تسلیحات و تاکتیک‌های جدید روسیه چالش‌های تازه‌ای برای اوکراین ایجاد کرده است

در این عکس که از ویدئویی که توسط سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه در روز چهارشنبه ۷ ژوئن ۲۰۲۳ منتشر شد، یک خودروی نظامی اوکراینی در جریان نبرد در اوکراین مورد اصابت قرار گرفته
در این عکس که از ویدئویی که توسط سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه در روز چهارشنبه ۷ ژوئن ۲۰۲۳ منتشر شد، یک خودروی نظامی اوکراینی در جریان نبرد در اوکراین مورد اصابت قرار گرفته Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدود ۱۵ ماه از جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد و با پایان بهار این دومین تابستانی خواهد بود که دو کشور باهم در حال جنگ هستند.

آگهی

تحلیلگران می‌گویند مسکو از اشتباهات گذشته‌اش درس گرفته و سلاح‌ها و مهارت‌‌های خود را بهبود بخشیده است. حالا سربازان اوکراینی در حال بررسی تاکتیک‌های دفاعی جدید روسیه هستند.

روسیه خط دفاعی بسیار مستحکمی به امتداد هزار کیلومتر ساخته است، سلاح‌های الکترونیکی خود را برای از بین بردن پهپادهای جنگی اوکراین تقویت کرده و هواپیماهای جنگی خود را به بمب‌های سنگین از زرادخانه عظیم دوران جنگ سرد با قابلیت هدف گیری دقیق مجهز کرده است بدون این‌که این هواپیماها در معرض خطر قرار بگیرند.

تغییر تاکتیک‌های روسیه به همراه افزایش تعداد نیروها و بهبود تسلیحات می‌تواند هر نوع پیروزی قاطعی را در آینده نزدیک برای اوکراین دشوار کند و همچنین امکان دارد این جنگ را به نبردی فرسایشی و طولانی تبدیل کند.

انفجار سد کاخوفکا در جنوب اوکراین در هفته گذشته یکی از تازه‌ترین تحولات این جنگ بود، هرچند دو طرف یکدیگر را مقصر این فاجعه اعلام می‌کنند اما کنترل این سد در زمان حادثه در اختیار نظامیان روسیه بود.

همزمان، نیروهای اوکراینی مجموعه‌ای از حملات را در چندین بخش از جبهه انجام داده‌اند که تاکنون تنها دستاوردهای حاشیه‌ای در برابر دفاع چند لایه روسیه داشته‌ است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه گفت که اقدامات ضد تهاجمی و دفاعی علیه نیروهای روسی در حال انجام است و تاکید کرد در مورد موفقیت آن خوشبین است. هرچند مقامات اوکراینی زمان آغاز این ضد حمله تمام عیار را اعلام نکردند اما روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که این حمله انجام شده اما اوکراین نتوانست پیشرفتی داشته باشد و خسارات «قابل توجه» را متحمل شده است.

سر ریچارد بارونز، یک ژنرال بازنشسته که فرماندهی نیروهای مشترک بریتانیا را رهبری می‌کرد، گفته که ارتش روسیه خطوط دفاعی خود را از روی «کتاب‌‌های درسی» ایجاد کرد بودند. آن‌ها در پاییز گذشته در مناطق خارکیف و خرسون زیر فشار حمله‌ای از سوی اوکراین، یک عقب نشینی عجولانه انجام دادند.

آقای بارونز در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس به بهبود توانایی‌های روسیه اشاره کرد و گفت: « آنها تسلیحات نظامی خود را تقویت کرده‌اند و نیروهای بیشتری را برای محافظت از خط مقدم اعزام کرده‌اند. ما می‌دانیم که این مبارزه سخت‌تر از خرسون یا خارکیف در پاییز سال گذشته خواهد بود.»

در آغاز جنگ، تلاش ناموفق مسکو برای تصرف توپخانه و پهپادهای اوکراین به عنوان یک اشتباه بزرگ تلقی شد.

سپس موشک‌های کی‌یف، رزمناو روسی، گل سرسبد ناوگان دریای سیاه، را غرق کردند که ضربه‌ای بزرگ به غرور مسکو بود. راکت‌های اوکراین انبارهای مهمات و مقر فرماندهی روسیه را در هم کوبیدند. و نیروهای کرملین در پاییز با عجله از مناطق وسیعی در شرق و جنوب عقب نشینی کردند.

یکی از عوامل اصلی که هنوز توانایی روسیه را محدود می‌کند، تلاش‌های این کشور برای از بین بردن پدافند هوایی اوکراین است. به لطف تدارکات تسلیحات غربی، اوکراین اکنون چالش بزرگتری را برای هواپیماهای روسی ایجاد کرده است.

با این حال به اعتقاد اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی، مسکو علیرغم هر گونه ضعف، مزیت عددی خود را در نیروها و تسلیحات حفظ کرده است.

این تحلیلگر اوکراینی تاکید کرد روسیه به طور فزاینده‌ای از زرادخانه‌های جنگ سرد خود استفاده می‌کند و تانک‌های مربوط به دهه ۱۹۵۰ را برای جبران خسارات گسترده و اولیه خود مستقر می‌کند، چنین سلاح‌های قدیمی هنوز هم می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

او گفت: «مهم نیست چه تانک‌هایی دارند. آنها هزاران عدد از این تانک‌ها را در اختیار دارند.»

به گفته این تحلیلگر روس‌ها بمب‌های خود را مدرن کرده‌اند، آن‌ها بمب‌های ۵۰۰ کیلوگرمی را به ماژول جی پی اس تجهیز کرده‌اند، این بمب‌ها می‌توانند خسارات زیادی به جا بگذارند.

آقای ژدانوف گفت: «اتحاد جماهیر شوروی از این بمب‌ها به تعداد غیرقابل شمارش تولید کرده است»

یکی از این بمب‌ها که به‌طور تصادفی در ماه آوریل بر فراز شهر بلگورود روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین منفجر شد، تخریب بزرگی برجای گذاشت.

وبلاگ نویسان ارتش روسیه از این بمب‌ها که به گفته‌ آن‌ها می‌توان با آن اهدافی در فاصله ۷۰ کیلومتری را هدف قرار داد استقبال کردند. 

آگهی

این تجهیزات به نیروی هوایی روسیه اجازه می‌دهد تا بدون به خطر انداختن هواپیماهای جنگی خود، حملات خود را به نیروهای اوکراینی افزایش دهد.

موسسه رویال یونایتد سرویس، یک اندیشکده مستقر در لندن که بر مسائل دفاعی و امنیتی تمرکز دارد، این بمب های تجهیز شده را همراه با پیشرفت‌های دیگر در تسلیحات و تاکتیک های روسیه بررسی کرده است.

این موسسه در گزارش اخیر خود گفته : «اگرچه آنها فقط دقت محدودی دارند، اما اندازه این مهمات یک تهدید جدی است.»

بر اساس این گزارش، مهندسان روسی در مستحکم ساختن میدان‌های جنگی و موانع پیچیده در امتداد خط مقدم، از جمله سنگرهای تقویت‌شده با بتن و سنگرهای فرماندهی، مفتول‌ها، خندق‌ها، خارپشت‌های ضد تانک و میدان‌های مین پیچیده، مهارت به خرج داده‌اند.

نویسندگان این گزارش گفته‌اند قرار دادن گسترده مین‌های پیچیده برای استفاده علیه تانک‌ها و پیاده نظام «یک چالش بزرگ تاکتیکی برای عملیات تهاجمی اوکراین» ایجاد می‌کند.

آگهی

دیگر پیشرفت‌های روسیه که در این گزارش ذکر شده است شامل استتار حرارتی بهتر برای تانک‌ها است. استقرار زیرکانه توپخانه در چندین موقعیت، از جمله ادغام با هواپیماهای بدون سرنشین برای جلوگیری از تلفات و حمله به توپخانه اوکراینی با پهپادهایی ویژه هستند.

سیستم‌های پیشرفته جنگ الکترونیک روسیه ماهانه حدود ۱۰ هزار پهپاد اوکراینی را منهدم کرده است، در حالی که آنها همچنین قادر به رهگیری و رمزگشایی ارتباطات تاکتیکی اوکراین در زمان واقعی هستند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در این گزارش آمده است که آنها همچنین یاد گرفته‌اند راکت‌های هدایت‌شونده جی‌پی‌اس را که توسط پرتابگرهای غربی مانند HIMARS ساخت ایالات متحده شلیک می‌شوند، رهگیری کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر دفاع روسیه در کره شمالی؛ آیا عضو دائم شورای امنیت موشک‌های ممنوعه را تایید کرد؟

تصاویری از سطح آب رودخانه دنیپرو و خطرات آن پس از تخریب سد کاخوفکا در اوکراین

آمریکا روسیه را به استفاده از «سلاح شیمیایی» در اوکراین متهم کرد