سرباز کهنه کار ارتش استرالیا به دست داشتن در جنایت جنگی در افغانستان متهم شد

سرجوخه بن رابرتز اسمیت، عضو یگان ویژه نیروی هوایی ارتش استرالیا
سرجوخه بن رابرتز اسمیت، عضو یگان ویژه نیروی هوایی ارتش استرالیا Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های استرالیا در حالی از آغاز تحقیقات این پرونده خبر داده‌اند که یکی دیگر از سربازان یگان کماندویی ارتش این کشور در پی اعتراف به دست داشتن در جنایات جنگی در افغانستان روز یکشنبه خودکشی کرد.

آگهی

یکی از کهنه سربازان استرالیایی مامور به خدمت در افغانستان که بیشترین نشان شجاعت و افتخار را دریافت کرده به ظن دست داشتن در جنایت جنگی تحت پیگرد قضایی پلیس کشورش قرار گفته است.

پلیس فدرال استرالیا با نام بردن از سرجوخه بن رابرتز اسمیت که از وی به عنوان عضو سابق نیروهای ویژه نیروی هوایی ارتش یاد می شود اعلام کرده است که دور دوم تحقیقات در خصوص دست داشتن احتمالی این سرباز استرالیایی در موارد گزارش شده جنایات جنگی در افغانستان آغاز شده است.

در مرحله جدید تحقیقات این پرونده قرار است گزارش‌های دریافت شده در خصوص نقش احتمالی این سرباز استرالیایی در اعدام خودسرانه فردی غیر مسلح در جنوب افغانستان مورد بررسی قرار گیرد. گفتنی است که اعدام بدون محاکمه فرد یاد شده در آوریل ۲۰۰۹ صورت گرفته است.

جدا از این، موارد اتهامی دیگری نظیر دست داشتن در قتل چند فرد غیر مسلح دیگر بر ضد این عضو ارتش استرالیا مطرح است. گفتنی است که سرجوخه بن رابرتز اسمیت نشان‌ها و مدال‌های نظامی پرشماری را در کارنامه خود ثبت کرده که نشان «صلیب ویکتوریا» یکی از آنهاست.

بسیاری از رسانه‌های استرالیایی از جمله روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» به نقل از برخی منابع رسمی که هویتشان فاش نشده اعلام کرده‌اند که پلیس فدرال این کشور شهادت‌های تحت قسم از سوی برخی سربازان نخبه و پرسنل پشتیبانی دریافت کرده‌اند که دست داشتن آقای رابرتز اسمیت در جنایات جنگی گزارش شده در افغانستان را مورد تایید قرار می‌‌دهد.

این در حالی است که سرباز پرافتخار استرالیایی هرگونه دست داشتن در اقداماتی مغایر با قوانین جنگی را به شدت رد و گزارش‌های دریافت شده در خصوص نقش وی در موارد جنایات جنگی را بی اساس قلمداد کرده است.

دکتر فیلییپ چایلتون، تاریخ‌دان و متخصص تاریخ شورش ها و اقدامات تروریستی در دانشگاه کورتین «شلیک کردن و سپس طرح سوال» را از شیوه‌های مرسوم عملیاتی نیروهای ویژه هوایی ارتش استرالیا معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید:

تحقیق درباره دومین مورد اتهامی بر ضد آقای رابرتز استمیت به اعدام خودسرانه یک افغان مربوط می‌شود که پس از حمله گشتی‌های یگان ویژه نیروی هوایی استرالیا به قریه کاکارک در آوریل ۲۰۰۹ جان خود را از دست داد.

رسانه‌های استرالیایی در حالی از آغاز تحقیقات این پرونده خبر داده‌اند که یکی دیگر از سربازان یگان کماندویی ارتش این کشور در پی اعتراف به دست داشتن در جنایات جنگی در افغانستان روز یکشنبه دست به خودکشی زد.

این کماندوی ۴۵ ساله استرالیایی سه سال پیش اعتراف کرده بود که در بخشی از اقدامات مغایر با قوانین جنگی و نیز پنهان کردن قتل یک زندانی افغان دست داشته است. این سرباز استرالیایی که نامش کوین فروست عنوان شده هفته گذشته به ناگهان ناپدید شد و خانواده‌اش روز یکشنبه اعلام کردند جسد وی را که به «صورت غم انگیزی» درگذشته، پیدا کرده‌اند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا پس از این واقعه اعلام کرد دولت تحت هدایت وی کمیسیونی ویژه را مامور تحقیق در خصوص خودکشی سربازان سابق ارتش کرده است. گفته می شود که بیش از چهارصد تن از اعضای سابق یگان های دفاعی ارتش استرالیا که در ماموریت های جنگی شرکت داشتند از سال ۲۰۰۱ تاکنون دست به خودکشی زده‌اند.

سربازان ارتش استرالیا پس از سقوط طالبان ماموریت خود را در افغانستان آغاز کردند و طی سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ در این کشور حضور داشتند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس استرالیا یک مرد عراقی را در ارتباط با مرگ ۳۵۰ پناهجو بازداشت کرد

کمیسیون حقوق بشر افغانستان ارتش استرالیا را به کشتن غیرنظامیان متهم کرد

اتهام جنایت جنگی در افغانستان؛ کهنه‌سرباز استرالیایی با حکم قاضی مجبور به استعفا شد