«چرخه‌های کیهانی»؛ سمفونی ملهم از تصاویر فضایی ناسا در آمریکا اجرا شد

سمفونی فضایی به رهبری هنری دهلینگر
سمفونی فضایی به رهبری هنری دهلینگر Copyright NASA
Copyright NASA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارکستر فیلارمونیک ملی آمریکا سمفونی‌ای را اجرا کرد که در آن موسیقی همراه با تصاویری خیره‌کننده از فضا با هم ترکیب شده‌اند.

آگهی

هنری دهلینگر آهنگساز آمریکایی اثری به نام «چرخه‌های کیهانی» را، که ترکیبی است از موسیقی و تصاویر فضایی انتخاب‌شده توسط سازمان ناسا، در شهر واشنگتن روی صحنه برده است.

آقای دهلینگر با بیان اینکه این سمفونی «یک اثر هنری تقریباً کامل» است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این فقط یک قطعه موسیقی نیست، فقط تعدادی تصویر هم نیست، بلکه بیشتر تجربه‌ای ترکیبی و همه‌جانبه است.»

بیش از یک قرن پیش یک آهنگساز بریتانیایی به نام گوستاو هولست با اثر معروف خود «سیاره‌ها» کنسرتی مشابه ترتیب داده بود، هر چند در آن زمان چیزهای کشف‌نشده زیادی در نجوم وجود داشت.

حالا قریب ۱۰۰ سال پس از آن کنسرت، انسان به دستاوردهای زیادی در علم فضا دست پیدا کرده است؛ بشر روی ماه قدم گذاشته، کاوشگرها به مریخ فرستاده شده‌اند و تلسکوپ‌های فوق‌العاده قدرتمندی به فضا رفته‌اند.

تصاویر به نمایش در آمده در این کنسرت که توسط آژانس فضایی ایالات متحده، ناسا، انتخاب شده و در هفت فیلم کوتاه ترکیب شده‌اند الهام‌بخش هنری آقای دهلینگر قرار گرفته‌اند.

پیوتر گاجوسکی، رهبر ارکستر فیلارمونیک ملی در مریلند آمریکا، در این باره گفت: «آن‌ها در ناسا یک موسیقی در ذهنشان نبود که بعد یک تعداد تصاویر روی آن بچسبانند، بلکه بهترین کارهایشان را در قالب چند ویدئو مونتاژ کردند و به ارکستر دادند.»

این سمفونی که در هفت سوئیت تنظیم شده ابتدا با تصاویری از قلب منظومه شمسی، خورشید، آغاز می‌شود. تصاویری از سطح چرخان آن و انفجارهایی که ذرات را به خلاء پرتاب می‌کنند به نمایش درمی‌آید. در سوئیت بعدی سیاره زمین در مرکز توجه قرار می‌گیرد و تصاویر گرفته شده توسط فضانوردان در مدار پخش می‌شود.

یکی از ویدئوهایی که ناسا برای ارکستر تهیه کرده است

در قسمت‌های بعد پرتره‌هایی از هر سیاره در منظومه شمسی، از جمله تصاویری از سطح مریخ که توسط کاوشگرهای ارسالی به آنجا گرفته شده است، نمایش داده می‌شود. 

این سمفونی پیش از پایان باشکوه خود عکس‌هایی کم‌نظیر از سیارک‌ها، سحابی‌ها و سیاهچاله‌ها را در معرض دید مخاطبان می‌گذارد. ناسا این ویدئوها را در صفحه یوتیوب خود در دسترس قرار داده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیوتر گاجوسکی، رهبر ارکستر، می‌گوید تصمیم گرفته شد که موسیقی و ویدئوها به طور کامل با هم هماهنگ نباشند، بلکه بیشتر «سیال» باشند؛ رویکردی که اجازه می‌دهد «لحظه‌های متفاوتی در هر اجرا» خلق شوند.

به گفته وی، زیبایی پرشکوه این تصاویر، آنها را به همپایانی عالی برای کارهای ارکسترال تبدیل می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیارکی عظیم رو بسوی کره زمین در روزی که به اعتقاد برخی مسیحیان آخرالزمان است

سمفونی برای پرو؛ تغییر زندگی نوجوانان به یاری نیروی موسیقی

اجرای سمفونی شماره دو گوستاو مالر در تالار کنسرت آمستردام