دور دوم انتخابات ترکیه؛ قلیچداراوغلو: ۱۲ روز فرصت داریم از این تونل تاریک خارج شویم

کمال قلیچدار اوغلو
کمال قلیچدار اوغلو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمال قلیچداراوغلو در رشته توییتی خطاب به جوانان ترکیه‌ای می‌گوید ۱۲ روز زمان باقی مانده تا با همراهی یکدیگر از آنچه او «تونل تاریک» خوانده، خارج شوند.

آگهی

آقای قلیچداراوغلو روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود ضمن اشاره به این مطلب تاکید کرد، در حال حاضر افرادی که در ترکیه خواهان تغییر هستند بیش از کسانی‌اند که وضعیت فعلی را ترجیح می‌دهند. او با اشاره به این که بزرگ‌ترین اتفاقی که در صندوق رای مشاهده شد «پیام تغییر» بوده تاکید کرد که باید برای خلاص شدن از وضعیت فعلی به سختی جنگید. 

قلیچداراوغلو که در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در تقابل با رجب طیب اردوغان با کسب حدود ۴۵ درصد در جای دوم ایستاد به همراه رئيس جمهوری فعلی ترکیه به دور دوم انتخابات راه یافته است. آرای قلیچداراوغلو در حالی حدود ۴۵ درصد بوده که بیشتر مراکز نظرسنجی تخمین زده بودند او بتواند رای بیشتری نسبت به آقای اردوغان کسب کند. هرچند این مراکز، پیش‌بینی کرده بودند که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دو مرحله‌ای خواهد بود. 

رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه در بخش دیگری از این رشته توییت با اشاره به مشکلاتی که جوانان در ترکیه با آن رو به رو هستند، افزود: «من می‌دانم که شما پول کافی برای هیچ چیز ندارید، حتی خرید یک قهوه هم برایتان دشوار شده، لذت زندگی کردن از شما گرفته شده است و آنها نگذاشته‌اند جوانی که باید بی‌خیال باشد، حتی یک روز چنین حسی را تجربه کند.» 

این سیاستمدار ۷۴ ساله در پایان این رشته توییت خود می‌نویسد: «آیا می‌دانید در پایان چه داریم؟ تاریکی بی‌انتها. جوانی شما دیگر هرگز باز نخواهد گشت. پس ۱۲ روز فرصت داریم که از این تونل تاریک خارج شویم.» 

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قرار است روز ۲۸ مه در سراسر این کشور برگزار شود و شهروندان ترک باید میان رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو یکی را انتخاب کنند. 

سینان اوغان که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری حدود ۵ درصد آرا را به دست آورد دیگر در این رقابت حضور نخواهد داشت و بسیاری از ناظران ترکیه معتقدند حمایت او از یکی از نامزدها می‌تواند معادله انتخابات این کشور را رقم زند. آقای اوغان پس از اعلام نهایی نتایج گفته بود تنها در صورتی از قلیچدار اوغلو حمایت می‌کند که حزب دموکراتیک خلق‌ها از ائتلاف با او کنار رود. این در حالیست که این حزب که ریشه کردی دارد یکی از متحدان اصلی قلیچدار اوغلو در انتخابات اخیر بوده و سیاستمداران کرد در این حزب نقش پررنگی دارند. در مقابل اما سینان اوغان ریشه‌های ملی‌گرایی پررنگ ترکی دارد و نگاه چندان مثبتی به کردهای این کشور ندارد. 

در عین حال حمایت یکپارچه کرد‌های ترکیه از قلیچدار اوغلو نقش قابل توجهی در آرای او داشته و عدم حمایت این اقلیت در جامعه ترکیه از او می‌تواند به معنای شکستش در انتخابات پیش‌رو باشد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از سوی دیگر البته برخی دیگر از تحلیلگران ترکیه بر این باورند آرایی که به اوغان داده شده بیش از اینکه نشان‌دهنده تمایل افراد به شخص او باشد بیشتر باید آن‌ را در چارچوب آرای مردد ارزیابی کرد. به عبارت دیگر افرادی که همچنان نتوانسته‌اند بین اردوغان و قلیچداراوغلو یکی را انتخاب کنند، تصمیم گرفته‌اند آقای اوغان را به عنوان گزینه خود برگزینند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دور دوم انتخابات ترکیه؛ قلیچداراوغلو تیم انتخاباتی خود را تغییر می‌دهد

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد