رئیس ماهواره یوتل‌ست: انواع کارهای فنی را انجام دادیم تا جلوی پارازیت‌های ارسالی ایران را بگیریم

ماهواره
ماهواره Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس «یوتل‌ست»، سومین شرکت بزرگ ماهواره‌ای در جهان، می‌گوید این شرکت «انواع مختلفی از تمهیدات فنی» را انجام داده است تا پخش برنامه‌هایش به دلیل پارازیت‌های ارسالی ایران دچار اخلال نشوند.

آگهی

پیشتر در اکتبر سال گذشته و همزمان با ناآرامی‌ها در ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی، شرکت یوتل‌ست حکومت تهران را به ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌هایش متهم کرده بود.

اوا برنکه، مدیرعامل یوتل‌ست که از ژانویه سال ۲۰۲۲ هدایت این کمپانی را بر عهده دارد، در این باره گفت: «ما انواع کارهای فنی را انجام دادیم تا مطمئن شویم که پخش ادامه پیدا می‌کند. چرا که مشتریان پولی داشتیم و فکر می‌کردیم مهم است که کانال‌ها از دسترس خارج نشوند.»

شرکت یوتل‌ست، که مقر آن در پاریس است، در آن مقطع زمانی گفته بود سیگنال‌های پارازیت ارسال شده بر چندین شبکه رادیویی و تلویزیونی که از خارج از ایران و به زبان فارسی پخش می‌شوند و همچنین شبکه‌های دیگر «اخلال ایجاد کرده است.»

خانم اوا برنکه در حالی هدایت یوتل‌ست را بر عهده گرفته است که صنعت ماهواره‌ای با ورود دو تن از ثروتمندترین مردان جهان، یعنی ایلان ماسک با شبکه استارلینک اسپیس ایکس و همینطور جف بیزوس با پروژه کویپر، دستخوش تحولات بنیادین شده است.

یوتل‌ست در پاسخ به نیازهای جدید در حوزه خدمات‌رسانی، از جمله اینترنت ماهواره‌ای، در ماه ژوئیه گذشته اعلام کرد که قصد دارد با شرکت بریتانیایی «وان‌وب» (OneWeb) ادغام شود. به عنوان بخشی از این قرارداد، یوتل‌ست مجموعه ناوگان شامل ۶۴۸ ماهواره وان‌وب را که در مدار پایین زمین و فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری سطح کره زمین قرار دارند به خدمت می‌گیرد.

این ماهواره‌ها سرعت اینترنت بیشتری نسبت به ماهواره‌های ثابت یوتل‌ست، که در فاصله ۳۵ هزار کیلومتری سطح کره زمین قرار دارند، ارائه می‌کنند. وان‌وب در حال حاضر تنها شرکتی است که با استارلینک در مدار پایین رقابت می‌کند.

در حالی‌که پیش از این خانه‌های روستایی، کشتی‌ها، خطوط هوایی، ارتش‌ها و وسایل نقلیه متحرک برای اتصال به اینترنت در مناطق دارای پوشش ضعیف شبکه از اینترنت ماهواره‌ای استفاده می‌کردند، اکنون بازار استفاده از این نوع اینترنت‌ گسترش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

یوتل‌ست، به عنوان غول صنعت ماهواره‌ای، می‌گوید قصد دارد با دنبال کردن ادغام بیشتر با وان‌وب یک کارتل مشترک اروپایی را بسازد و با یک سرمایه‌گذاری ۳ تا ۴ میلیارد یورویی ماهواره‌های نسل دوم پیشرفته‌تری را تا سال ۲۰۲۷ در مدار قرار دهد.

هرچند تحلیلگران این ادغام را «پرخطر» توصیف کرده‌اند، با این حال مدیران این شرکت می‌گویند با توجه به حرکت پرشتاب و نوآورانه استارلینک این تصمیم آگاهانه اجتناب‌ناپذیر است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ویکی‌پدیا
یوتل‌ست سومین شرکت بزرگ ماهواره‌ای دنیا محسوب می‌شودویکی‌پدیا

این در حالی است که انتقادات از سیاست‌های یوتل‌ست در اروپا در سال‌های اخیر بیشتر شده است. در حالی که اسپیس‌ایکس به دلیل همکاری با دولت اوکراین ماهواره‌های استارلینک خود را در معرض حملات پارازیتی مسکو قرار داد، این شرکت از رودررو شدن با روسیه خودداری کرده است.

در ماه نوامبر گذشته الکساندر تکاچنکو، وزیر فرهنگ اوکراین، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه فرانسوی لوموند از یوتل‌ست به دلیل ادامه پخش شبکه‌های تلویزیونی روسی انتقاد کرد.

با این حال یوتل‌ست می‌گوید تابع «سیاست بی‌طرفی» است و از دستورالعمل‌های سازمان مقررات رسانه‌ای فرانسه (ARCOM) پیروی می‌کند. خانم برنکه در این باره می‌گوید: «ما خودمان تلاش نمی‌کنیم تحریم‌هایی فراتر از محدودیت‌های الزام‌آور قانونی وضع کنیم. »

این اقدام یوتل‌ست مغایر با تصمیمات شماری از شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری نظیر اپل است که به طور داوطلبانه فروش محصولات خود را در روسیه پس از فشار دولت اوکراین متوقف کردند.

رئیس یوتل‌ست استدلال کرده است که حفظ موضع بی‌طرفی به این شرکت مشروعیت بیشتری می‌دهد تا زمانی که رژیم‌هایی مانند ایران مانع پخش کانال‌های غربی در کشورشان می‌شوند، بتواند در برابر آن‌ها مقاومت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران «شبکه‌های خارجی» را به دست داشتن در اعتصاب‌ها در بزرگترین میدان گازی جهان متهم کرد

فرانسه: روسیه عامل اختلال جی‌پی‌اس در اروپا است

نماینده سابق مجلس: پارازیتهای ماهواره ای برای سلامت شهروندان خطرناک است