زنان بومی گویان با پهپادهای خود به مبارزان با تغییرات اقلیمی و کاشفان نفتی می‌پیوندند

نمایی از جنگل های ساحلی در کنار دیواره دریا در جورج تاون، گویان، چهارشنبه، ۱۹ آوریل ۲۰۲۳
نمایی از جنگل های ساحلی در کنار دیواره دریا در جورج تاون، گویان، چهارشنبه، ۱۹ آوریل ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کار این زنان بومی در کمک به مبارزه با چالش‌های آب و هوایی و نیز تلاش آن‌ها در اندازه‌گیری میزان کربن در کشوری که ظرفیت تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده نفت فراساحلی جهان را دارد، بسیار ارزشمند است.

آگهی

برای کشور کوچکی همچون گویان واقع در آمریکای جنوبی که دارای خط ساحلی به وسعت بریتانیا به طول ۴۵۹ کیلومتر است و دشت‌های ساحلی آن به طور متوسط ۶ فوت (۲ متر) زیر سطح دریا قرار دارند، این اهتمام زنان بومی بسیار ارزشمند است. 

آنها با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده توسط پهپادها، قطع غیرقانونی گیاهان مانگرو (گیاهانی که در آب می‌رویند) را رصد می‌کنند. 

آنت آرجون مارتینز، رئیس انجمن حفاظت از مناطق دریایی گویان می‌گوید: «ما در حال ادغام دانش سنتی و تحقیقات علمی برای به دست آوردن تمام اطلاعاتی هستیم که قبلا بدان دسترسی نداشتیم.»

هشدار سازمان‌های جهانی

در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی بانک توسعه بین‌آمریکایی به گویان توصیه کرده بود تا مردم محلی را که بیش ۷۹۱ هزار نفر آنها در امتداد ساحل زندگی می‌کردند در مناطقی در داخل کشور و دور از آب‌ها مستقر کنند؛ اما به دلیل اشتغال بیشتر مردم این کشور به کشاورزی آن‌ها تمایلی به خروج نداشتند.

بر اساس هشدار بانک جهانی «افزایش سطح آب دریاها و طوفان‌های شدید بیشترین تاثیر را در گویان خواهد داشت و ۱۰۰ درصد از کشاورزی ساحلی این کشور و ۶۶.۴ درصد از مناطق شهری ساحلی را در معرض سیل و فرسایش سواحل قرار می‌دهد».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

آرجون مارتینز نیز به حادثه‌ای مربوط به چندین سال پیش اشاره دارد که در جریان آن، بخشی از شمال گویان شامل همه‌ درختان نخل، مدارس و سایر زیرساخت‌ها به دلیل پیشروی اقیانوس زیرآب رفت و باعث شد بسیاری از جمعیت ۲۸۰ نفری مردم محلی از آنجا نقل‌مکان کنند و تنها شمار اندکی باقی‌ بمانند.

ظرفیت تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده نفت فراساحلی جهان

بر طبق نظر محیط‌بانان این منطقه، کار این زنان بومی در کمک به مبارزه با چالش‌های آب و هوایی بسیار مهم است. همچنین تلاش آن‌ها در اندازه‌گیری میزان کربن در کشوری که ظرفیت تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده نفت فراساحلی جهان را دارد، بسیار ارزشمند است.

دانستن میزان کربن به تقویت حفاظت از منطقه کمک می‌کند و احتمالاً به برنامه‌های مشابهی همچون استراتژی توسعه کم کربن که پیش‌تر در سال ۲۰۰۹ برای حفاظت از جنگل‌های گویان راه اندازی شد، منجر شود.

در آن سال کشور نروژ قراردادی ۲۵۰ میلیون دلاری برای اطمینان از دست نخورده ماندن ۱۸ میلیون هکتار جنگل در گویان امضا کرد. 

جمع‌آوری داده‌ها توسط زنان بومی گویان، در کشوری که در بحبوحه رونق نفتی قرار دارد بسیار حساس است؛ کشوری که انتظار می‌رود به چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت دریایی در جهان تبدیل شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا به همه شهروندان یک کشور اقیانوسیه پناهندگی اقلیمی می‌دهد

به آنتروپوسن، فصل جدید در تاریخ کره زمین خوش آمدید

آلودگی پلاستیکی؛ آیا مذاکرات پاریس بر سر معاهده‌ای بین‌المللی سرانجام به نتیجه می‌رسد؟