افزایش تجارت بین چین و روسیه از آغاز تهاجم به اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، سمت راست، و رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، روسیه، سه شنبه، 21 مارس 2023 .
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، سمت راست، و رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، روسیه، سه شنبه، 21 مارس 2023 . Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داده‌های اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد که تجارت دوجانبه بین روسیه و چین از ژانویه تا می سال ۲۰۲۳ به بیش از ۹۳.۸ میلیارد دلار رسیده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰.۷ درصد افزایش داشته است.

آگهی

این داده‌ها که روز چهارشنبه منتشر شده‌اند همچنین نشان می‌دهند که صادرات پکن به مسکو از ژانویه ۲۰۲۳ به ۴۲.۹۶ میلیارد دلار رسیده که ۷۵.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. حجم تجاری بین این دو کشور از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین جهش قابل توجهی داشته است.

با شروع جنگ، کشورهای غربی تحریم‌هایی علیه مسکو وضع کردند که در پی آن روسیه از بخش عمده‌ای از اقتصاد جهانی محروم شد.

اما چین نه تنها برای همسایه شمالی خود هیچ محدودیتی در نظر نگرفت بلکه برای کرملین به یک راه نجات اقتصادی تبدیل شد و تاثیر اخراج این کشور از سیستم مالی جهانی را کاهش داد.

از سوی دیگر تجارت بین چین با سایر کشورها منطقه در مقایسه با سال گذشته کاهش چشم‌گیری پیدا کرد. تایوان، کره جنوبی، نیوزیلند و ایالات متحده بیشترین کاهش تجاری را با پکن در مقایسه با سایر کشورهای جهان داشتند. تایوان تجارت خود با چین را بیش از ۲۵ درصد و ایالات متحده ۱۲.۳ درصد کاهش داد.

ماه گذشته، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه گفت که انتظار دارد تجارت بین روسیه و چین در سال ۲۰۲۳ از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رود.

از سوی دیگر لی چیانگ، نخست‌وزیر چین نیز در دیدار با آقای میشوستین در پکن گفت که این کشور مایل است روابط خود را با روسیه در زمینه‌های مختلف افزایش دهد و آن را به «سطح جدیدی» برساند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه تاس، هر دو دولت در حال تلاش، برای اجرای توافقات به دست آمده بین شی جین پینگ، رهبر چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در «سطح عالی» هستند. آقای پینگ و پوتین در ماه مارس با یکدیگر دیدار کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سه شهروند روس در جریان سقوط یک پهپاد زخمی شدند

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند