دور دوم انتخابات ترکیه؛ قلیچداراوغلو تیم انتخاباتی خود را تغییر می‌دهد

انتخابات ترکیه
انتخابات ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به دنبال نتایج اپوزیسیون ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور، مخالفان رجب طیب اردوغان قصد دارند سازماندهی جدیدی را در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار تیم انتخاباتی خود قرار دهند.

آگهی

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که کمال قلیچدار اوغلو روز چهارشنبه با پنج رهبر جریان‌های سیاسی دیگر که در ائتلاف سراسری اپوزیسیون حضور دارند جلسه گذاشته تا به راهبردی بهتر برای رقابت با اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دست یابد. 

رسانه‌های ترکیه می‌گویند قلیچداراوغلو تیم روابط عمومی خود را اخراج کرده است این در حالیست که بسیاری از منتقدان عملکرد تیم رسانه‌ای نامزد اپوزیسیون معتقدند انور سال آدی گوزل که نایب رئيس حزب جمهوری‌خواه خلق و همچنین مسئول فناوری و ارتباطات تیم قلیچداراوغلو بوده در جریان نظارت بر انتخابات ضعیف عمل کرده است. 

همچنین گزارش شده که قرار است قلیچداراوغلو، مسئولیت رهبری کمپین خود را به اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول که شخصیتی محبوب و خوشنام در ترکیه به شمار می‌رود، بسپارد. امام اوغلو همواره مورد حملات اردوغان قرار گرفته است. 

همچنین گفته می‌شود قرار است کنان کفتانچی که استراتژیست امام اوغلو در شهرداری استانبول بوده در این راه همراه او باشد. ارتقای جایگاه این دو نفر در کمپین انتخاباتی قلیچداراوغلو می تواند تغییرات قابل توجهی را در جریان رقابت‌های انتخاباتی ترکیه ایجاد کند. 

قلیچداراوغلو در دور نخست توانست ۴۴.۹ درصد از آرا را به خود اختصاص دهد اما با این حال او همچنان از اردوغانی که ۴۹.۵ درصد رای کسب کرد عقب است و کار او به ویژه در دور دوم در مقابل کسی که همواره در طی دو دهه اخیر پیروز انتخابات‌های مختلف بوده دشوارتر نیز خواهد شد. 

پس از برگزاری دور نخست، اردوغان حالا آرام‌تر به نظر می‌رسد و احتمالا نگرانی‌های او از شکست در انتخابات کمتر از قبل شده است. او سه‌شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و پذیرفت که حزب او از «نقص‌های جزئی» رنج می‌برد. او که با آرامش حرف می‌زد در این خصوص گفت: «متاسفانه حزب من دچار افت‌هایی شده و کمبودهای جزئی در این میان وجود دارد. ما باید آمادگی خود را برای از بین بردن این نقایص افزایش دهیم و با یک برنامه مناسب اقدامات لازم برای این منظور را در دستور کار قرار دهیم.»

این یک اعتراف نادر برای رهبر ترکیه به شمار می‌رود که به ندرت نقایص خود را می‌پذیرد. اردوغان همچنین گفت که آخر این هفته از مناطق جنوب شرقی که در اثر زلزله فاجعه‌بار اخیر در ماه فوریه که به جان باختن بیش از ۵۰ هزار نفر انجامید دیدن خواهد کرد. 

اردوغان همچنین افزود که با رای‌دهندگان جوان در استانبول و آنکارا دیدار خواهد کرد تا بتواند در این دو شهر مهم پیروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در فاصله کمتر از دو هفته مانده تا زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، دو نامزد حاضر در این رقابت تمام تلاش خود را برای جذب آرای مردد و کسانی که در دور نخست به نامزد سوم یعنی سینان اوغان رای دادند، به کار خواهند بست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اهمیت انتخابات ترکیه برای ایرانیان و ‌تاثیرش بر تضاد منافع تهران و آنکارا در قفقاز

دور دوم انتخابات ترکیه؛ قلیچداراوغلو: ۱۲ روز فرصت داریم از این تونل تاریک خارج شویم

نتیجه قطعی دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه؛ رقابت اردوغان و قلیچداراوغلو به دور دوم کشید