لورین، خواننده سوئدی مراکشی‌تبار برای دومین بار برنده مسابقه آواز یوروویژن شد

نماینده سوئد در مسابقات یوروویژن
نماینده سوئد در مسابقات یوروویژن Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوئد با ترانه «خالکوبی» (تتو) به‌عنوان برنده مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۲۳ انتخاب شد. لورین نماینده سوئد برای دومین بار این مقام را برای کشورش به ارمغان آورد.

آگهی

لورین نماینده سوئد در این مسابقات که در سال ۲۰۱۲ با آهنگ «یوفوریا» برنده آن دوره شد اکنون با ترانه «خالکوبی» بار دیگر در این مسابقات حاضر شد. لورین زینب نورا طلحاوی معروف به «لورین» خواننده سوئدی مراکشی‌تبار است.

سوئد تاکنون شش بار برنده مسابقات یوروویژن شده است و تنها یک سال از راهیابی به فینال مسابقات بازماند. 

آسوشیتدپرس
لورین برنده مسابقه یوروویژن ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

اما پس از سوئد، نمایندگان فنلاند، اسرائیل و ایتالیا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. نماینده کشور فنلاند در این مسابقات با ترانه «چاچاچا» حضور داشت. کریا ۲۹ ساله این ترانه را اجرا کرد و در نهایت رتبه دوم را به دست آورد. 

نوا کیرل نماینده اسرائیل با ترانه «یونیکورن» در رتبه سوم قرار گرفت و مارکو منگونی نماینده ایتالیا با ترانه «دو زندگی» در جایگاه چهارم ایستاد. 

یوروویژن با حال و هوای حمایت از اوکراین

نمایندگان اوکراین در یوروویژن امسال گروه توورچی با آهنگ «قلب فولادی» بودند. قبل از مسابقه فینال پیش‌بینی می‌شد که در جمع پنج اجرای موفق این دوره از مسابقات قرار بگیرند اما در نهایت در رتبه ششم قرار گرفتند. اثر آن‌ها در مخالفت با تهاجم روسیه به اوکراین است.

در سراسر مسابقه فینال نشانه‌های حمایت از اوکراین در حال جنگ مشاهده می‌شد. با این حال برگزار کنندگان مسابقه آواز یوروویژن با درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین برای سخنرانی او در این برنامه مخالفت کردند.

آقای زلنسکی درخواست کرده بود در فینال این مسابقه موسیقی یک سخنرانی ویدیویی انجام دهد و در آن از جهان بخواهد که به حمایت خود از اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه ادامه دهد.

با این حال اتحادیه پخش‌کننده‌های اروپا که مسئولیت برگزاری و اداره یوروویژن را برعهده دارد اعلام کرد اجازه دادن به زلنسکی برای سخنرانی در این مراسم با «ماهیت غیرسیاسی این رویداد» در تضاد است. 

آسوشیتدپرس
نمایندگان اوکراین در مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

۲۶ کشور در مرحله پایانی حضور داشتند که به‌ ترتیب روی صحنه رفتند و اجرای خود را به معرض نمایش گذاشتند. مسابقات به این گونه است که ۲۰ کشور با حضور در مرحله نیمه‌نهایی با آرای عمومی به فینال راه پیدا کردند اما شش کشور شامل پنج کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا به همراه اوکراین به‌عنوان برنده دوره قبل به‌طور مستقیم به فینال راه پیدا کردند.

اما نمایندگان این ۲۶ کشور با ترتیب اتریش، پرتغال، سوئیس، لهستان، صربستان، فرانسه، قبرس، اسپانیا، سوئد، آلبانی، ایتالیا، استونی، فنلاند، جمهوری چک، استرالیا، بلژیک، ارمنستان، مولداوی، اوکراین، نروژ، آلمان، لیتوانی، اسرائیل، اسلونی، کرواسی و بریتانیا روی صحنه رفتند.

AP Photo
نماینده سوئد در مسابقه آواز یوروویژنAP Photo
آسوشیتدپرس
نمایندگان فنلاند در مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۲۳آسوشیتدپرس
آسوشیتدپرس
نماینده ایتالیا در مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۲۳آسوشیتدپرس
Martin Meissner/AP
نماینده‌های اسرائیل در مسابقه آواز یوروویژنMartin Meissner/AP

گروه اوکراینی «کالوش ارکسترا» سال گذشته تنها سه ماه پس از آغاز جنگ با اجرای آهنگ استفانیا برنده مسابقات یوروویژن ۲۰۲۳ شدند اما به دلیل شرایط جنگی حاکم بر این کشور نتوانستند میزبانی این دوره را بر عهده بگیرند.  بریتانیا سال گذشته رتبه دوم را در این مسابقات کسب کرد بنابراین رقابت‌های امسال در لیورپول برگزار شد.

اما دو کشور استرالیا و اسرائیل نیز در مرحله فینال حضور داشتند گرچه این دو کشور اروپایی محسوب نمی‌شوند اما پیش از این توانسته بودند که عضو این رقابت‌ها شوند.

مسابقات آواز یوروویژن در سال ۱۹۵۶ نخستین دوره خود را برگزار کرد. 

کشور برنده چگونه انتخاب می‌شود؟

کشور برنده در مسابقه آواز یوروویژن به صورت ترکیبی با نظر هیات داوران ۳۷ کشور و همچنین رای مستقیم مردم اروپا انتخاب می‌شود. بالاترین رای ۱۲ است که از سوی هیات داوران هر کشور به کشوری غیر از کشور خودش تعلق می‌گیرد. در مسابقات امسال هیات داوران ترانه‌های کشورهای سوئد، اسرائیل و ایتالیا را به ترتیب جزو سه ترانه برتر شناختند اما رای مردمی توانست رتبه‌های نهایی را تا حدودی جابجا کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگذشت تینا‌ ترنر، ملکه راک اند رول؛ «ما قهرمان دیگری نمی‌خواهیم»

کارزار گروه موسیقی برنده یوروویژن ۲۰۲۲ در لویو جنگ‌زده به یاد مادران اوکراینی

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟