آغاز مانور نظامی روسیه در دریای ژاپن همزمان با «رویارویی» چین و آمریکا در تنگه تایوان

رویارویی ناوشکن آمریکایی و کشتی جنگی چینی در تنگه تایوان. عکس از عرشه ناوشکن آمریکایی گرفته شده است.
رویارویی ناوشکن آمریکایی و کشتی جنگی چینی در تنگه تایوان. عکس از عرشه ناوشکن آمریکایی گرفته شده است. Copyright Mass Communication Specialist 1st Class Andre T. Richard/U.S. Navy
Copyright Mass Communication Specialist 1st Class Andre T. Richard/U.S. Navy
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای ناوگان اقیانوس آرام این کشور رزمایشی عملیاتی را در دریای ژاپن و دریای اختسک آغاز کردند. این در حالی است که شنبه در جنوب غربی منطقه عملیاتی رزمایش روسیه، ارتش ایالات متحده از «عبور ناامن» یک کشتی جنگی چینی از تنها ۱۳۷ متری یک ناوشکن آمریکایی خبر داد.

آگهی

بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه در این رزمایش بیش از ۶۰ کشتی جنگی به همراه شناورهای پشتیبان، حدود ۳۵ هواپیمای نیروی دریایی، نیروهای ساحلی و بیش از ۱۱ هزار خدمه نظامی در قالب نیروهای ناوگان اقیانوس آرام این کشور حضور دارند. این مانور تا ۲۰ ژوئن ادامه دارد. 

از دیگر سو فرماندهی اقیانوس هند-آرام ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروی دریایی این کشور به همراه همتایان کانادایی‌شان روز شنبه در حال انجام رزمایشی مشترک در تنگه تایوان بودند که کشتی چینی مسیر ناوشکن آمریکایی چونگ هون را قطع و آن را مجبور به کاهش سرعت برای جلوگیری از برخورد با کشتی چینی کرد. این ناوشکن آمریکایی حامل موشک‌های هدایت شونده بود. 

در حالی که ارتش چین نیروی دریایی آمریکا و کانادا را به «تحریک عمدی خطر» متهم کرده است، فرماندهی اقیانوس هند-آرام ایالات متحده می‌گوید ناوشکن چونگ هون این کشور به همراه کشتی مونترآل کانادا درحال عبور «معمول» از تنگه تایوان بودند. 

آمریکا می‌گوید نزدیک شدن بیش از انداز کشتی چینی به ناوشکن آمریکایی قوانین عبور مرور ایمن دریایی در آب‌های بین‌المللی را نقض کرده است. نیروی دریایی آمریکا همچنین فیلمی از لحظات «عبور ناایمن» ناو نظامی چین را  منتشر کرده است. 

این رویارویی دریایی آخرین تماس نزدیک میان ارتش‌های چین و آمریکا در چند هفته اخیر است. فرماندهی اقیانوس هند-آرام ایالات متحده روز سه‌شنبه ۳۰ مه از مانور «تهاجمی غیرضروری» یک جنگنده چینی در روز ۲۶ مه در نزدیکی یک هواپیمایی نظامی آمریکایی برفراز دریای چین جنوبی خبر داده بود. 

لی شانگفو، وزیر دفاع چین روز یکشنبه درگیری با ایالات متحده را «فاجعه‌ای تحمل‌ ناپذیر» عنوان کرد و گفت کشورش به دنبال گفتگو با واشنگتن بر سر این رویا‌رویی‌ها است.

درک گروسمن، تحلیلگر ارشد دفاعی در اندیشکده آمریکایی رند کورپوریشن می‌گوید: «به نظر می‌رسد پکن به نیروهای خود دستور داده تا در مقابل آن‌چه دولت چین آن را تجاوز نیروهای آمریکایی و متحدانش می‌داند، با قاطعیت بیشتری عمل کنند. اما این کار تنها خطر بروز اشتباه محساباتی منجر به برخورد تصادفی کشتی و هواپیما‌های دو طرف را افزایش می‌دهد. این برخورد‌ها ممکن است به درگیری نظامی بدل شوند.»

سانگ ژونگ پینگ، تحلیل‌گر نظامی چینی این «رهگیری نقطه‌ای» نیروی دریایی ارتش چین را نشان‌دهند «توانایی و شجاعت» این نیروها می‌داند و می‌گوید: «هرچه تحریکات آمریکا افزایش یابد، اقدامات متقابل چین نیز تشدید می‌شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امنیت فراگیر ملی از منظر رهبر چین؛ شی جین‌پینگ: برای «بدترین سناریوها» آماده شوید

تنش‌ها پیرامون جزیره؛ ۳ کشتی چینی از جمله یک ناوهواپیمابر از تنگه تایوان عبور کردند

رزمایش مشترک آمریکا، ژاپن و فیلیپین در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی