آلمان کشتی جنگی به آبهای دور گسیل می‌کند؛ تامین منافع امنیتی-اقتصادی یا مقابله با جاه‌طلبی‌های چین؟

کشتی جنگی آلمان| عکس تزيینی است
کشتی جنگی آلمان| عکس تزيینی است Copyright Christian Charisius/(c) Copyright 2023, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten
Copyright Christian Charisius/(c) Copyright 2023, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر دفاع آلمان در بحبوحه افزایش تنش چین و تایوان و نیز مناقشه در «دریای جنوبی چین» اعلام کرد کشورش در سال ۲۰۲۴ میلادی دو ناو جنگی دیگر به اقیانوس هند و اقیانوس‌آرام گسیل خواهد کرد.

آگهی

«بوریس پیستوریوس» طی سخنانی در مهم‌ترین کنفرانس امنیتی آسیا در شانگری-لا سنگاپور گفت که کشورها باید از نظام بین‌المللی مبتنی بر قانون و حفاظت از آبراه‌های بزرگ، محافظت کنند.

وی افزود به همین منظور دولت آلمان در سال ۲۰۲۱ میلادی یک ناو به اقیانوس هند و اقیانوس آرام گسیل کرد و در سال پیش رو نیز یک ناو و یک کشتی تدارکاتی جنگی را راهی منطقه خواهد کرد.

وی افزود هداف از این تصمیم برلین و اعزام ناو به منطقه هیچ تهدیدی را متوجه هیچ کشوری نمی‌کند، اظهاراتی که ظاهراً مخاطب آن جز چین، کشور دیگری نیست.

وی در توضیح تصمیم دولت آلمان افزود که گسیل این ناوها به منطقه نه تنها کشوری را تهدید نمی‌کند بلکه «برعکس، از نظام بین‌المللی مبتنی بر قانون محافظت می‌کنند که همه ما آن را امضا کرده‌ایم و همه ما باید از آن بهره ببریم؛ چه در دریای مدیترانه، چه در خلیج بنگال یا چه در دریای جنوبی چین.»

آلمان با افزایش حضور نظامی بیشتر در منطقه در واقع بر روی طنابی باریک بین منافع امنیتی و اقتصادی خود قدم برمی‌دارد چرا که چین مهم‌ترین شریک تجاری برلین است.

یک کشتی جنگی آلمانی در سال ۲۰۲۱ میلادی برای اولین بار و پس از تقریباً ۲۰ سال راهی «دریای جنوبی چین» شد تا برلین در بحبوحه افزایش هشدارها نسبت به جاه طلبی‌های سرزمینی چین، به سایر کشورهای غربی که در منطقه حضور نظامی دارند، بپیوندد.

پکن تقریباً کل «دریای جنوبی چین» را متعلق به خود می‌داند. این در حالی است که بر اساس حکم دادگاه بین‌المللی هیچ مبنای قانونی برای این ادعای پکن وجود ندارد.

پکن در آبهای «دریای جنوبی چین» که به لحاظ میادین گازی و ماهیگیری غنی است، جزایر مصنوعی و بر روی آنها پایگاه‌های نظامی ساخته است.

حدود ۴۰ درصد تجارت خارجی اروپا از مسیر «دریای جنوبی چین» صورت می‌گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویکرد آمریکا و اتحادیه اروپا در برخورد با چین برغم «اختلافات قابل‌توجه در پشت‌پرده» مشترک است

نخستین نیروهای نظامی آلمانی وارد لیتوانی شدند

رزمایش مشترک آمریکا، ژاپن و فیلیپین در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی