برنامه توسعه روابط چین با کشورهای آسیای مرکزی در «حیاط خلوت» روسیه

نشست سران چین و کشورهای آسیای مرکزی
نشست سران چین و کشورهای آسیای مرکزی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شی جین پینگ، رئيس جمهوری چین، روز جمعه از یک طرح بزرگ برای توسعه آسیای مرکزی رونمایی کرد که قرار است در آن زیرساخت‌های این منطقه گسترش و تجارت آن هم تقویت شود.

آگهی

این طرح چین در منطقه‌ای که به طور سنتی حوزه نفوذ روسیه به شمار می‌رفته به ایفای نقش رهبری پکن در این محدوده می‌انجامد. آقای شی در سخنرانی خود در اجلاس سران چین و آسیای مرکزی با رونمایی از این طرح همچنین تاکید کرد که پکن آماده پیشبرد راهبردهای توسعه هماهنگ در کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و همچنین ازبکستان است.

شی در ادامه در یک کنفرانس مطبوعاتی همراه با همتایان خود در کشورهای آسیای مرکزی گفت: «ما مشترکا یک الگوی جدید همکاری داریم که عمیقا سطح مشارکت میان این کشورها را تقویت می‌کند. این اجلاس انگیزه جدیدی برای توسعه در این منطقه پدید آورده و انرژی مثبت قدرتمندی برای صلح و ثبات و توسعه تزریق می‌کند.» 

بر اساس این طرح پنج جمهوری پیشین شوروی، در صورت بروز اختلال در کریدورهای تجاری در دسترس، یک مسیر جایگزین برای انتقال سوخت، کالا و غذا با چین در دسترس خواهند داشت.

این همکاری‌ها که در اجلاس دو روزه وعده داده شده در تضاد با تصویر منفی است که رهبران گروه ۷ در نشست خود در ژاپن تلاش داشتند از چین ارائه دهند. به نظر می‌رسد حمایت چین از آسیای مرکزی نیز وزنه‌ای در مقابل اتهامات آمریکا در مورد دیپلماسی اجباری این کشور باشد.

شی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که چین و کشورهای آسیای مرکزی باید اعتماد را عمیق‌تر کنند و حمایت واضح و قدرتمندی از منافع اصلی مانند حاکمیت، استقلال، عزت ملی و توسعه بلندمدت ارائه دهند. او همچنین اضافه کرد که چین آماده کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای بهبود امنیت و قابلیت‌های دفاعی این کشورها است. 

رهبر چین همچنین تاکید کرد که توافقنامه‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه را ارتقا خواهد داد تا حجم حمل و نقل فرامرزی با منطقه افزایش یابد. او افزود که این اقدام باعث تشویق بیشتر چینی‌ها برای تجارت در آسیای مرکزی می‌شود و شغل‌های بیشتری را هم ایجاد خواهد کرد. او همچنین وعده داد یک سرویس قطار ویژه از چین به این کشورها راه‌اندازی می‌شود که هدف آن ترویج گردشگری در میان این کشورها خواهد بود. 

رئيس جمهوری چین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که برای تقویت همکاری و توسعه آسیای مرکزی ۲۶ میلیارد یوان برابر با حدود ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار حمایت مالی و کمک‌های بلاعوض به کشورهای آسیای مرکزی اختصاص خواهد داد. 

شی همچنین گفت که ساخت خط لوله گاز طبیعی چین به آسیای مرکزی باید تسریع شود. او در ادامه تاکید کرد که تجارت نفت و گاز میان پکن و این کشورها باید افزایش یابد و همکاری‌های خود را در زمینه انرژی توسعه و همچنین همکاری‌ها در زمینه انرژی‌های جدید و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را تقویت کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تجارت دو طرفه بین چین و آسیای مرکزی در سال گذشته به رکورد ۷۰ میلیارد دلار رسید و قزاقستان در این زمینه با ۳۱ میلیارد دلار پیشتاز بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش جنگ بین روسیه و اوکراین؛ فرستاده ویژه چین کیست؟

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟

طوفان در چین آدم‌ها را در خواب از آپارتمان‌های بلندمرتبه بیرون کشید