تنش‌ها پیرامون جزیره؛ ۳ کشتی چینی از جمله یک ناوهواپیمابر از تنگه تایوان عبور کردند

ناو هواپیمابر چین
ناو هواپیمابر چین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عبور سه کشتی چینی از جمله یک ناوهواپیمابر از تنگه تایوان باعث شد تا بار دیگر تنش‌ها در این منطقه افزایش پیدا کند.

آگهی

وزارت دفاع ملی تایوان در بیانیه‌ای با اشاره به حضور نیروی دریایی چین در این منطقه، اعلام کرد که یک ناوگان متشکل از ۳ کشتی به رهبری ناو هواپیمابر شاندونگ حوالی ظهر امروز شنبه ۲۷ مه از تنگه تایوان عبور کردند. در ادامه این بیانیه همچنین آمده است که این ناوگروه چینی به سمت غرب خط میانی و در جهت شمال حرکت کرده است. 

این اقدام چینی‌ تازه‌ترین نمایش قدرت پکن در حدود یک ماه اخیر است که با تمرینات نظامی هوایی و دریایی پیرامون جزیره همراه بوده است. 

پکن در طول رزمایش‌های نظامی ماه آوریل چندین بار حملات هدفمند به تایوان و محاصره این جزیره را شبیه‌سازی کرد. رسانه‌های چینی همچنین گزارش داده بودند که ده‌ها هواپیمای این کشور انجام عملیات هوایی و محاصره تایوان را تمرین کرده‌اند. 

این رزمایش‌های نظامی در واقع پاسخی به دیدار تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه آوریل بود. پکن هشدار داده بود که چنین اقداماتی، واکنش متقابل چین را به همراه خواهد داشت. 

نیروهای مسلح تایوان روز شنبه اعلام کردند در پاسخ به این اقدام چینی‌ها، هواپیماهای گشت هوایی، شناورهای نیروی دریایی و سامانه‌های موشکی زمینی را آماده کرده‌اند. وزارت دفاع تایوان در حساب توئیتری خود در این خصوص نوشت: «ما تحرکات آنها را از نزدیک زیر نظر داریم و بر اساس بررسی‌های دقیق پاسخ مناسب را در دستور کار قرار می‌دهیم.» 

این جزیره طی روزهای اخیر شاهد افزایش حضور کشتی‌های چینی و هواپیماهای جنگی پکن بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت دفاع تایوان در این خصوص اعلام کرده که ۳۳ هواپیمای جنگی و ۱۰ شناور در ۲۴ ساعت اخیر (تا ساعت شش صبح شنبه) شناسایی شده‌اند. تایپه روز قبل هم از حضور ۱۱ کشتی چینی در نزدیکی‌ آب‌های ساحلی این جزیره خبر داده بودند. 

چین همواره تایوان را بخشی از سرزمین خود خوانده است.  تهدیدهای چین علیه تایوان طی ماه‌های گذشته به تنش‌ها میان پکن و رقبای غربی چین دامن زد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز مانور نظامی روسیه در دریای ژاپن همزمان با «رویارویی» چین و آمریکا در تنگه تایوان

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

هنگ کنگ با تصویب قانون جدیدی قدرت دولت را برای سرکوب مخالفان بیشتر کرد