پایان فراخوان تحویل سلاح در صربستان؛ بیش از ۱۰۰ هزار قبضه سلاح تحویل مقام‌های پلیس شد

تحویل اسلحه‌های غیرقانونی توسط مردم صربستان
تحویل اسلحه‌های غیرقانونی توسط مردم صربستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با پایان فراخوان دولت صربستان برای تحویل سلاح‌های غیرقانونی، بیش از ۱۰۰ هزار اسلحه از سوی مردم این کشور تحویل مقام‌های نظامی و انتظامی شد.

آگهی

با پایان فراخوان دولت صربستان برای تحویل سلاح‌های غیرقانونی، بیش از ۱۰۰ هزار اسلحه از سوی مردم این کشور تحویل مقام‌های نظامی و انتظامی شد. 

در ماه مه دو حادثه تیراندازی که به کشته شدن ۱۸ نفر انجامید، خشم و نارضایتی عمومی شدیدی را در صربستان به همراه داشت و مردم معترض در تظاهرات خیابانی خواستار تغییر قوانین و اعمال محدودیت‌های بیشتر در خصوص استفاده از سلاح‌های غیرقانونی شدند. 

از آن زمان دولت صربستان یک بازه زمانی را برای تحویل سلاح‌های غیرقانونی از سوی مردم تعیین و تاکید کرد افرادی که در این مدت اسلحه‌های خود را تحویل دهند، تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند. این ضرب‌الاجل که یک بار هم تمدید شده بود بالاخره در نیمه شب جمعه به پایان رسید. 

به گفته پلیس در این مدت ۸۲ هزار و ۴۰۰ قبضه اسلحه و همچنین ۲۶ هزار و ۵۰۰ مین و سایر مواد منفجره تحویل مقامات شده است. در نتیجه در مجموع مردم این کشور ۱۰۸ هزار و ۸۳۳ سلاح غیرقانونی را تحویل داده‌اند. 

سخنگوی پلیس صربستان ضمن تشکر از کسانی که در این فراخوان همکاری و سلاح‌های خود را تحویل دادند، ابراز امیدواری کرد که این طرح دولت به کاهش جرایم خشونت‌آمیز و تیراندازی در صربستان بیانجامد. 

از زمان انجام دو حمله مسلحانه در ماه مه، ده‌ها هزار نفر در بلگراد و دیگر شهرهای صربستان به خیابان‌ها آمدند و دولت و همچنین برخی از رسانه‌ها را مقصر و مسئول این وضعیت دانستند. 

در این اعتراضات که همچنان هم ادامه دارد، معترضان دولت را متهم می‌کنند که با گروه‌های سازمان یافته جنایتکار در ارتباط است و برخی از رسانه‌ها هم با پخش و تهیه برنامه‌هایی که به ترویج خشونت می‌پردازد در پیش آمدن این وضعیت سهیم هستند. 

 روز گذشته در ادامه این اعتراضات گروهی از تظاهر کنندگان در بلگراد به سمت مقر تلویزیون خصوصی Pnik TV هجوم بردند و نارضایتی خود را از سیاست‌های این شبکه ابراز داشتند. 

خشم شهروندان متوجه الکساندر ووچیچ، رئيس جمهور این کشور نیز شده و مردم معترض و همچنین احزاب اپوزوسیون چپ و لیبرال می‌گویند دولت نتوانسته از شدت گیری این جو خشونت آمیز در جامعه جلوگیری کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در روز ۳ ماه مه یک دانش‌آموز ۱۳ ساله در مدرسه ۹ همکلاسی و همچنین نگهبان مدرسه را در مرکز بلگراد به ضرب گلوله کشت. یک روز بعد هم یک مرد جوان در روستایی در نزدیکی پایتخت با شلیک گلوله ۸ نفر را کشت. هرچند بین این دو جنایت ارتباطی وجود نداشت اما به فوران خشم عمومی نسبت به ترویج نگران‌کننده خشونت در جامعه صربستان انجامید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس صربستان هزاران مهاجر را بازداشت کرد

جنبش اعتراضی در صربستان علیه ترویج خشونت در تلویزیون

فراخوان عفوعمومی برای تحویل اسلحه در صربستان؛ در اولین روز ۱۵۰۰ قبضه تسلیم پلیس شد