آتش جنگ بین روسیه و اوکراین؛ فرستاده ویژه چین کیست؟

تلاش چین برای میانجیگری در جنگ اوکراین
تلاش چین برای میانجیگری در جنگ اوکراین Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفر فرستاده ویژه چین به اوکراین، روسیه و چند کشور اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که پکن تاکنون هرگز به طور علنی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است.

آگهی

چین یکی از دیپلمات‌های باسابقه خود را به عنوان فرستاده ویژه‌ به کی‌یف، پایتخت اوکراین و چند کشور اروپایی اعزام کرده است.

وزارت خارجه لهستان تائید کرده است که لی هوی، فرستاده ویژه چین روز جمعه به ورشو خواهد رفت. پکن پیش از این اعلام کرده بود که لی هوی در راستای «دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران اوکراین» به فرانسه، آلمان و روسیه سفر خواهد کرد. 

سفر فرستاده ویژه چین به اوکراین، روسیه و چند کشور اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که پکن تاکنون هرگز به طور علنی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است. با این حال چین امیدوار است تا با ارائه وجهه‌ای بی‌طرف بتواند نقش میانجی را بین مسکو و کی‌یف ایفا کند. 

این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی با توجه به روابط اقتصادی و دیپلماتیک تنگاتنگ بین پکن و مسکو بر این باور هستند که چین قادر به ایفای نقش یک میانجی بی‌طرف نیست. 

از لی هوی، فرستاده ویژه چین چه می‌دانیم؟

لی هوی، ۷۰ ساله، یک دیپلمات باسابقه چینی است که در کشورش از او به عنوان یکی از مهمترین کارشناسان امور روسیه یاد می‌شود. او به راحتی به زبان روسی صحبت می‌کند و سابقه فعالیت به عنوان سفیر چین در مسکو را بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ دارد.  

وی هم‌اکنون معاون وزیر خارجه چین و نماینده ویژه کشورش در امور اوراسیا است. لی هوی عالی‌رتبه‌ترین مقام چینی است که از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین سفر می‌کند. 

لی هوی در تمام طول دوره فعالیت دیپلماتیک خود بر روی اتحاد جماهیر شوروی سابق و سپس روسیه و جمهوری‌های استقلال‌یافته از شوروی متمرکز بود. او در سال ۱۹۷۵ میلادی کار خود را در اداره اتحاد جماهیر شوروی و اروپای شرقی در وزارت خارجه چین آغاز کرد. 

سفر لی هوی به روسیه و اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که از یک سو اوکراین خود را برای آغاز یک عملیات ضدتهاجمی گسترده آماده می‌کند و از سوی دیگر روسیه نه تنها موفق به کسب پیروزی نمادین در باهموت نشده بلکه طی روزهای گذشته مجبور به عقب‌نشینی از برخی مواضع خود در اطراف این شهر در شرق اوکراین نیز شده است.

فرستاده ویژه چین بعید است که بتواند در پافشاری مسکو و کی‌یف بر مواضع خود تغییری ایجاد کند. اوکراین هرگونه واگذاری از بخشی از خاک خود به روسیه را رد می‌کند و در مقابل نشانه‌ای از عقب‌نشینی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از تصمیم خود مبنی بر الحاق شبه‌جزیره کریمه و چهار منطقه دیگر از شرق اوکراین به خاک کشورش دیده نمی‌شود. 

به این ترتیب  به نظر نمی‌رسد ماموریت ویژه لی هوی در کوتاه مدت تغییری در معادلات کنونی جنگ اوکراین ایجاد کند اما ماموریت اروپایی او بر مذاکرات احتمالی آینده بین مسکو و کی‌یف تاثیر خواهد گذاشت. 

سفر لی هوی به دنبال برقراری اولین تماس تلفنی بین شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین و همتای اوکراینی وی از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین صورت می‌گیرد. شی جین پینگ پس از این گفتگوی تلفنی که ماه گذشته انجام شد موضع پکن در قبال جنگ اوکراین را «تشویق به صلح از راه گفتگو» توصیف کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین نیز گفتگوی تلفنی خود با همتای چینی‌اش را «طولانی و هدفمند» خوانده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برنامه توسعه روابط چین با کشورهای آسیای مرکزی در «حیاط خلوت» روسیه

چرا چین در تلاش برای میانجی‌گری در جنگ روسیه با اوکراین است؟

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است