کمال قلیچداراوغلو، مهم‌ترین رقیب اردوغان چگونه از سایه خارج شد؟

کمال قلیچداراوغلو، مهم‌ترین رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
کمال قلیچداراوغلو، مهم‌ترین رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمال قلیچداراوغلو، مهم‌ترین رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معتقد است که زمان تغییر در کشورش فرا رسیده است.

آگهی

بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که آقای قلیچداراوغلو این شانس را دارد که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه ۲۰۲۳ قدرتمندترین سیاستمدار این کشور در دو دهه اخیر را شکست دهد.

احتمال پیروزی آقای قلیچداراوغلو، سیاستمدار و اقتصاددان ۷۴ ساله در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در حالی قوت گرفته است که افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور به کاهش محبوبیت آقای اردوغان منجر شده است.

آقای قلیچداراوغلو، رهبر حزب «جمهوری‌خواه خلق» است که در طیف میانه متمایل به چپ در صحنه سیاست ترکیه قرار دارد.

او که وعده بازگشت به دموکراسی پارلمانی و شکوفایی اقتصادی در ترکیه را داده است، هفته گذشته در یک گردهمایی گفت: «من می‌دانم که مردم برای تأمین زندگی خود تلاش می‌کنند. من از هزینه‌های زندگی و ناامیدی جوانان اطلاع دارم.» آقای قلیچداراوغلو در ادامه تأکید کرد که «زمان تغییر فرا رسیده است. روحیه و درک جدید لازم است.»

مخالفان آقای قلیچداراوغلو بر این نظرند که او فاقد قدرت رقیب خود برای جذب مخاطبان است و نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی برای دوران پس از اردوغان ارائه دهد اما حامیانش بر «صداقت و اخلاق‌مداری» آقای قلیچداراوغلو تأکید دارند.

آقای قلیچداراوغلو پس از آنکه در سال ۲۰۱۰ به ریاست حزب جمهوری‌خواه خلق درآمد تا امروز در رقابت‌های انتخاباتی با حزب عدالت و توسعه شکست‌خورده است.

اما اینک حمایت شش حزب مهم ترکیه از آقای قلیچداراوغو یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیروزی او در انتخابات ماه مه است.

البته پیش‌بینی می‌شود که آقای قلیچداراوغلو در صورت پیروزی در انتخابات پیش روی ترکیه، برای حفظ ائتلاف اپوزیسیون با چالش هایی مواجه شود. انتخاب او به عنوان نامزد مشترک اپوزیسیون برای رقابت با آقای اردوغان پس از یک مشاجره ۷۲ ساعته انجام شد.

در هر حال نظرسنجی‌ها از رقابت فشرده در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه حکایت دارند، انتخاباتی که نه تنها رهبر آینده این کشور را مشخص می‌کند بلکه در مورد نقش آنکارا در جنگ اوکراین و خاورمیانه هم تصمیم خواهد گرفت.

مخالفان دولت کنونی ترکیه بر این نظرند که اصرار آقای اردوغان برای پایین نگاه داشتن نرخ بهره، عامل نرخ بالای تورم در این کشور بوده است.

آقای قلیچداراوغلو پیش از ورود به سیاست، در وزارت دارایی ترکیه کار می کرد و سال‌ها ریاست تأمین اجتماعی این کشور را برعهده داشت.

او در سال ۲۰۰۲ و زمانی که حزب عدالت و توسعه به رهبری آقای اردوغان برای نخستین بار به قدرت رسید، با حمایت حزب «جمهوری‌خواه خلق» به عنوان یکی از نمایندگان استانبول وارد مجلس ترکیه شد.

قلیچداراوغلو که به عنوان یکی از چهره‌های برجسته مبارزه با فساد در ترکیه شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۰ و یک سال پس از شکست در رقابت شهرداری استانبول با رسوایی اخلاقی رئیس وقت حزب حمهوری‌خواه خلق، به ریاست این حزب انتخاب شد.

او در آن زمان خطاب به هواداران حزبش گفت: «ما می‌آییم تا از حقوق فقرا، ستمدیدگان، کارگران و کارگران محافظت کنیم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

انتخاب آقای قلیچداراوغلو به عنوان رئیس جدید حزب جمهوری‌خواه خلق اگرچه به افزایش امیدها برای شروعی جدید منجر شد اما این حزب از آن زمان تاکنون نتوانسته است بیش از ۲۵ درصد آرا را از آن خود کند. حزب عدالت و توسعه در آخرین انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۴۳ درصد آرا را از آن خود کرد.

با این حال برخی بر این نظرند که آقای قلیچداراوغلو بدون سر و صدا با کنار گذاشتن «کمالیست‌های افراطی» از حزب جمهوری‌خواه خلق، حضور اعضایی که با سوسیال دموکرات‌های اروپا همسو هستند را تقویت کرده است.

هفته گذشته هزاران نفر در شهر عمدتاً کردنشین «وان» ترکیه در حمایت از آقای قلیچداراوغلو تظاهرات کردند. قلیچداراوغلو در سال‌های گذشته از تمایل خود برای التیام زخم‌های قدیمی با مسلمانان و کردها سخن گفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین تلاش‌های اردوغان و قلیچدار اوغلو در فاصله دو هفته مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد