جهش قابل توجه صادرات ایتالیا به چین؛ تغییری که کسی دلیل اصلی آن‌را نمی‌داند

ایتالیا و چین
ایتالیا و چین Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صادرات ایتالیا به چین در کمتر از یک سال سه برابر شده است و کارشناسان در تعبیر دقیق این جهش و تغییر قابل توجه درمانده‌اند.

آگهی

صادرات ایتالیا در ماه فوریه به بیش از ۳ میلیارد یورو رسیده که نسبت به سال پیش از آن ۱۳۱ درصد افزایش داشته‌است. این جهش پس از آن رخ می‌دهد که ماه پیش از آن هم میزان صادرات این کشور به پکن ۱۳۷ درصد رشد داشت. ایتالیا در ماه ژانویه ۲۰۲۲ حدود ۱ میلیارد یورو کالا و خدمات به چین صادر کرده است. 

توضیح چنین رونقی در شرایط عادی هم دشوار است. اما با توجه به اینکه جنگ روسیه و تحولاتی که در پس این تجاوز نظامی بر زنجیره تجارت جهانی رخ داده باعث می‌شود درک این رشد قابل توجه صادرات ایتالیا به چین دشوارتر هم بشود. 

بلومبرگ در گزارشی به این مسئله پرداخته و می‌نویسد: ایتالیا ممکن است تنها کشور گروه ۷ باشد که طرح سرمایه‌گذاری عظیم کمربند - جاده چین را امضا کرده اما مزایای اقتصادی آن برای ایتالیا از سال ۲۰۱۹ تاکنون محدود بوده است. 

علاوه بر این، روابط در زمان رم با پکن در دوران نخست وزیری پیشین ایتالیا یعنی ماریو دراگی به طور قابل توجهی سرد شده بود. ضمن اینکه جانشین او یعنی خانم جورجا ملونی به مقام‌های آمریکایی پیغام داده که تا پیش از پایان سال جاری از این توافق با چینی‌ها خارج خواهد شد. 

چیزی که درک شرایط را پیچیده‌تر می‌کند این است که همه این رونق تجاری به یک بخش بسیار خاص مربوط می شود: «داروسازی» یا به عبارت دقیق‌تر، داروهایی که برای مصارف درمانی و یا پیشگیری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صادرات این گروه از محصولات در ماه فوریه به ۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون یورو رسیده است. این در حالی است که در بازه زمانی مشابه این عدد تنها ۹۸.۵ میلیون یورو بود. این محصولات تقریبا دو سوم کل صادرات ایتالیا به چین را تشکیل می‌دهند.

رسانه‌های ایتالیایی حدس می‌زنند که نیروی محرکه چنین تقاضای قابل توجهی، علاقه چینی‌ها به اسید اورسودوکسی کولیک یا (UDCA) باشد، یک ماده شیمیایی که بیشتر در داروهای کبد استفاده می‌شود و ادعا می‌شود که می‌تواند در پیشگیری از کووید مفید باشد. هرچند تحقیقات علمی چنین چیزی را اثبات نکرده است. 

در نتیجه ممکن است پایان ناگهانی استراتژی کووید صفر چین و متعاقب آن گسترش ناگهانی تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور دلیل پشت پرده رونق این صادرات باشد. هرچند به نظر می‌رسد اکثریت قریب به اتفاق جمعیت چین در ماه‌های دسامبر و ژانویه به کووید مبتلا شده‌ و بهبود یافته بودند و در نتیجه صادرات ایتالیا پس از آن تاریخ افزایش یافته است. 

اما تقاضای UDCA به تنهایی شدت‌گیری صادرات ایتالیا به چین را توضیح نمی‌دهد.

شرکت ایتالیایی امیلیانا که در زمینه تولید محصولات شیمیایی صنعتی فعالیت می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان UDCA و محصولات اسید صفراوی در جهان است سالانه حدود ۳۰۰ میلیون یورو فروش دارد که بخش کوچکی از جهش صادرات دارویی ایتالیا به چین است. 

علاوه بر این بر اساس داده‌های چینی‌ها شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این محصولات اخیرا به صورت انبوه وارد این کشور شده باشد و بر اساس زمان‌بندی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد این محصولات نمی‌توانند عامل اصلی و توضیح دهنده این جهش قابل توجه صادرات ایتالیا به چین باشند. 

با این حال برخی معتقدند تمام این محصولات صادراتی لزوما مختص ایتالیا نیستند. پیتر سرتی، مدیر گروه اوراسیا که این موضوع را بررسی کرده در این خصوص می‌گوید: «احتمالا تقاضا برای دارو در چین بسیار بالا است و همین مسئله دلیل اصلی این جهش است. در نتیجه داروسازان ایتالیایی تا جایی که بتوانند محصولات خود را تولید و به چین ارسال می‌کنند اما ممکن است ایتالیایی‌ها با مشاهده تقاضای قابل توجهی چینی‌ها از برخی دیگر از شرکت‌های داروسازی مانند آلمان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم این محصولات را خریداری کرده و سپس خودشان به چین دوباره صادر کنند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به هر ترتیب هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که دلیل اصلی این رشد قابل توجه صادرات ایتالیا به چین چیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صادرات خودروی اروپا سال گذشته رکورد زد

لزوم توجه به ارزش‌های اروپایی و امنیت اقتصادی درعصر فناوری‌های نوظهور؛ بیانیه جدید بورل چه می گوید؟

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد