زندانی دانمارکی آزاد شده از ایران: تجربه‌ام سوررئال بود؛ تا به چشم ندیدم باورم نشد برگشته‌ام

زندانی دانمارکی آزاد شده از ایران
زندانی دانمارکی آزاد شده از ایران Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

توماس کیمس تجربه‌ حضورش در زندان ایران را سوررئال تعبیر کرده و می‌گوید: «حضور در آنجا سوررئال بود و تا از پنجره هواپیما دانمارک را به چشمم ندیدم، باورم نمی‌شد که به کشورم بازگشته‌ام.»

آگهی

توماس کیمس، شهروند دانمارکی که نوامبر ۲۰۲۲ در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در ایران بازداشت شده بود، روز شنبه سوم ژوئن وارد خاک اروپا شد.

او در گفت‌وگوهایی که پس از آزادی انجام داد، تاکید کرد: «اول از اینکه در ایران با من مثل یک مهمان رفتار شد. آنها در مهمان‌نوازی کم نگذاشتند اما باید بگویم که رفتار دولت در مقابل شهروندان خودش اینطور نیست.»

حضور «سوررئال» در زندان‌ ایران

آقای کیمس درباره تجربه‌ حضورش در زندان ایران را سوررئال تعبیر کرده و می‌گوید: «[تجربه‌ام] سوررئال است و تا از پنجره هواپیما دانمارک را به چشمم ندیدم، باورم نمی‌شد که به کشورم بازگشته‌ام. می‌توان گفت در ایران با من مثل یک مهمان رفتار شد، هیچ شکنجه جسمی یا هیچ چیز دیگری در کار نبود.»

او از اینکه بعد از مدت‌ها توانسته پدر و مادرش را از نزدیک ببیند ابراز خرسندی کرد. 

آقای کیمس یکی از سه اروپایی است که در آخرین مورد از مبادله زندانیان با ایران آزاد شد. پرواز او و دو شهروند اتریشی-ایرانی در ساعات اولیه صبح شنبه سوم ژوئن در فرودگاه نظامی ملسبروک در بلژیک به زمین نشست.

آزادی اسدالله اسدی، در پی تبادل زندانی میان ایران و بلژیک

مسعود مصاحب و کامران قادری، دو اتریشی ایرانی‌تبار که به تازگی از زندان ایران آزاد شدند، به ترتیب از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۱۶ در زندان بودند.

آزادی این سه شهروند بخشی از توافق میان دولت بلژیک و ایران بود. به موجب این توافق الیویر وندکاستیل،‌ مددکار بلژیکی نیز هفته پیش آزاد شد.

این آزادی در برابر آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی صورت گرفت. آقای اسدی به‌دلیل تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در فرانسه به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود. او اکنون در ایران به سر می‌برد. 

هشدار سفر به ایران در پی اتخاذ سیاست تبادل زندانی از سوی تهران

ایران سالهاست سیاست تبادل زندانی را در دستور کار قرار داده است. به همین خاطر شهروندان کشورهای مختلف از سوی دستگاه سیاست خارجی خود پیام‌هایی مبنی بر پرخطربودن سفر به ایران، حتی در قالب سفر توریستی دریافت کرده‌اند. بریتانیا و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که به شهروندان خود درباره سفر به ایران هشدار داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانمارک مرد ۳۳ ساله‌ای را به تلاش برای اعمال خشونت علیه سفیر ایران در کپنهاگ متهم کرد

تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک؛ ونده‌کاستیل و اسدی آزاد شدند

تحولات ایران؛ آمریکا ادعای امیرعبداللهیان مبنی بر توافق بر سر تبادل زندانیان را «دروغ» خواند