اتهام جنایت جنگی در افغانستان؛ کهنه‌سرباز استرالیایی با حکم قاضی مجبور به استعفا شد

اسلایدی از بن رابرتز اسمیت حین انجام ماموریت در افغانستان که در موزه یادبود جنگ استرالیا به نمایش درآمده
اسلایدی از بن رابرتز اسمیت حین انجام ماموریت در افغانستان که در موزه یادبود جنگ استرالیا به نمایش درآمده Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بن رابرتز اسمیت، کهنه سرباز استرالیایی که پیش‌تر به ارتکاب جنایت جنگی حین انجام ماموریت در افغانستان متهم شده بود روز جمعه پس از رای یک دادگاه غیرنظامی، از سمت خود به عنوان مدیر ارشد یک شرکت رسانه‌ای در کشورش استعفا داد.

آگهی

آقای اسمیت از جمله سربازان یگان کماندویی ارتش استرالیا است که در طول خدمت نشان‌های افتخار متعددی را دریافت کرده بود.

این نظامی سابق استرالیایی روز جمعه پس از رای قاضی یک دادگاه مدنی در تایید اتهام مطرح علیه وی مبنی بر قتل غیرقانونی چهار شهروند افغان، مجبور به کناره‌گیری از مسئولیت خود در شرکت «سون وست مدیا» شد.

این رای سبب شد تا بر شمار درخواست‌ها برای سلب مدال معتبر «صلیب ویکتوریا»، یکی از مهم‌ترین نشان‌های افتخار اعطا شده به این قهرمان ملی سابق نیز افزوده شود.

رابرتز اسمیت که یک دهه پیش، پس از سال‌ها خدمت در یگان ویژه نیروی هوایی استرالیا بازنشسته شده بود بدین ترتیب دعوای حقوقی با نشریات و روزنامه‌ها بر سر افترا که به اتهامات مطرح علیه وی در خصوص دست داشتن در جنایات جنگی در افغانستان مربوط می‌شد را باخت و شغل خود را به عنوان مدیر دولتی درشرکت «سون وست مدیا» ترک کرد.

این کماندوی سابق ۴۴ ساله نیروی هوایی استرالیا از سال ۲۰۲۱ برای تمرکز بر پرونده خود در دادگاه فدرال که هزینه‌های آن را کری استوکس، مدیر اجرایی میلیاردر شرکت سون وست مدیا بر عهده داشت، مرخصی گرفته بود.

جیمز واربرتون، مدیل عامل شرکت «سون وست مدیا» روز جمعه در ایمیلی که برای کارکنان این شرکت ارسال شد، نوشت: «بن زمانی که پرونده در جریان بود در مرخصی بود و امروز استعفای خود را مطرح کرد که پذیرفته شد.»

وی در ادامه این پیام اعلام کرد که «سون وست مدیا» از بن برای تعهدش به این شرکت تشکر می‌کند و بهترین‌ها را برای او آرزو دارد.

بن رابرتز اسمیت از زمانی که مقالات روزنامه‌ها و گزارش‌های رسانه‌های استرالیایی در سال ۲۰۱۸ او را به ارتکاب چند مورد جنایات جنگی از جمله دست داشتن در شش قتل غیرقانونی متهم کردند، برای حفظ اعتبار و شهرت خود شکایتی را مبنی بر افترا علیه خود در دادگاه فدرال به ثبت رساند.

یک قاضی دادگاه روز پنج‌شنبه ادعای افترا در این پرونده را رد کرد و اذعان داشت که مقالات نشریات استرالیایی درباره اتهام‌های وارده به آقای اسمیت تا حد زیادی درست است.

قاضی همچنین اعلام کرد به این نتیجه رسیده است که رابرتز اسمیت مسئول چهار مورد از شش کشتار غیرقانونی است که او پیش‌تر به ارتکاب آن متهم شده بود.

جاستین کویل یک حقوق‌دان رسانه‌ای در استرالیا می‌گوید که وکلای رابرتز اسمیت از نحوه رسیدگی به این پرونده و میزان از دست رفتن اعتبار او شوکه شده‌اند.

رابرتز اسمیت به دلیل اتهامات مربوط به جنایات جنگی همچنان تحت نظر و پیگرد قضایی است و پلیس استرالیا پرونده تحقیقات علیه وی را باز نگاه داشته است.

یک سرباز سابق دیگر عضو یگان ویژه نیروی هوایی که رابرتز اسمیت نیز در آن خدمت می‌کند، ماه مارس گذشته به ارتکاب جنایت جنگی در طول ماموریت ۲۰ساله ارتش استرالیا در افغانستان متهم شده بود.

همکاران رابرتز اسمیت در یگان ویژه نیروی هوایی ارتش استرالیا از جمله افرادی هستند که خواستار خلع وی از مهم‌ترین نشان شجاعت کشور یعنی مدال‌های «صلیب ویکتوریا» شده‌اند.

Rod McGuirk/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
صلیب ویکتوریا ودیگر نشان‌های شجاعت و افتخار که رابرتز اسمیت در طو ل دوران خدمت دریافت کرده بودRod McGuirk/Copyright 2023 The AP. All rights reserved

بن رابرتز اسمیت پیش‌تر هرگونه اتهام مبنی بر دست داشتن در اقدامات مغایر با مقررات جنگی از جمله اعدام خودسرانه یک فرد غیرمسلح در افغانستان را رد و ادعای نشریات و رسانه‌های استرالیایی را در این خصوص بی‌اساس و «افترا» خوانده بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

دولت استرالیا از اظهار نظر در مورد این پرونده خودداری کرده اما دیوید شوبریج، سناتور حزب سبزها معتقد است که رابرتز اسمیت باید از افتخاراتش محروم شود.

وی از مرکز یادبود جنگ استرالیا خواسته است که پرتره، یونیفورم و مدال‌های به نمایش گذاشته شده از بن رابرتز اسمیت را از معرض دید بازدیدکنندگان خارج کند.

آگهی

به گفته این نماینده مجلس سنای استرالیا، مرکز یادبود جنگ موظف است تمام حقایق را در خصوص دوران حضور نظامیان این کشور در افغانستان بیان کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق بین کانبرا و واشنگتن؛ استرالیا موشک تولید و به آمریکا صادر می‌کند

پرنس هری فاش کرد که ۲۵ جنگجو را در افغانستان کشته است؛ طالبان: «جنایت جنگی» است

دیوان کیفری بین المللی درباره ارتکاب جنایت جنگی در افغانستان تحقیق می‌کند