رویکرد آمریکا و اتحادیه اروپا در برخورد با چین برغم «اختلافات قابل‌توجه در پشت‌پرده» مشترک است

کنفرانس مطبوعاتی
کنفرانس مطبوعاتی Copyright Copyright Jonas Ekstromer/JONAS EKSTR'MER
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به نظر می‌رسد اختلاف نظر در مورد چین به موضوعی کلیدی بین آمریکا و اتحادیه اروپا تبدیل شده است. با این حال دو طرف می‌گویند با وجود اختلافات قابل توجه در پشت پرده، رویکرد مشترکی در برخورد با پکن دارند.

آگهی

واشنگتن مدت‌هاست از بروکسل می‌خواهد مواضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال چین اتخاذ کند اما اتحادیه اروپا چندان با این رویه موافق نیست.

مقامات آمریکایی و اروپایی به تازگی در چهارمین نشست شورای تجارت و فناوری در شهر لولئو در سوئد که با هدف تقویت همکاری‌ها دو طرف برگزار شده بود بار دیگر درباره این موضوع گفت‌وگو کردند .

مارگارت وستاگر، کمیسر اروپا در امور رقابتهای بازرگانی ، در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «ما در مورد برخی مسائل اختلاف نظر داریم، به عنوان مثال، وقتی صحبت از اجبار می‌شود می توان در مقابل به ابزار‌های ضد زور هم فکر کرد.»

به گفته خانم وستاگر این بخشی از استراتژی و همچنین کنترل صادرات است تا بتوان خطرات را در این مسیر شناسایی و با آنها مقابله کرد و در ادامه پای معامله رفت.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، نیز گفت اگرچه نظرات در مورد آنچه که باید در مورد چین انجام شود متفاوت است اما به طور کلی «منافع ما در ارتباط با چین است.»

اخیراً اورزولا فن در لاین ، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، مواضع جنگ طلبانه‌تری در این مورد اتخاذ کرده که بیشتر به دیدگاه سختگیرانه واشنگتن نزدیک است.

اما برخی از کشورها، از جمله فرانسه، با این رویکرد به ویژه در مورد قطع یا کاهش روابط تجاری با پکن موافق نیستند.

نیکلاس پواتیه، پژوهشگر بروگل به یورونیوز گفت: «کشورهای اروپایی منافعشان در معاملات تجاری با چین است»

به گفته آقای پواتیه بسیاری از شرکت‌های اروپایی در چین سود زیادی عایدشان می‌شود، همچنین اروپایی‌ها بر این باورند که پکن همچنان یک بازیگر بزرگ در نظام جهانی خواهد بود. از سوی دیگر سایر کشورها به نحوه رفتار اروپا در قبال چین نگاه می‌کنند و ممکن است آنچه را که جی‌۷ علیه چین انجام می‌دهد به عنوان تلاشی برای پایین نگه داشتن این بازار نوظهور تلقی کنند.

به اعتقاد این پژوهشگر با توجه به اینکه سهم اتحادیه اروپا و آمریکا و تجارت جهانی همچنان رو به کاهش خواهد بود، اروپا باید راه دیگری برای مدیریت این موضوع پیدا کند و این نوع اقدام تقابلی ایالات متحده می‌تواند مشکل ساز شود.

با این حالا با وجود اختلافات در مورد چین، مواردی نیز وجود دارد که آمریکا و اروپا در مورد آنها توافق نظر دارند.

استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این نشست بود در همین خصوص روز چهارشنبه با هدف اطمینان از توسعه فناوری جدید به روشی ایمن و موثر، آیین نامه‌‌ای مشترک در این باره نوشته شد.

خانم وستاگر در این‌باره گفت: «ما در مورد شتاب فناوری صحبت می‌کنیم که فراتر از باور است و هر کدام از ما رویه‌های قانونی متفاوتی در این خصوص داریم که در بهترین حالت دو یا سه سال طول می‌کشد تا اجرایی شود».

پکن هنوز در این معادله لحاظ نشده است و بروکسل و واشنگتن در حال حاضر از همه کشورهای دموکراتیک خواسته‌اند تا این منشور اخلاقی را امضا کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

علاوه بر این دو طرف درباره پایداری در هسته روابط تجاری و هماهنگی در مورد انرژی سبز، از جمله توافق بر سر استاندارد مشترک برای شارژ مجدد وسایل نقلیه الکتریکی سنگین با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لزوم توجه به ارزش‌های اروپایی و امنیت اقتصادی درعصر فناوری‌های نوظهور؛ بیانیه جدید بورل چه می گوید؟

آلمان کشتی جنگی به آبهای دور گسیل می‌کند؛ تامین منافع امنیتی-اقتصادی یا مقابله با جاه‌طلبی‌های چین؟

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد