تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک؛ ونده‌کاستیل و اسدی آزاد شدند

مبادله زندانیان بین ایران و بلژیک
مبادله زندانیان بین ایران و بلژیک Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اولیویه ونده کاستیل، امدادگر بلژیکی و اسدالله اسدی که سابقه فعالیت به عنوان دیپلمات ایران را دارد روز جمعه در چهارچوب طرح تبادل زندانیان بین دو کشور آزاد شدند.

آگهی

وزارت خارجه عمان پیش از این بدون اشاره به نام زندانی‌های آزادشده از توافق تهران و بروکسل برای مبادله زندانیان خبر داده بود. 

در گزارش تلویزیون عمان آمده بود که «افراد آزاد شده امروز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل شدند تا برای بازگشت به کشورهایشان آمده شوند.»

الکساندر دو کرو، نخست وزیر بلژیک تائید کرده است که اولیویه ونده کاستیل، امدادگر این کشور پس از ۴۵۵ روزی که در ایران زندانی بود آزاد شده و در حال عزیمت به بلژیک است.

او افزود: «شب گذشته اولیویه به عمان منتقل شد و در آنجا از سوی تیمی از سربازان و دیپلمات‌های بلژیکی تحت مراقب قرار گرفت.»

وی تاکید کرد که این امدادگر صبح امروز تحت معاینات پزشکی قرار گرفت و در نهایت اجازه پرواز از عمان به او داده شد.

وی افزود: «اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود او امشب با ما خواهد بود. بالاخره آزاد است.»

مقام‌های ایران اولیویه ونده کاستیل، امدادگر بلژیکی را ماه فوریه سال ۲۰۲۲ بازداشت کردند. مدیر سابق «موسسه خیریه امداد بین‌الملل» به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق در ایران محکوم شده است که طبق قوانین ۱۲.۵ سال از این حبس قابل اجرا بود.

امیرعبداللهیان: دیپلمات بی‌گناه کشورمان در راه بازگشت به وطن است

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد اسدالله اسدی از سوی بلژیک آزاد شده است و به زودی وارد ایران خواهد شد. 

اسدالله اسدی ۵۰ ساله که پیش از این به عنوان دیپلمات در سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش کار می‌کرد، در سال ۲۰۲۱ میلادی از سوی دادگاه شهر آنتورپ به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

وزیر امور خارجه ایران در توئیت خود محکومیت اسدالله اسدی را «خلاف حقوق بین‌الملل» و «غیرقانونی» خوانده است. حسین امیرعبداللهیان همچنین از اسدالله اسدی به عنوان «دیپلمات بی‌گناه» یاد کرده است. 

وزیر امور خارجه ایران از نقش عمان تشکر کرده است. خبر مبادله زندانیان بین ایران و بلژیک با میانجیگری مسقط در آستانه سفر هیثم بن طارق، سلطان عمان به ایران منتشر شد. 

سلطان نشین عمان از روحیه مثبت بالایی که در مذاکرات مسقط بین طرف‌های ایرانی و بلژیکی حاکم بود و اشتیاق آن‌ها برای حل و فصل موضوع قدردانی کرده است. 

تابستان ۲۰۲۲ معاهده‌ای بین ایران و بلژیک امضا شد که اجازه انتقال متقابل زندانیان را می‌داد، متنی که به‌عنوان تنها راه برای آزادی آقای وانده کاستیل ارائه شده است. این معاهده اخیرا اجرایی شده است. 

اولیویه ونده کاستیل تنها یکی از چندین شهروند کشورهای غربی بود که در ایران در زندان به سر می‌برد. حامیان شهروندان غربی زندانی در ایران با تاکید بر «بی‌گناهی» آنها بر این باور هستند که تهران از اتباع کشورهای غربی به عنوان ابزاری برای امتیازگیری از دولت‌های متبوع آنها استفاده می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن: مسکو پیشنهاد قابل توجه آزادی دو آمریکایی را که در روسیه زندانی هستند رد کرد

زندانی دانمارکی آزاد شده از ایران: تجربه‌ام سوررئال بود؛ تا به چشم ندیدم باورم نشد برگشته‌ام

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند