درگذشت تینا‌ ترنر، ملکه راک اند رول؛ «ما قهرمان دیگری نمی‌خواهیم»

اجرای سال ۲۰۰۹ تینا ترنر
اجرای سال ۲۰۰۹ تینا ترنر Copyright Hermann J. Knippertz/AP2009
Copyright Hermann J. Knippertz/AP2009
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تینا ترنر، خواننده پر آوازه آمریکایی ملقب به «ملکه راک اند رول» چهارشنبه ۲۴ مه در سن ۸۳ سالگی در اقامتگاه خود در سوئیس درگذشت. او که خواننده بسیاری از آثار مشهور موسیقی پاپ و ر اند بی در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بود، زندگی پر فراز و نشیبی را گذراند و به یکی از مشهورترین خوانندگان زن جهان بدل شد.

آگهی

در بیانیه‌ صفحه اینستاگرام منتسب به خانم ترنر آماده است: «با اندوهی عظیم درگذشت تینا ترنر را اعلام می‌کنیم. او به واسطه موسیقی و اشتیاق بی‌مرز خود به زندگی میلیون‌ها هوادارش را در سراسر جهان مسحور کرد و الهام‌بخش ستارگان فردای دنیای هنر شد. امروز ما با دوست عزیزی وداع می‌کنیم که موسیقیش را برای ما به ارث گذاشت. همدردر عمیق خود را نثار خوانواده‌اش می‌کنیم. تینا، دلتنگ تو خواهیم بود.»

دوره اول: محدوده شهر ناتبوش

تینا ترنر با نام آنا مای بولاک در سال ۱۹۳۹ در حومه شهر ناتبوش ایالت تنسی آمریکا به دنیا آمد. او درباره خانواده‌اش می‌گوید: «فقیر نبودیم. غذا داشیتم. اما خبری از چیزهای لوکس مثل دوچرخه نبود. تا پیش از این که سفید پوست‌ها به ما اجازه بدهند یک روز در هفته برنامه‌های تلویزیون خانه‌شان را تماشا کنیم، هیچ ایده‌ای در رابطه با بدل شدن به یک ستاره موسیقی نداشتم.» 

او به همراه خواهرش پس از مرگ مادربزرگش به سنت لوئیس در ایالت میزوری نقل مکان کرد.

خانم ترنر که در کنسرت‌هایش را با اجراهای بی‌نقص و جذاب خود هوادارانش را مسحور می‌ساخت، در دهه ۶۰ و ۷۰ به عنوان خواننده اصلی گروه موسیقی همسر سابقش فعالیت هنری خود را آغاز کرد و با او به شهرتی دست یافت.

ایک ترنر، همسر سابقش پیش از ازدواج با تینا، سرپرست یک گروه موسیقی بود که در کلوب‌های شبانه به اجرای برنامه می‌پرداخت. این دو در یک کلوب شبانه در سنت لوئیس ملاقات کردند و تینا به عنوان خواننده عضو گروه ایک ترنر شد.

پس از مدتی رابطه آن‌ها عمیق‌تر شد و به ازدواج انجامید. اما آقای ترنر تینا را کتک می‌زد و همین موضوع پس از ۱۰ سال سبب جداییشان شد. 

تینا ترنر دراین‌باره می‌گوید: «یک شب در پشت صحنه کنسرت دعوا کردیم. وقتی روی صحنه رفتم صورتم ورم کرده بود. فکر کنم بینیم شکسته بود چون وقتی می‌خواندم خون در دهانم جاری می‌شد. قبلا زخم‌هایم را زیر آرایش پنهان می‌کردم اما آن ورم را نمی‌شد پوشاند.»

نینا و ایک ترنر چندین آهنگ مشهور آر ان بی از جمله احمق عاشق (A Fool in Love)، محدود شهر ناتبوش (Nutbush City Limits) و ماری مغرور (Proud Mary) را در دوران همکاریشان به بازار موسیقی عرضه کردند.

تینا و ایک ترنر، محدوده شهر ناتبوش ۱۹۷۳

پس از جدایی از ایک ترنر تینا برای مدت‌ها منزوی شد. تا این که در سال ۱۹۷۹ با چهره‌ای جدید به بازار موسیقی بازگشت.

دوره دوم: بازگشت

راد استوارت، خواننده و آهنگساز اسطوره‌ای بریتانیایی از تینا دعوت کرد تا همراه او ترانه پاهای جذاب (Hot Legs) را در برنامه زنده شبانه (Saturday Night Live) اجرا کند. 

Hot legs Rod Stewart & Tina Turner Saturday Night Live 3 octobre 1981 RSG

📀 Hot legs w/ Tina Turner 👉 Saturday Night Live 3 octobre 1981 Gary Grainger, Jim Cregan, Kevin Savigar, Tony Brock, Robin Lemesurier, Wally Stocker... (Jimmy Zavala)

Posted by Rod Stewart's place on Monday, January 25, 2021

مدتی بعد در سال ۱۹۸۳ بازخوانی او از ترانه بیا باهم بمانیم (Let's Stay Together) از ال گرین جزء آهنگ‌های برتر و پرمخاطب آن وقت بریتانیا شد. 

دوره سوم: شهرت جهانی؛ رقاص شخصی

تینا ترنر در سال ۱۹۸۴ آلبومی را به بازار موسیقی عرضه کرد که شاید همچنان وقتی بسیاری از هوادارانش نام او را می‌شنوند، نوای چند آهنگ از این آلبوم موسیقی موسیقی از حافظه شنیداری آن‌ها بیرون آمده و در گوششان طنین‌انداز می‌شود. آلبومی که برای او چهار جایزه گرمی را به ارمغان آورد.

آلبوم رقاص شخصی (Private Dancer) قطعا یکی از میراث جاودان تینا ترنر در تاریخ موسیقی جریان اصلی است. آلبومی که با ترانه‌هایی همچون رقاص شخصی، این به عشق چه ربطی دارد (What's Love got to do with it) و بهتر است با من خوب باشی (Better be good to me) همچنان با گذشت نزدیک به چهل سال برای مخاطب عام موسیقی جذاب است.

رقاص شخصی، تینا ترنر ۱۹۸۴

اگرچه تینا ترنر در ابتدا رغبتی به خواند ترانه این به عشق چه ربطی دارد (What's Love got to do with it) نداشت، اما این آهنگ او را به اوج شهرت رساند و تینا را در سن ۴۴ سالگی تبدیل به مسن‌ترین خواننده زنی کرد که تا آن زمان در صدر فهرست‌های محبوب‌ترین آهنگ‌های جهان قرار گرفته است.

تینا با این آهنگ در مراسم جوایز گرمی سال ۱۹۸۵ موفق به کسب سه جایزه بهترین اجرای خواننده زن موسیقی پاپ، بهترین موسیقی ضبط شده سال و بهترین آهنگ سال شد.

تینا ترنر، این به عشق چه ربطی دارد ۱۹۸۴

تینا ترنر در سال ۱۹۸۵ در به همراه مل گیبسون، بازیگر و کارگردان مشهور هالیوود در فیلم «مکس دیوانه؛ در آن سوی تاندردوم» بازی کرد و برای این فیلم آهنگ ما به قهرمان دیگری نیاز نداریم (We don't need another hero) را خواند که مدت‌ها جزء فهرست محبوب‌ترین آهنگ‌ها در آمریکا بود. این ترانه محبوب‌ترین تک‌آهنگ خانم ترنر است.     

تینا ترنر، ما به قهرمان دیگری نیاز نداریم ۱۹۸۵

دوره چهارم: آرامش

در سال ۱۹۹۳ فیلمی با عنوان «این به عشق چه ربطی دارد» بر اساس زندگی تینا ترنر ساخته شد و آنجلا باست، بازیگر آمریکایی نقش خانم ترنر را در آن بازی کرد.

تینا در دهه ۱۹۹۰ با اروین باخ، تهیه کننده موسیقی آلمانی آشنا شد و آن‌ها رابطه عاشقانه‌ای را باهم آغاز و به سوئیس نقل مکان کردند. این دو در سال ۲۰۱۳ پس از ۲۷ سال ازدواج و در سال ۲۰۲۲ عمارتی به ارزش ۷۶ میلیون دلار در کنار دریاچه زوریخ سوئیس خریدند. 

آگهی

خانم ترنر در این باره می‌گوید: «من در آمریکا مالیات می‌پردازم. خانواده‌ام اینجا هستند. آمریکا را ترک کردم چون بزرگترین موفقیت زندگیم و دوست پسرم در کشور دیگری بود. اروپا همیشه حامی موسیقی من بوده است.

نام خانم ترنر دوبار در تالار مشاهیر راک اند رول در کلیولند اوهایو ثبت شده است. در سال ۱۹۹۱ به همراه ایک ترنر و در سال ۲۰۲۱ به تنهایی.

ادای احترام مشاهیر

پس از مرگ خانم ترنر بسیاری از مشاهیر به او ادای احترام کردند. 

اریک کلاپتون، گیتاریست، آهنگساز و خواننده اسطوره‌ای بریتانیایی در صفحه اینستاگرامش عکسی از اجرای مشترک خود با تینا ترنر به اشتراک گذاشت و نوشت: «در آرامش باشی تینا» 

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: «تینا ترنر پیش از آن که به ملکه راک‌ اند رول تبدیل شود، دختر باغبانی در تنسی بود. او پیش از بدل شدند به موفق‌ترین ستاره موسیقی همه زمان‌ها در گروه کر کلیسا می خواند. به علاوه استعداد یکتای او که موسیقی آمریکا را متحول کرد، قدرت شخصیت تینا مثال زدنی است. او با غلبه مر ناملایمات و سوء استفاده‌ها، کارنامه هنری خود را در طول سال‌ها ساخت و میراثی جاودان به جا گذاشت.»

آگهی

 التون جان، خواننده و آهنگساز بزرگ بریتانیایی با انتشار عکسی مشترک با تینا ترنر در صفحه اینستاگرامش نوشت:‌ «ما یکی از هیجان‌انگیزترین و پرقدرت‌ترین اجرا‌گران جهان را از دست دادیم. یک افسانه کامل در موسیقی ضبط شده و اجرای زنده. او دست نیافتنی بود.»

مشاهیر دیگری چون بیانسه، گلوریا گینور، جنیفر هادسون، اوپرا وینفری و بسیاری دیگر نیز نسبت به او ادای احترام کردند.

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لورین، خواننده سوئدی مراکشی‌تبار برای دومین بار برنده مسابقه آواز یوروویژن شد

کنسرت جنجالی راجر واترز در پاریس؛ «بیانیه‌ای سیاسی» از مهسا امینی تا حمایت از آسانژ و فلسطین

رمز و راز صدای تِنور از زبان دو خوانندهٔ نامدار اُپرا؛ فلورز و برنهایم