رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد

برگه‌های رای گیری دور دوم انتخابات در ترکیه به تاریخ ۲۸ مه ۲۰۲۳
برگه‌های رای گیری دور دوم انتخابات در ترکیه به تاریخ ۲۸ مه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهروندان ترکیه‌ روز یکشنبه برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور در دور دوم انتخابات ۲۰۲۳ شرکت می‌کنند. این در حالی است که در صورت رقم خوردن نتیجه نهایی به نفع رجب طیب اردوغان احتمالا ترکیه به راه خود در مسیر اقتدارگرایی فزاینده، رویگردانی از غرب در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی نامتعارف ادامه خواهد داد.

آگهی

رجب طیب اردوغان ۶۹ ساله، علیرغم برخی نظرسنجی‌ها توانست در دور اول انتخابات که در روز چهاردهم ماه مه برگزار شد، با برتری تقریبا پنج درصدی از رقیب خود کمال قلیچداراوغلو پیش بیافتد. با این حال او نتوانست به پنجاه درصد رای مورد نیاز برای پیروزی در دور اول دست یابد.

انتخابات روز دوشنبه تنها به انتخاب یک فرد به عنوان رئیس جمهوری یک کشور ۸۵ میلیونی و عضو ناتو محدود نمی‌شود، بلکه سرنوشت و نحوه اداره ترکیه را پس از سقوط ارزش واحد پولی به یک دهم ارزش در برابر دلار در مدت ده سال تعیین می‌کند. 

رای گیری از ساعت هشت صبح یکشنبه (۲۸ مه) به وقت محلی آغاز شد و در ساعت پنج بعد از ظهر به پایان خواهد رسید. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کمال قلیچداراوغلو،۷۴ ساله، نامزد یک ائتلاف شش حزبی از احزاب اپوزیسیون است و رهبری حزب جمهوری خلق ترکیه (CHP) را که توسط مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه تاسیس شده است بر عهده دارد. اردوی او پس از شوک عقب افتادن از اردوغان در دور اول، برای به دست آوردن مجدد قدرت تلاش کرده است.

آسوشیتدپرس
اردوغان (راست) و سنان اوغانآسوشیتدپرس

عنصر ملی‌گرایی در دور دوم انتخابات ترکیه

در دور اول انتخابات ترکیه، بیش از حد انتظار تفکر ملی‌گرایی مورد استقبال قرار گرفت. به نظر می‌رسد ناسیونالیسم در ترکیه در پی سال‌ها خصومت با شبه نظامیان کرد، کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ و هجوم پنج میلیون پناهجو از جمله ۳.۵ میلیون تبعه سوری تقویت شده باشد.

سنان اوغان، فردی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری به مقام سوم دست یافت، پیش‌تر ضمن اشاره به گروه های طرفدار کردها گفته بود که بر اساس اصل «مبارزه بی وقفه (علیه تروریسم)»، از رجب طیب اردوغان حمایت می‌کند. این ملی‌گرای تندرو ۵.۱۷ درصد آرا را در دور اول به دست آورده بود.

یکی دیگر از ملی‌گرایان به نام «اومیت اوزداغ» که رهبر حزب مهاجرستیز «ظفر/ ZP» است، پس از موضع‌گیری کمال قلیچداراوغلو در راستای بیرون راندن مهاجران، از توافقی مبنی بر حمایت حزب ظفر از کمال قلیچداراوغلو خبر داد. حزب ظفر در انتخابات پارلمانی این ماه ۲.۲ درصد آرا را به دست آورد.

آسوشیتدپرس
کمال قلیچداراوغلو (راست) و اومیت اوزداغ رهبر حزب ظفرآسوشیتدپرس

نظرسنجی‌ها و نقش تعیین‌کننده کردها

بنا بر جدیدترین برآورد موسسه نظرسنجی «کوندا» از دور دوم انتخابات، حمایت از اردوغان ۵۲.۷ درصد و سبد رای قلیچداراوغلو ۴۷.۳ درصد است. هر چند که این نظرسنجی در روزهای بیستم تا ۲۱ مه انجام شده و تاثیر حمایت آقای اوغان از رجب طیب اردوغان و تاثیر حمایت آقای اومیت اوزداغ از قلیچداراوغلو در آن لحاظ نشده است.

نکته کلیدی دیگر نقش رای کردهای ترکیه است که یک پنجم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. «حزب دموکراتیک خلق‌ها / HDP» که از احزاب طرفدار کردها محسوب می‌شود؛ در دور اول رای‌گیری از کمال قلیچداراوغلو حمایت کرد، اما پس از گرایش او به سمت تفکرات دست راستی که به منظور جلب آرای ملی‌گرایان صورت گرفت، دیگر به صراحت از کمال قلیچداراوغلو نامی نبرده و تنها از رای دهندگان خواست تا «رژیم تک نفره» اردوغان را پس زنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار روسیه به غرب بر سر جت‌های «اف-۱۶»؛ لاوروف: غربی‌ها در اوکراین با آتش بازی می‌کنند

دور دوم انتخابات ترکیه؛ چرا با وجود تمام مشکلات اقتصادی، اردوغان هنوز محبوبیت دارد؟

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟