ماکرون از رئیسی خواست تا ایران «فورا» به حمایت از تجاوز روسیه به اوکراین پایان دهد

امانوئل ماکرون و ابراهیم رئیسی
امانوئل ماکرون و ابراهیم رئیسی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاخ الیزه روز شنبه اعلام کرد که امانوئل ماکرون روز شنبه طی گفت‌وگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی از ایران خواست که فوراً به حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، از طریق تحویل پهپاد پایان دهد.

آگهی

بر پایه گزارش کاخ ریاست جمهوری فرانسه، آقای ماکرون در این گفتگوی تلفنی «در مورد جدی بودن پیامدهای امنیتی و انسانی تحویل پهپادهای ایران به روسیه هشدار داد.»

در مقابل، محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران با انتشار پیامی در حساب توییتری خود، نوشت: «ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه امروز با دکتر رئیسی تماس تلفنی برقرار کرد و آنها ۹۰ دقیقه با هم صحبت کردند.»

آقای جمشیدی در ادامه این پیام، افزود: «ماکرون تاکید کرد که خواهان تعامل با جمهوری اسلامی ایران است.»

به نوشته او، «دو طرف در مورد چگونگی ارتقای روابط به ویژه در مورد مذاکرات جاری و تحولات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند و در مورد نقشه راهی برای تعامل به توافق رسیدند.»

این تماس تلفنی که هنوز جزئیات بیشتری از آن منتشر نشده، حدود یک ماه پس از آزادی بنجامین بریر، زندانی فرانسوی ۳۷ ساله، و شهروند ۶۴ ساله فرانسوی-ایرلندی یعنی برنارد فیلان از حبس در ایران برقرار شده است. آزادی این دو شهروند فرانسوی به دنبال آزادی فریبا عادلخواه محقق فرانسوی-ایرانی در دهم فوریه گذشته صورت گرفت، اگرچه خانم عادلخواه هنوز نتوانسته خاک ایران را ترک کند.

فرانسه اعلام کرده که چهار شهروند دیگر این کشور همچنان در ایران زندانی هستند. افزون بر این، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، اعلام کرده که در مجموع ۳۵ شهروند اتحادیه اروپا در ایران زندانی هستند. 

فراتر از مسايل موجود در خصوص سرنوشت شهروندان فرانسوی زندانی در ایران، گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری فرانسه با همتای ایرانی خود در شرایطی صورت گرفت که مذاکرات ایران و جامعه بین‌المللی برای احیای توافق هسته‌ای ایران سال ۲۰۱۵ به بن‌بست رسیده؛ توافقی که فرانسه به عنوان یکی از اعضای گروه ۱+۵ از امضاکنندگان آن محسوب می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ضد حمله اوکراین؛ نبرد در مناطق تحت اشغال روسیه چگونه پیش می‌رود؟

اولین بار پس از فروپاشی شوروی؛ در مورد استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس چه می‌دانیم؟

آیا وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام آمریکا برای ایران بود؟