دیدار نخست وزیر کانادا و زلنسکی در کی‌یف؛ ترودو: تخریب سد کاخوفکا نتیجه تهاجم نظامی روسیه است

دیدار ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا
دیدار ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز شنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) در سفری غیرمنتظره وارد کی‌یف شد و در آنجا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.

آگهی

نخست وزیر کانادا که در یک کنفرانس خبری مشترک با آقای زلنسکی شرکت کرده بود تخریب سد کاخوفکا در جنوب اوکراین و سیل متعاقب آن را «پیامد مستقیم» تهاجم روسیه خواند، هرچند از متهم کردن مسکو برای انفجاری که تخریب این سد برق آبی در رودخانه دنیپر را به دنبال داشت، خودداری کرد.

آقای ترودو به خبرنگاران گفت: «همه ما خسارت ناشی از فروریختن سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا را دیده‌ایم... این پیامد مستقیم جنگی است که روسیه به راه انداخته است. در ذهن ما مطلقاً شکی وجود ندارد که تخریب سد نتیجه مستقیم تصمیم روسیه برای حمله به این کشور است.»

جاری شدن سیل که در نتیجه این حادثه رخ داد مناطق وسیعی از اوکراین را زیر آب برد و موجب مرگ چندین نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد. هزاران نفر نیز در پی تخریب این سد و جاری شدن سیل مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. کی‌یف و مسکو یکدیگر را مسئول تخریب سد کاخوفکا معرفی کرده‌اند. 

آقای ترودو با بیان اینکه کانادا ۱۰ میلیون دلار برای کمک به اوکراین جهت مقابله با عواقب این حادثه اختصاص داده است، از یک بسته کمک نظامی اضافی ۵۰۰ میلیون دلاری برای نیروهای اوکراینی خبر داد.

نخست وزیر کانادا اضافه کرد: «علاوه بر این، امروز اعلام می‌کنم که کانادا در تلاش‌های چند ملیتی برای آموزش خلبانان هواپیماهای جنگنده و حمایت و نگهداری هواپیماهای جنگنده اوکراین شرکت خواهد کرد.»

در سوی مقابل ولودیمیر زلنسکی نیز با استقبال از اظهارات جاستین ترودو گفت: «اوکراین به دوستان بیشتری نظیر کانادا نیاز دارد.»

آقای ترودو در جریان بازدید خود از کی‌یف در کنار بنای یادبود سربازان کشته شده اوکراینی در جنگ حاضر شد و تاج گلی را پای دیوار آن گذاشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در این بازدید الکساندر پولیچچوک، معاون وزیر دفاع اوکراین، بسته‌ای را که حاوی چند ترکش از موشک اصابت کرده به بندر اودسا در دریای سیاه بود به رسم یادبود به آقای ترودو اهدا کرد.

آقای پولیچچوک به نخست وزیر کانادا گفت: «این یادگاری کوچکی است که نشان می دهد چگونه اوکراین از حملات موشکی روسیه رنج برده است.»

کانادا که پناهجویان اوکراینی زیادی را پذیرفته است، با ارائه کمک‌های نظامی قابل توجه و آموزش بیش از ۳۶ هزار سرباز این کشور یکی از حامیان اصلی کی‌یف به شمار می‌رود.

این کشور همچنین در چند مرحله تحریم‌هایی را علیه روسیه تصویب کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موتورهای کانادایی چگونه سر از پهپادهای ایرانی درآوردند؟

ردپای ساخت پهپادهای ایرانی در اروپا و کانادا؛ موتورهای اتریشی اصل هستند یا کپی؟

تصاویری از استفاده اوکراینی‌ها از پهپاد‌های هدایت‌شونده برای حمله به مواضع روسیه