اتحادیه اروپا: اقدامات ایران در گسترش فعالیت‌ هسته‌ای هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد

بیانیه اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران
بیانیه اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتشار گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در جلسه شورای حکام درباره وضعیت برنامه هسته‌ایران ابراز نگرانی کرد.

آگهی

این بیانیه غیر از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، مورد حمایت کشورهای مونته‌نگرو، آلبانی، اوکراین، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سن مارینو نیز قرار گرفته است.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌الملی انرژی اتمی از روز گذشته در وین آغاز شد و موضوع فعالیت هسته‌ای ایران نیز در دستور کار است.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که «به‌عنوان یک اولویت کلیدی امنیتی، اتحادیه اروپا به فعالیت دیپلماتیک و سیاسی برای بازگرداندن اجرای محدودیت‌های لازم برای برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد تا مطمئن شود این کشور به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»

این بیانیه تاکید کرده است که «خطر بحران گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه در نتیجه اقدامات هسته‌ای ایران بیشتر شده است.»

این نهاد می‌گوید که همچنان به برجام متعهد است و اضافه می‌کند: «متاسفیم که ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است. بلکه برعکس این کشور همچنان به افزایش چشمگیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.»

متاسفیم که ایران متن سازش ارائه شده در هشت اوت ۲۰۲۲ را نپذیرفته است و تحولات جدید، دستیابی به راه حل دیپلماتیک را به‌طور فزاینده‌ای دشوار کرده است
اتحادیه اروپا

این نهاد از تمام کشورها می‌خواهد که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مصوب سال ۲۰۱۵ حمایت کنند.

این نهاد به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اشاره می‌کند و می‌گوید: «متاسفیم که ایران متن سازش ارائه شده در هشت اوت ۲۰۲۲ را نپذیرفته است و تحولات جدید، دستیابی به راه حل دیپلماتیک را به‌طور فزاینده‌ای دشوار کرده است.»

اتحادیه اروپا می‌گوید به شدت نگران گزارش‌های پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی است که برنامه‌ هسته‌ای ایران را مستند می‌کند.

اتحادیه اروپا: اقدامات ایران نگرانی‌های شدیدی را درباره نیت این کشور ایجاد می‌کند

این نهاد اضافه می‌کند که اقدامات ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و خطرات مرتبط با گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به دنبال خواهد داشت و نگرانی‌های شدیدی را درباره نیت‌ ایران ایجاد می‌کند.

آن‌ها در بیانیه خود به انباشت اورانیوم غنی شده فراتر از سطح مورد توافق در برجام اشاره می‌کنند و می‌گویند که بر اهمیت حفظ فراوانی و شدت فعالیت‌های راستی‌ آزمایی آژانس در سایت هسته‌ای فردو تاکید دارند.

این نهاد تاکید کرده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بتواند هرگونه حرکت از سوی ایران در تشدید فعالیت‌های هسته‌ای را به موقع شناسایی و گزارش کند.

اتحادیه اروپا در بخش دیگری از بیانیه خود به آزمایشگاه چند منظوره «جابربن حیان» اشاره می‌کند و می‌گوید که درباره میزان اورانیوم طبیعی اعلام شده از سوی ایران در این آزمایشگاه و مقدار تایید شده آن از سوی آژانس اختلاف وجود دارد.

بروکسل می‌گوید که در صورتی که ایران اجرای تعهدات خود تحت برجام را از سر بگیرد باید مبنای جدیدی برای راستی‌آزمایی ایجاد شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره سه مرکز اعلام نشده‌ ایران که بازرسان آژانس در آنجا رد اورانیوم پیدا کرده بودند، بسته شدن پرونده این سه سایت را رد کرد.

این اظهار نظر آقای گروسی در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند اختلافات بر سر یکی از این مراکز اعلام نشده حل و فصل شده است. گروسی اما در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که هنوز پرونده این سه مکان بسته نشده و آژانس تنها در حال ارزیابی پاسخ‌های ایران است.

او همچنین با اشاره به توافقاتی که با مقام‌های ایرانی در ماه مارس انجام داده، تاکید کرد که همچنان باید اقدامات بیشتری از سوی تهران صورت گیرد. 

گروسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه همکاری‌های میان تهران و آژانس هنوز کافی نیست گفت: «تجهیزات نظارتی ما در برخی از مراکز هسته‌ای ایران نصب شده اما فعلا دسترسی به آن نخواهیم داشت و اطلاعات آن به صورت مهر و موم شده در ایران باقی می‌ماند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«گام‌های دیپلماتیک محسوس» ایران برای خروج از انزوا؛ «باقری و مورا در دوحه گفتگو کردند»

رسانه‌های ایران: دو پرونده مهم و اختلافی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل شد

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»