با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آشنا شوید

سه کاندیدای انتخابات ترکیه
سه کاندیدای انتخابات ترکیه Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترکیه روز یکشنبه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان را برگزار می‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که در دو دهه گذشته در راس سیاست ترکیه قرار داشته هرگز در برابر چالش مخالفان آسیب‌پذیر ظاهر نشده است.

آگهی

اردوغان کنترل خود را بر قدرت سخت‌تر کرده و کشور را به سمت حکومت استبدادی فزاینده سوق داده است. اما طبق نظرسنجی‌ها، او پس از کمال قلیچدار اوغلو نامزد مشترک اپوزیسیون متحد که وعده احیای دموکراسی را داده است قرار دارد.

انتخابات در بحبوحه رکود اقتصادی فلج کننده و تورم بالا و همچنین زلزله فاجعه بار در فوریه گذشته، برگزار می‌شود.

اردوغان و قلیچدار اوغلو نامزدهای پیشتاز در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری هستند. یکی از نامزدها روز پنجشنبه کنار رفت و این انتخابات را به رقابتی سه جانبه تبدیل کرد.

اگر هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه کسب نکنند، دور دوم انتخابات بین دو نامزد دارای بالاترین آرا در تاریخ ۲۸ مه برگزار می‌شود. در این مطلب نگاهی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری داریم:

رجب طیب اردوغان

این سیاستمدار قدرتمند ۶۹ ساله که در دو دهه گذشته به‌عنوان نخست وزیر و رئیس جمهور به راحتی در پنج انتخابات پیروز شده بود، به‌دنبال سومین دوره متوالی ریاست جمهوری است.

با این حال، انتخابات روز یکشنبه سخت‌ترین چالش انتخاباتی او تاکنون است. رئیس جمهوری فعلی که در طول ۲۰ سال ریاست جمهوری قدرت زیادی را در دستان خود متمرکز کرده است در بحبوحه آشفتگی اقتصادی و تورم سرسام آور که به سوء مدیریت وی در اقتصاد نسبت داده می‌شود، شاهد کاهش محبوبیت خود بوده است.

زلزله قدرتمندی که بخش‌هایی از جنوب ترکیه را ویران کرد و بیش از ۵۰ هزار کشته بر جای گذاشت، شکست دولت او را در آماده‌سازی این کشور زلزله‌خیز برای چنین فاجعه‌ای در مقیاس بزرگ نشان داد و چهره او را به‌عنوان یک رهبر قدرتمند متزلزل کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر سابقه دولت خود در ساخت زیر ساخت‌ها قول داده است که منطقه ویران شده در پی زلزله را در یک سال بازسازی کند.

اردوغان که رهبری حزب حاکم محافظه‌کار و مذهبی عدالت و توسعه را بر عهده دارد، با دو حزب ملی‌گرا، یک حزب کوچک چپ و یک حزب اسلام‌گرا ائتلاف کرده است. او همچنین از حمایت بیرونی یک حزب جنجالی کُرد برخوردار است. حزبی که «حزب خدا» نام دارد. گرچه این حزب نام خود را به عنوان مخفف «حزب مجادله آزادگی» ثبت کرده اما آن تلخیص به کلمه خدای فارسی-کردی رسیده که با توجه به خاستگاه این حزب در حزب‌الله ترکیه به‌نظر می‌رسد مراد همان حزب خدا باشد. حزب‌الله ترکیه در دهه ۱۹۹۰ برای تشکیل یک حکومت اسلامی به‌ویژه در مناطق کردنشین تشکیل شد و پرونده‌های ترور بسیاری در این دهه به نام آن ثبت شده است.

کمال قلیچداراوغلو

این سیاستمدار ۷۴ ساله از سال ۲۰۱۰ رهبری حزب چپ میانه و طرفدار سکولار «جمهوری خلق ترکیه» را برعهده داشته است.

اتحاد ملت او شامل یک حزب راست میانه، یک حزب ملی‌گرا، یک حزب اسلام‌گرا و دو حزبی است که از حزب حاکم اردوغان جدا شده‌اند.

این ائتلاف به دنبال برکناری اردوغان و بازگرداندن ترکیه به یک «سیستم پارلمانی قوی» با کنترل و تعامل قوی است که می‌خواهد سیستم ریاست جمهوری را که رهبر ترکیه با همه پرسی در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد، کنار بگذارد. این ائتلاف همچنین وعده افزایش حقوق و آزادی‌ها و بازگشت به سیاست‌های متعارف اقتصادی را داده است.

نامزدی قلیچدار اوغلو از سوی رهبران پنج حزب دیگر در این ائتلاف معروف به اتحاد ملت حمایت می‌شود. شهرداران محبوب استانبول و آنکارا که از او حمایت می‌کنند در صورت پیروزی قلیچدار اوغلو، احتمالا پست‌های معاونت ریاست جمهوری را نیز دریافت خواهند کرد. قلیچدار اوغلو همچنین از حمایت یک حزب طرفدار کردها برخوردار است که در حال حاضر دومین حزب بزرگ مخالف است.

سنان اوغان

این سیاستمدار ناسیونالیست ۵۵ ساله که در رقابت‌های ریاست جمهوری یک فرد بدون شانس محسوب می‌شود، یک آکادمیک سابق و متخصص در حوزه روسیه و منطقه قفقاز است.

نامزدی او از سوی احزاب کوچک راست از جمله حزب ضد مهاجرت «پیروزی» که به‌دنبال بازگرداندن پناهندگان سوری است حمایت می‌شود. اوغان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته است که در صورت انتخاب شدن، حتی «با زور» پناهندگان سوری را باز می‌گرداند.

AP Photo
سنان اوغانAP Photo

او نماینده پارلمان از حزب ملی‌گرای «حرکت ملی» ترکیه بود و تلاش ناموفق برای رهبری آن انجام داد. این حزب اکنون با حزب عدالت و توسعه در حمایت از اردوغان ائتلاف کرده است. او در سال ۲۰۱۵ از حزب اخراج شد اما با طرح شکایت بار دیگر توانست به حزب برگردد. اما بار دیگر در سال ۲۰۱۷ از «حرکت ملی» اخراج شد چراکه مخالف همه‌پرسی اردوغان برابر نظام ریاستی بود.

محرم اینجه

رهبر ۵۸ ساله حزب چپ میانه، طرفدار سکولار و ناسیونالیست میهن روز پنجشنبه ساعاتی پس از اینکه یک سازمان معتبر نظرسنجی کاهش قابل توجهی در محبوبیت وی را نشان داد از رقابت کنار کشید.

نام اینجه با این حال در برگه رای خواهد بود و آرایی که او در رای گیری در خارج از کشور دریافت کرده است شمارش می‌شود.

آگهی

این سیاستمدار به دلیل تقسیم کردن آرای ائتلاف ملت ضد اردوغان و احتمالا کشاندن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم مورد انتقاد قرار گرفته است.

او در سال ۲۰۱۸ مقابل اردوغان ۳۰ درصد آرا را کسب کرد. او در آن انتخابات از طرف حزب جمهوری‌خواه خلق نامزد شده بود که اکنون از قلیچدار اوغلو حمایت می‌کند.

او پس از جدا شدن از حزب جمهوری‌خواه خلق حزب مملکت را تاسیس کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟

شکست سنگین حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه

اپوزیسیون دوباره جان گرفته ترکیه توانست در انتخابات محلی شهرهای مهم پیشتاز باشد