانسته‌اند بیش از ۴۰ هدف (شامل ۳۶ پهپاد) را سرنگون کنند.

این پانزدهمین حمله هوایی روسیه به شهر در ماه مه و دومین حمله شبانه متوالی و با شدت مشابه بوده است، اگرچه خسارات یا تلفات عمده‌ای به جا نگذاشته است. 

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف در پیامی گفت با این حملات مداوم، «دشمن به دنبال این است که مردم غیرنظامی را در تنش عمیق روانی نگه دارد.»

روابط مسکو و تهران در ماه‌های اخیر و پس از تهاجم مسکو به اوکراین نزدیک‌تر شده است. در حالی که کرملین خواهان پهپادها و موشک‌های بالستیک ایرانی است، تهران به روسیه به عنوان پشتیبانی استراتژیک و شریکی تجاری نگاه می‌کند.

حمله پهپادی روسیه به بندر اودسا با پهپاد شاهد

ارتش اوکراین روز دوشنبه ۲۹ مه اعلام کرد، حمله پهپادی روسیه در طول شب به برخی از زیرساخت‌ها در بندر اودسا در دریای سیاه اوکراین آسیب رسانده است، بندری که برای صادرات غلات این کشور مهم است.

فرماندهی منطقه جنوب ارتش اوکراین در فیسبوک نوشت: «در نتیجه اصابت [پهپاد] آتش سوزی در زیرساخت بندر اودسا رخ داد. حریق به سرعت خاموش شد. اطلاعات در مورد میزان خسارت در حال به روزرسانی است.»

ارتش اوکراین مشخص نکرده است که آیا خسارت وارده به بندر نقصانی در صادرات غلات بوجود می‌آورد یا نه. تنها از طریق بندر اودساست که اوکراین می‌تواند غلات و سایر اقلام غذایی را به عنوان بخشی از ابتکار عمل در زمینه غلات، صادر کند.

سازمان ملل متحد و ترکیه در ماه ژوئیه سال گذشته با هدف کنترل بحران جهانی غذا توافق بر سر صادرات غلات از دریای سیاه را میانجیگری کردند، بحرانی که با حمله روسیه به اوکراین، یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان، تشدید شده است.

این توافق که در ماه جاری تمدید شد، صادرات ایمن غلات و مواد غذایی در زمان جنگ از سه بندر اوکراین، اودسا، چورنومورسک و پیودنیی، را تضمین می کرد.

آگهی

ارتش اوکراین می‌گوید که نیروهای روسیه از پهپادهای شاهد ساخت ایران در این حمله استفاده کرده اند، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

روسیه در ساعات اولیه روز دوشنبه موجی از حملات هوایی را با پهپادها و موشک‌های کروز به مناطق مختلف اوکراین از جمله کی‌یف، پایتخت، انجام داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار روسیه به غرب بر سر جت‌های «اف-۱۶»؛ لاوروف: غربی‌ها در اوکراین با آتش بازی می‌کنند

«گسترده‌ترین حمله پهپادی» روسیه؛ اوکراین از شکسته شدن رکورد حمله با پهپاد شاهد خبر داد

ارتش روسیه می‌گوید چندین فروند جنگنده‌ و هواپیماهای ترابری اوکراین را در فرودگاهی منهدم کرده است