سیارکی عظیم رو بسوی کره زمین در روزی که به اعتقاد برخی مسیحیان آخرالزمان است

سیارکی در کنار زمین، عکس تزیینی است.
سیارکی در کنار زمین، عکس تزیینی است. Copyright کانوا
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیارکی به بزرگی ۱۸ گراز دریایی به نام جی.‌کی.۲۰۲۳ در روز ۲۱ ماه مه، روز پایان جهان به باور برخی مسیحیان از کنار کره زمین می‌گذرد.

آگهی

سیارکی به نام جی.‌کی۲۰۲۳ درست در روزپایان جهان به باور برخی از مسیحیان، در روز یکشنبه ۲۱ مه سال ۲۰۲۳ میلادی از کنار کره زمین عبور می‌کند.

سیارک مورد نظر که بر اساس گزارش مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین (CNEOS) در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) جی.کی. ۲۰۲۳ (JK2023) نامگذاری شده است، با وجود حروف اول نامگذاری‌اش هیچ ارتباطی به جی.کی رولینگ نویسنده هری پاتر نداشته و عبورش از کنار زمین هم اصلا شوخی نیست.

بزرگی سیارکی که در سال ۲۰۲۳ رو بسوی زمین دارد، چقدر است؟

ناسا قطر سیارک جی.کی ۲۰۲۳ را در حدود ۶۴ متر تخمین زده است. برای ملموس کردن اندازه این سیارک در یک معیار زمینی، هجده گزار‌ دریایی را به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین گونه‌های موجود در قطب شمال در نظر بگیرید. عبور این سیارک همچنین مصادف با تاریخی است که به باور برخی مسیحیان روز پایان جهان است. 

بر اساس گزارش صندوق جهانی حیات وحش، یک گراز دریایی نر بالغ واقع در اقیانوس آرام که تنها دو زیرگونه از آن وجود دارد، می‌تواند تا اندازه‌۳.۶ متر رشد کند. این بدان معناست که قطر این سیارک تقریباً به اندازه ۱۸ پستاندار دریایی است که در ردیفی صاف روی شکم‌های چاق خود دراز کشیده‌ باشند.

این گونه از پستانداران وزنی بسیار سنگین دارند و برای آنکه بتوانند در آب و هوای سرد قطبی زنده بمانند مملو از چربی هستند. به همین خاطر وزن هریک از آنها به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم می رسد. کافی است که این وزن بسیار زیاد را نه برای یکی از آنها که برای ۱۸ عدد از این گونه تصور کنید، گرچه به احتمال زیاد، سیارک مورد نظر ما حتی از این مقدار نیز سنگین‌تر خواهد بود.

کانوا
گراز دریایی در قطب شمالکانوا

چه سیارک‌های دیگری قرار است از کنار زمین عبور کنند؟

با وجود آنکه سیارک جی.کی ۲۰۲۳ تنها سیارکی است که در ۲۱ ماه مه از کنار زمین عبور می‌کند، اما قرار است دو سیارک دیگر نیز یک روز قبلتر یعنی ۲۰ مه در کنار هم عبور کنند:

  • سیارک جی.ال. دو ۲۰۲۳ با قطر تخمینی ۷۱ متر برابر با ۱۵ خودروی هوندا سیویک مدل ۲۰۲۲
  • سیارک اچ.جی. یازده ۲۰۲۳ با قطر تخمینی ۱۲ متر یا برابر با اندازه‌ی حدودی سه دلفین موسوم به بینی بطری

آیا قرار است در سال ۲۰۲۳ یکی از سیارک‌های عبوری با زمین برخورد کند؟

پاسخ این سوال مثبت است، چرا که پیشتر نیز چنین اتفاقی افتاده است. در ماه فوریه سال ۲۰۲۳، سیارکی تحت عنوان سی ایکس وان به اندازه دو جام سوپر بول آمریکایی در نزدیکی نرماندی در فرانسه به زمین برخورد کرد.

چندین شهاب سنگ نیز قبلا به زمین برخورد کرده‌اند. یک مورد از این برخوردها در اسرائیل اتفاق افتاد که در ماه آوریل در شمال شرق این کشور منفجر شد. 

چند ماه پیش از آن نیز شهاب سنگی به اندازه یک سگ موسوم به کورگی به تگزاس برخورد کرد. هیچ کدام از این برخورد‌ها به جز یک انفجار شدید آسیبی ایجاد نکردند. این عدم آسیب‌ها ناشی از کوچک بودن این سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها بوده‌است که در نهایت در جو منفجر شدند و سوختند و خطر بقایای آن‌ها ناچیز بود. 

با این حال، همیشه این تضمین وجود ندارد که چنین باشد. اخیرا برخورد یک شهاب سنگ در نیوجرسی پشت‌بام و سقف یک خانه را شکست.

در هین حال خطری از جانب سیارک بزرگتر جی.کی ۲۰۲۳ نیز ما را تهدید نمی‌کند و از سفر در اتمسفر جان سالم به‌در می‌برد و بر خلاف پیش‌بینی هارولد کمپینگ، مجری رادیوی مسیحی ایالات متحده در مورد پایان جهان در ۲۱ ماه مه قرار نیست اتفاقی آخرالزمانی رخ دهد. 

این پیش بینی وی در بین پیروان او در آمریکا و خارج از آن بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. اما باید توجه داشت که سیارک مورد نظر قرار است که از فاصله ۱.۶۵ میلیون کیلومتری از کنار زمین عبور خواهد کرد. این فاصله در مقایسه با فاصله ۳۸۴ هزار کیلومتری ماه از زمین تنها کمی نزدیک است.

آیا راهی برای جلوگیری از برخورد سیارک‌ها به زمین داریم؟

دانشمندان ناسا و سایر موسسات در سراسر جهان به دنبال راه‌هایی برای محافظت از زمین در برابر برخورد سیارک هستند. یکی از مهمترین این ماموریت‌های انجام شده، آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه ناسا معروف به (DART) بود که با موفقیت توانست حرکت سیارک دیمورفوس را در مدار آن تغییر داد.

در حال حاضر سیاره زمین به این زودی‌ها در خطر انقراض در اثر برخورد با سیارک‌ها نیست و این گراز‌های دریایی هستند که با توجه به موقعیت فوق‌العاده حیاتی آن‌ها در اکوسیستم قطب شمال جز گونه‌های آسیب پذیر تلقی میشوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

باز شدن کپسول سیارکی پس از ۷ سال انتظار؛ ناسا «غبار سیاه‌رنگ» را از درون محفظه خارج کرد

قدیمی‌ترین و کامل‌ترین کتاب مقدس عبری جهان به قیمت ۳۸.۱ میلیون دلار به فروش رسید

«چرخه‌های کیهانی»؛ سمفونی ملهم از تصاویر فضایی ناسا در آمریکا اجرا شد